Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøvde meg på å lage marengs for første gang i går. Gikk ikke helt som jeg håpte. Den ble ikke luftig og fin slik den skal være. Ble bare som et tynt lag helt i bunnen av kakeformen. Er det noen som vet hva jeg kan ha gjort feil eller har noen tips som gjør det lettere å få den luftig? :sjenert:

Jeg brukte oppskriften: Pisk 2 eggehviter litt, tilsett 100 g sukker og pisk i 10 min. 3-4 timer på 100 grader i ovnen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

- Var bollen helt ren og tørr?

- Kan det ha kommet pittelitt eggeplomme i røren? (Fettet i plommen ødelegger)

- Sjekket du at du hadde pisket nok? Kunne du snu bollen opp ned uten at det rant ut?

Jeg har lest i et par oppskrifter at vinstein, hva nå det er, kan hjelpe til å stabilisere eggehvitene. Jeg har ikke forsøkt selv, men det kan være verdt et forsøk?

Skrevet

Jeg tror nok jeg pisket lenge nok. 10 min. Hvordan skal massen være egentlig? Samme konsistens som vanlig pisket eggehviter? Eller skal den bli mer kompakt?

Boller var ren, for da jeg pisket eggehvitene først, ble det slik det skulle være, hvitt og luftig. Men når jeg tilsatte sukkeret falt massen sammen.

Kanskje jeg har gjordt det riktig alikevel? Trur jeg skal prøvesmake på marengsen, og heller lage en ny. Så eg jeg sikker ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Sukkeret skal tilsettes gradvis. Har du klæsja det opp i kan det ha slått ut lufta av eggehvitene. Når sukkeret blir pisket inn, blir blandingen blankere. Den er ikke fullt så lett som rene eggehviter, men skal kunne formes til spisser når du drar opp røren med ei skje eller vispen.

Men bare smak på marengsen, du. Den smaker helt sikkert godt selv om den er flatere enn ønsket. :)

Skrevet

Ok, når jeg nå skal prøve på ny skal jeg tilsette litt og litt av sukkeret.

Og så skal det piskes på lav hastighet? Har det mye å si?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg pleier å begynne på stille 1, så 2 og så 3, men det bare fordi jeg liker å venne meg til bråket. :sjenert:

Jeg fant dette inne på vg:

Pisk eggehvitene med 50 g av sukkeret ved lav hastighet til massen er nesten stiv. Øk deretter farten, men ikke full speed. Tilsett litt og litt av sukkeret og pisk innimellom. Det gjør at massen blir veldig seig. Pisk til sukkeret er helt smeltet.

Skrevet (endret)
Det gjør at massen blir veldig seig

Ååå, så massen skal være seig og hard?

Endret av G.A.
Skrevet

Jeg pisker først eggehvitene stive, så tar jeg i sukker litt etter litt. Bedre å bruke lang tid enn litt for kort.

Skrevet
Hvordan gikk det i runde nr. 2?

Runde nr 2 gikk som første runde. Jeg hadde nok gjordt alt riktig første gang også.

Begge smakte kjempe godt. Jeg og mannen knasket og knasket på marengs hele kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...