datajente Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Hei! Jeg har hatt et ganske tungt halvår. Denne tiden har jeg gått på NuvaRing. Nå har jeg opphold i forbindelse med mensen og kjenner meg lettere til sinns. Jeg har vanskelig for å avgjøre om nedstemtheten er en følge av NuvaRing-en eller om den skyldes omstendigheter i omgivelsene mine ettersom jeg det siste halvåret har hatt "andre omgivelser" enn før jeg begynte på ringen. Hva er deres erfaringer med nedstemthet og p-ringen?
Fortuna Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Hvordan man reagerer på bivirkninger av prevensjonsmidler er jo individuelt. Jeg opplevde ikke nedstemthet som et resultat av p-ringen, men det betyr jo ikke at det samme gjelder for deg. Se det an litt til eller gå til legen og prøv noe annet. Prøve seg fram og se hva som fungerer for seg er det eneste som fungerer siden folk kroppen reagerer så forskjellig.
datajente Skrevet 8. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2006 Takk for svar. Du har rett i at dette med bivirkninger er individuelt, men jeg har prøvd så mye nå; Trionetta, Diane, Yasmin, og P-ringen. Jeg synes "alt" har gjort meg nedstemt. Muligens fungerte trionetta ok, og jeg vet jo ikke om jeg kan skylde på p-ringen for nedstemtheten jeg har følt i det siste. Jeg synes sånt er såå vanskelig å avgjøre... Tips?
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 hm, jeg tåler p-piller dårlig og måtte faktisk ha et lengre opphold uten noen form for hormonell prevansjon før jeg begynte på p-ringen. Jeg prøvde p-ring rett etter p-pilleslutten, men var ikke helt fornøyd. Sluttet helt med hormonprevansjon noen måneder, og tenket jeg skulle pøve p-ring igjen. Nå er jeg kjempefornøyd! Ingen bvirkniniger i det hele tatt. Hvis du har mulighet bør du prøve uten hormonprevansjon en periode for å få kroppen litt i balanse igjen. Da er det litt lettere å vurdere eventuelle bivirkninger og årsak når du prøver igjen.
Fortuna Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Jeg reagerte på Trionetta, og har hørt om flere som har blitt deprimert av de. P-plaster kan du jo prøve. Mange reagerer på østrogenet på ulike måter, eventuelt kan du jo teste ut Cerazette som er østrogenfritt.
Gjest Gjest_Andrea_* Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg brukte Yasmin p-pillen i mange år, men den gjorde meg deprimert, nedstemt, og jeg hadde lett for å gråte. Sluttet på p-pillen, og hadde noen fantastiske hormon-frie måneder!!! Var som om noen hadde fjernet "trist-filteret" fra øynene mine. Nå har jeg i noen måneder prøvd ut p-ringen NuevaRing, siden den bare skal virke lokalt. Min erfaring har vært det samme som med p-pillen: nedstemthet, depresjon, har lett for å grine, negativt syn på ting, og har null sexlyst - utenom 2-3 dager før jeg skal ha mensen. Kjæresten min kan ikke merke ringen, men jeg kan det noen ganger under "akten". Ender med at jeg tar den ut. Skal slutte med ringen, og begynne med kopper spiral. Er ferdig med prevansjonsmidler med hormoner!!!
Gjest Gjest_elin_* Skrevet 25. desember 2008 #7 Skrevet 25. desember 2008 Jeg opplevde å få bivirkninger av nuvaring som psykotisk angst og depresjon. Tåler ikke andre p-piller heller. Kunne våkne på natta i full panikk. Stå på badet og pusse tenner for å så få et angstanfall plutselig kastet over meg. Jeg kunne sitte på cafe med ei venninne og plutselig bli helt fjern, fikk en sånn uvirkelighets følelse.. Jeg begynte tilogmed å be til gud for hjelp, å jeg er ikke spesielt religiøs.. Jeg bare skjønte ikke med en gang at det var bivirkninger av hormonell prevensjon. Dagen jeg sluttet fikk jeg et slags anfall på jobb, begynte bare å grine, satt og gren i 3 timer i strekk og hadde ingenting å grine for egentlig.. Sluttet i samråd med lege, han sa at ikke alle tåler hormonell prevensjon, og noen jenter har så sterk pms at de må ty til lykkepiller i de verste dagene.. Merket allerede første måneden etter jeg hadde sluttet at jeg gradvis ble bedre.. Og er i ettertid ikke i tvil om at det er hormonell prevensjon som gjorde livet mitt til et helvete! Så mange år med depresjon og angst, vært hos lege flere ganger og spurt om råd, men ingen av de spurte om jeg gikk på p-piller.. Jeg tenkte at det kunne jo ikke være så farlig da så mange jenter bruker det.. Var mamma som overbeviste meg om at det var prevensjonsmiddel som var problemet.. Ei annen venninne ble nesten sengeliggende av p-sprøyte, hun la seg ved 16-17 tiden etter jobb, og der lå hun til neste dag, over flere uker/måneder. Ikke normalt for ei jente på 24 år. Min bror sier at dama forandret personligheten helt da hun begynte med spiral. Datteren hans ble plutselig veldig sinna da hun begynte med p-piller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå