Kelsey Skrevet 7. mai 2006 #1 Skrevet 7. mai 2006 Leste tråden på generell debatt om navn skal kunne uttales på mange språk. For meg er det ikke så nøye om navnet kan uttales helt riktig eller superlett. Men hva hvis navnet kan høres direkte rart ut på et annet språk? Synes nemlig at navnet Helle er så fint. Men på engelsk ser det jo rart ut. Kan jo selvfølgelig uttale det med en engelsk I på slutten (mer som Helly/i), men allikevel ligner det ganske mye på et helt annet ord. Hadde ikke tatt hensyn til dette hadde det ikke vært for at jeg har bodd to år i USA, vil antageligvis dra til USA flere ganger de nærmeste årene, og vurderer til og med å ha en amerikansk fadder. Liker ikke slike navnetråder jeg egentlig, men nå vil jeg ha deres mening allikevel. Hva synes dere om navnet, går det ann selv om det ser rart ut på engelsk?
Saeria Skrevet 7. mai 2006 #2 Skrevet 7. mai 2006 Av en eller annen grunn har jeg en litt blandet følelse for navnet. En del av meg synes det er pent, en annen del synes det blir litt rart. Det går jo an å velge det navnet og lære dine amerikanske venner at det uttales Helle og ikke Helli/y. Det er jo ikke umulig for de å lære seg rett uttalemåte. Er du veldig glad i navnet, så ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle velge det.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #3 Skrevet 7. mai 2006 Jeg synes dt er fint, og planla det til min fremtidige baby, men så oppdaget jeg hvor mange i Danmark som heter det. noe med 35 000 heter det der ikke så spesielt og fint da for å si det sånn.
Ciara Skrevet 7. mai 2006 #5 Skrevet 7. mai 2006 Jeg synes Helle er et flott navn, det har fin lyd og er enkelt og sterkt, synes jeg. Hvis du liker navnet, synes jeg ikke du skal bry deg om at det høres annerledes ut på engelsk Og selv om det kan minne litt om Hell, tror jeg ikke det er noe mange kommer til å tenke på. Det er jo f.eks. mange i engelsktalende land som heter Dick - det synes jeg det er mye mer uforståelig at de kan kalle barna sine
Grooo Skrevet 7. mai 2006 #7 Skrevet 7. mai 2006 Synes ikke du skal tenke på det jeg, hvis dere ellers liker navnet. Er jo ganske mange andre navn som også automatisk vil bli uttalt annerledes enn amerikanerne, er generelt ganske få navn de uttaler likt som oss av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #8 Skrevet 7. mai 2006 Synes Helle er et kjempefint og koselig navn. Men så er ikke jeg så veldig opptatt av hvordan navn uttales på andre språk heller. Er selv gravid og vurderer flere navn med ø eller å i. Liker norske navn.
Kelsey Skrevet 7. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2006 Takk for alle svar Jeg er heller ikke så opptatt av om navn er lette eller vanskelige å si på engelsk eller andre språk, heller ikke om de vil uttales forskjellig fra land til land. Helle er jo bare ett av navnene vi vurderer, og flere av de andre inneholder norske bokstaver. Det var altså mest det at det kan minne om hell, som jo ikke akkurat er noe fint ord. At det er et populært navn i Danmark gjør heller ingen ting, har dansk slekt selv, så det er bare et pluss.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 Helle er et nydelig navn!! Vurderer det selv, jeg.
Lillebi Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 Jeg forbinder det kun med koselige jenter! Det blir riktignok ikke så fint på engelsk, men man kan evt velge å kalle seg "Elle"....
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #12 Skrevet 8. mai 2006 Blir vanskelig på fransk, da.... "Elle" Selv forbinder jeg navnet med en kake! Min mor pleide å bake en kake som het Hellekake da jeg var liten. Jeg trodde det var fordi hun helte røren over i en langpanne... Da jeg ble større skjønte jeg at kaken het Hellekake fordi mamma hadde fått oppskriften fra en dame som het Helle!
Diktern Skrevet 8. mai 2006 #13 Skrevet 8. mai 2006 Jeg ville ikke brydd meg om om navnet kunne uttales på engelsk... Om dine amerikanske venner har litt problemer med uttalen; hva gjør vel det? Det er ditt barn, ikke deres! Synes du Helle er et fint navn, så gå for det da!
Gjest |H| Skrevet 8. mai 2006 #14 Skrevet 8. mai 2006 kjenner noen som har Helle til etternavn jeg....
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #15 Skrevet 8. mai 2006 Kjenner en Helle som jobber i utlandet, aldri hørt noe om at navnet har vært til ulempe. Synes dere skal velge det, jeg. Kjenner en Randi også, og selv ikke hun har blitt mobbet for navnet.
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 8. mai 2006 #16 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes navnet Helle er fint fordi det gir meg assosiasjoner til litt snertent, bestemt, viljesterkt, litt sta, flink, intelligent og noe kreativ i tankegangen.
Gjest |H| Skrevet 8. mai 2006 #17 Skrevet 8. mai 2006 Kjenner en Randi også, og selv ikke hun har blitt mobbet for navnet. ← ehh...hva har d med saken å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #18 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes navnet Helle er fint fordi det gir meg assosiasjoner til litt snertent, bestemt, viljesterkt, litt sta, flink, intelligent og noe kreativ i tankegangen. ← Ikke sant! Flott navn altså, og så er det jo meg på en prikk Mvh Helle (faktisk!) PS. Det med Randi var vel det at alle engelsktalende har hørt snakk om å være "randy" (selv om det bare brukes slik i USA).... Selv har navnet mitt kun ført til et par morsomme episoder, ikke noe større problem, nei!
Cymbidium Skrevet 9. mai 2006 #19 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes Helle er veldig fint, skulle faktisk egentlig hete det! Men så heter jeg noe annet og mye mindre originalt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå