Gå til innhold

Galdhøpiggen


Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi lurte på å bestige Galdhøpiggen i sommer, som en forandring i ferien.

Noen som har gjort dette før og har noen tips å komme med? Hvor henvender man seg? Overnatting i nærheten? Andre ting vi bør vite om??

Jeg er grønn på dette området som dere skjønner - all hjelp mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DU ligger på Spiterstulen og går opp derfra.

Gjest baby-E
Skrevet
DU ligger på Spiterstulen og går opp derfra.

vi lå på memuru bu

Skrevet
vi lå på memuru bu

Men må du ikke gå til Memuru?

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har tenkt å gå fra Juvasshytta, er det stor forskjell på den ruta og den fra Spiterstulen? Noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Fra Juvasshytta er det en relativt kort tur til toppen. Du må, så vidt jeg vet, gå i taulag. Juvasshytta tar seg av all organisering. En guide går først, deretter en lang lang rekke mennesker i taulaget. En stor del av turen går på bre. Selv om turen går på bre er det absolutt ikke noe krav om forutgående breerfaring. Du vil se mange utrente og totalt uerfarne fjellvandrere på denne turen. Jeg tror du betaler en 100 lapp eller noe sånt for å delta, men er usikker på dette punktet.

Turen fra Spiterstulen er en god del lengre, men du går ikke på bre. Dersom du er i brukbar form (turform, trenger ikke være veldig trent) klarer du fint en slik tur. Jeg gikk fra Spiterstulen i fjor, og husker at et var mange lykkelige, men meget støle fjellvandrere til frokosten. He he. Vær obs på at det er et par partier hvor du går i snø (gjelder uansett når på sommeren/høsten du går). Fjellstøvler er klart best etter mitt syn, gjerne med gamasjer (det heter det gjør det ikke?)

Gjest baby-E
Skrevet
Men må du ikke gå til Memuru?

vi tok båt over, så lå vi der en natt, før vi gikk

Gjest Gjest
Skrevet

Det er veldig upraktisk å starte fra Mermurubu hvis planen er å gå Galdhøpiggen....

Er planen derimot Besseggen vil det være fornuftig å starte fra Mermurubu.

Hilsen gjesten som beskrev rutene fra henholdsvis Juvasshytta og Spiterstulen

Gjest Gjesta
Skrevet
Fra Juvasshytta er det en relativt kort tur til toppen. Du må, så vidt jeg vet, gå i taulag. Juvasshytta tar seg av all organisering. En guide går først, deretter en lang lang rekke mennesker i taulaget. En stor del av turen går på bre. Selv om turen går på bre er det absolutt ikke noe krav om forutgående breerfaring. Du vil se mange utrente og totalt uerfarne fjellvandrere på denne turen. Jeg tror du betaler en 100 lapp eller noe sånt for å delta, men er usikker på dette punktet.

Turen fra Spiterstulen er en god del lengre, men du går ikke på bre. Dersom du er i brukbar form (turform, trenger ikke være veldig trent) klarer du fint en slik tur. Jeg gikk fra Spiterstulen i fjor, og husker at et var mange lykkelige, men meget støle fjellvandrere til frokosten. He he. Vær obs på at det er et par partier hvor du går i snø (gjelder uansett når på sommeren/høsten du går). Fjellstøvler er klart best etter mitt syn, gjerne med gamasjer (det heter det gjør det ikke?)

Takk for svar :)

Gjest Little me
Skrevet

Jeg har aldri vært så skuffa som jeg var da vi kom på toppen av Galdhøpiggen!!!

Hvilken 2000 m topp har en kafe på toppen a?!?!?!?!

Blei skikkelig provosert av det. Selv ikke på toppen der skulel man få nyte naturen uten å kunne kjøpe seg sjokolade eller pølse. :overrasket:

Gå Kyrkja en gang!!! Den mest fantastiske toppen jeg har vært på!! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Gå Kyrkja en gang!!! Den mest fantastiske toppen jeg har vært på!!  :)

Tar gladlig i mot tips jeg, men hvor ligger Kyrkja?

Gjest Gjesta
Skrevet

Flott link! Tusen takk til dere begge to. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...