Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Kansje jeg er noe sent ute, men....

Skal opp i muntligeksamen i morgen i samfunnslære

Fik plutselig litt panikk nå. Har lest og lest, men føler likevel at jeg ikke husker eller kan noen ting. Men samfunnsfag handler jo mye om hverdagen og generelle ting som man fint kan klare å snakke seg gjennom.

Men er det noen som har hatt eksamen i samfunnslære?? Hva ble dere spurt om, hvordan var det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det begynner å bli noen år siden, men jeg husker jeg måtte beskrive oppbygningen av statsmaktene i Norge. Og så ble jeg spurt om hva parlamentarisme og kabinettspørsmål var. Det var egentlig veldig greit, men det kommer selvfølgelig veldig an på dem som spør.

Det går nok bra skal du se! Lykke til :klem:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg følte at det var en veldig enkel eksamen. Du kan komme unna med en del svadaprat på denne eksamenen dersom du sitter fast. :ler: Da tenker jeg mest på om du skulle komme opp i emner som familiestruktur, relasjoner, etikk osv, osv. Får du emnet "statsapparatet i Norge" e.l. må du selvfølgelig ha mer faktakunnskaper. Men det lønner seg å være nogenlunde oppdatert på nyhetsbildet, for der glapp sekseren for meg. Jeg hadde brukt for mye tid med nesa i boka. :ler:

Skrevet

Jeg har ikke hatt eksamen i faget, men skal kanskje opp i juni. Faget i seg elv er i grunnen veldig greit. Hvilken bok bruker du? Jeg bruker Spektrum.

På fredag hadde vi en "liksomeksamen" på skolen. Vi gikk sammen to og to, en skulle være eksaminator og en skulle opp. Vi fikk et tema som omhandlet kapittelet sosialisering til forberedelsesdelen og der var blant annet en artikkel om Øystein Djupedals uttalelser om at barnehagen var bedre til å oppdra ungene enn foreldrene. Det var også noen spørsmål i forbindelse med dette.

Vi fikk i tips av vår lærer at selv om man får et snevert område innen et felt er det lurt å skrive notater fra hele temaet uner forberedelsen. På den måten kan vi da, som i dette tilfellet, redegjøre for alle prinsippene i sosialiseringskapittelet. Dernest kan en peile seg inn på den mer snevre delen. Snakker du godt for deg og har en god flyt, så vil det være positivt. Tror nok ikke denne eksamenen er så vanskelig.

Eksaminator vil nok stille spørsmål om ting dersom det er noe h*n føler du ikke har utdypt nok. Etterpå kan evt. sensor komme med spørsmål.

Uforberedt tema, er og blir uforberedt tema. Da er det å satse på at du har lest godt nok på pensum.

Som Pheps sier er det en fordel å kunne trekke slutninger til dagsaktuelle temaer fra mediene. Følg med på det som skjer rundt deg! ;) Viser du i tillegg en tverrfaglig kunnskap, der du kan, trekker også dette opp.

Lykke til!

Skrevet

Jeg var oppe i fjor.. som privatist.

Gikk greit det..husker ikke akkurat hva jeg fikk om men det var om styresmaktene i Norge hvertfall.. og litt politikk og sånn...

Man trekker en lapp hvor et emne står...

Jeg fikk ikke 5 for jeg visste ikke hva parlamentarisme var.. :ler::ler:

Men var storførnøyd med 4.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...