Gå til innhold

Første kontroll


Night Owl

Anbefalte innlegg

Vil tro de fleste har vært på en første kontroll eller skal dit i nærmeste fremtid nå.

Noen som vil fortelle hvordan det gikk? Har lagt merke til at det er forskjellig praksis i hvordan ting gjøres i forhold til hvem man går til og hvor man bor.

Selv var jeg på første kontroll i slutten av uke 9 og der snakket legen først litt og ville vite hvordan formen var, om jeg hadde hatt noen blødninger osv. Etterpå ble det målt blodtrykk og skulle egentlig veies. Men siden jeg hadde veid meg før jeg dro til legen fortalte jeg bare hva jeg veide og hvor mye jeg veide før jeg testet om jeg var gravid.

Tilsammen hadde jeg gått ned 5 kg, noe legen syntes var mye med tanke på at jeg ikke har hatt noe kvalme med oppkast og sluttet å røyke. Grunnen er vel at jeg ikke synes sjokolade og annet snadder er noe godt lengre ;)

Etterpå fortalte legen når termin var (samme dag som jeg selv hadde regnet ut, 27 nov) og hvor mange uker jeg var på vei.

Sendte også inn et skjema til UL på sykehuset som jeg skulle få et brev i posten om etter ca 1 mnd, han regnet med jeg skulle inn i uke 16-17.

Så var det tid for blodprøver og urinprøver. Begge deler var helt greie. Men fydda så vondt det gjorde etter nåla var ute... Og er fortsatt blå på armen (1 og en 1/2 uke siden men kjennes som det er kjempelenge).

Bestilte også ny time som jeg skal til 31 mai (det er leeenge til det).

Må vel muligens ta kontakt med en jordmor også snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

1. time hadde jeg i uke 8, pluss tidlig UL. :)

Tok blodprøve, målte blodtrykk & blodprosent.

Tok også celleprøve da jeg tok innvendig UL.

Ellers fyllte jeg ut et skjema, generell info, pluss legen spurte meg litt forskjellig om formen min.

Også veide jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en oppsummering av første og andre kontrol jeg, siden jeg egentlig var inne til første kontroll VELDIG tidlig.

Hadde første kontroll da jeg var 5+0 (Legen Har forsåvidt gitt meg termin to dager før det jeg antar selv, men jeg vet min er riktigere, så jeg går ut ifra den. (Så blir jeg kanskje ikke satt så mye tilbake senere.))

Var da hos legen for å få sjekket at jeg hadde nok jern i kroppen.

Han valgte å fylle ut skjemaer, veie meg og ta blodprøver. I tillegg sjekket de urinprøven jeg hadde med meg.

Så snakket vi selfølgelig litt om kosthold, røyking og alkohol, samt mitt forhold til barnefar. (Ikke så mye, har jo vært prøvere i over et år, og skal gifte oss til sommeren, så forholdet er stabilt, og jewg har jo forsøkt å leve som gravid en stund.)

Fikk ny time, som jeg hadde idag.

Da ble det tatt celleprøve, siden det er 3 år siden sist, blodtrykket ble målt, og han forsøkte å kjenne på livmoren. (Den lå visst veldig lavt, men slimpropp og alt så fint ut.)

Har blødd bittelitt etter celleprøven, men det skal visst ikke være farlig.

Ble også tatt en bitteliten blodprøve i fingeren. (Jern igjen? eller kanskje blodprosent?)

Spurte om hva slags kosttilskudd han anbefalte etter 12. uke. Om jeg skulle fortsette med gravitamin, eller gå over til noe annet. Fikk beskjed om at det ikke var farlig å fortsette med gravitamin, men at jeg gjerne kunne finne et annet kosttilskudd, kanskje med litt jern i. (Så jeg har nok bittelitt lite jern ja...)

Ellers sjekket han at jeg hadde fått UL på Ullevål. Og lovte at jeg ganske sikkert var inne, siden jeg hadde fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på min første time i dag -Fikk et bilde av den lille... Så liten, bare 10 mm stor... Jeg er gravid i 8. uke og har termin 27. desember... (jeg var så sikker på at jeg var 3-4 mnd på vei)... :overrasket:

Først så snakket jeg med sekretæren -en veldig koselig dame. Hun forklarte i detalj hva jeg skulle gjennom. Veldig greit og vite.. Først skulle jeg inn og snakke med legen, ta en sjekk av underlivet og ta en ultralyd. Så skulle jeg ta blodprøver, måle blodtrykk og veies.

Noe jeg opplevde som skremmende var at han gjorde seg ferdig der nede og snudde seg vekk for å ordne ultralydapparatet, men plutselig fikk jeg en finger eller to opp i rompa... :overrasket: Det var skikkelig ubehagelig, var ikke forberedt i det hele tatt, har vondt enda.... :frustrert: er det vanlig rutine eller?

Og han klemte så hardt på magen min samtidig at det svir rundt navlen... :sur:

Etterpå tok de masse prøver HIV/B12/Jern, osv... og urinprøve leverte jeg da jeg kom, jeg var også fastende noe som var bra, så målte de blodtrykket og veide meg...

Neste gang jeg kommer dit skal jeg levere urinprøve, komme fastende, måle blodsukker (stikk i fingeren), måle blodtrykk og veies.. Forhåpentligvis får jeg ny ultralyd... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe jeg opplevde som skremmende var at han gjorde seg ferdig der nede og snudde seg vekk for å ordne ultralydapparatet, men plutselig fikk jeg en finger eller to opp i rompa...  :overrasket:  Det var skikkelig ubehagelig, var ikke forberedt i det hele tatt, har vondt enda....  :frustrert:  er det vanlig rutine eller?

Og han klemte så hardt på magen min samtidig at det svir rundt navlen...    :sur:

Synes du var heldig som gikk til en lege som har UL! Betaler du noe ekstra for det eller?

Denne opplevelsen din synes jeg var skummel! Mulig han forsøkte å kjenne på størrelsen på livmor, men det var ikke sånn det ble gjort hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du var heldig som gikk til en lege som har UL! Betaler du noe ekstra for det eller?

Denne opplevelsen din synes jeg var skummel! Mulig han forsøkte å kjenne på størrelsen på livmor, men det var ikke sånn det ble gjort hos meg.

Hei!

Nei, betaler ikke noe ekstra for det... Han er fødselsspesialist og gynekolog... En veldig gammel mann, men venninna mi skrøt så veldig av han!

Føler veldig ubehag av den hendelsen, han kunne informert meg om hva han skulle sjekke og hvorfor... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Epona
han kunne informert meg om hva han skulle sjekke og hvorfor...  :forvirret:

Helt enig med deg, det skulle han ha gjort! :frustrert: Legen skal alltid informere om hva han gjør, sånn at pasienten er kalr over det. Men noen blir så rutinerte at de glemmer det.. Dårlig gjort! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...