Claire Skrevet 6. mai 2006 #1 Skrevet 6. mai 2006 Det starter med at jeg må vanlig på do. Men mens jeg sitter der får jeg kjempe vondt i magen, det virker som om magen vrir seg. Jeg må sitte på do lenge før jeg blir ferdig. Det virker som at tarmen må "tømme seg helt". Jeg får så vondt at tårene triller, og det hender ofte at jeg må kaste opp. Det skjer ikke så ofte at jeg føler meg syk, derfor har jeg ikke gått til lege (enda), men det skjer ofte nok til at jeg synes det er plagsomt i hverdagen/jobb. Får jeg en slik "seanse" før jeg skal på jobb, må jeg bli på do, selv om det betyr at jeg kommer for sent på jobb. Noen som kjenner seg igjen? Eller vet hva det er? Kan ikke komme på noe "rart" jeg har spist de dagene jeg blir dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #2 Skrevet 6. mai 2006 Jeg har også dette, fått undersøkt det hos lege, men har ikke fått noen form for diagnose. Smertene kan til tider være så fæle at jeg gråter, også etter at jeg har "tømt" meg så er det over... Men vi kan jo ha to forskjellige ting...Du burde ta det opp med legen din kanskje...?
Gjest Emera Skrevet 7. mai 2006 #3 Skrevet 7. mai 2006 Datteren min har det akkurat sånn som deg. Hun tåler ikke melk, men ingen tester har slått ut på melk så langt. Så det kan ta tid å finne ut hva dette er. En mulighet er å unngå melk en periode og se om du blir bedre. Datteren min reagerer også på hvetemel og mat med mye fett, som potetgull. Men man skal ikke slutte med glutenholdige matvarer på egen hånd fordi dette kan maskere eventuell cøliaki ved testing.
Amadea Skrevet 7. mai 2006 #4 Skrevet 7. mai 2006 Hvis du vil teste ut paa egenhaand, maa du huske aa teste bare én matvaregruppe av gangen. F.eks, kutte ut melk / melkeholdige produkter en stund og se om du blir bedre. Men jeg synes egentlig du skal gaa til legen uansett jeg. Han kan sende deg videre saa du faar testa ut ordentlig. Jeg vet at paa Ullevaal sykehus har de et saant apparat som maaler om man har laktoseintoleranse.
Claire Skrevet 7. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2006 Takk for svar! Jeg har vært så redd for gaskopi og sånne skumle ting, derfor jeg ikke har turt å nevne det for legen før... Men nå skal jeg ta en telefon og bestille time.
Ernæringsfysiolog Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 Dette kan være mange ting! Det kan være melk og egg allergi...det kan være laktoseintoleranse og det kan være cøliaki(tåler ikke gluten).Jeg ville laget meg en dagbok hvor du fører inn hva du spiser igjennom en hel dag og så ser du når du begynner å få vondt og hva du spiste i forveien da.Og så går du til legen med denne dagboken,da blir det lettere å se hva man skal lete etter. Lag en dagbok som går over 2-3 dager...kanskje du reagerer på flere ting.Lykke til ivertfall...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Hvis det ikke har sammenheng med spesifikke matsorter kan det være irritabel tarm syndrom, det kan gi slike smerter.
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2006 #8 Skrevet 8. mai 2006 Hvis det ikke har sammenheng med spesifikke matsorter kan det være irritabel tarm syndrom, det kan gi slike smerter. ← Ja, hos datteren min slår ikke noen allergi/intoleransetester ut, så da regner jeg nesten med at hun ender opp med den diagnosen. Hun er til utredning nå. Men jeg har et lite inntrykk av at den diagnosen er en sånn "vi-vet-ikke-hva-dette-er-" diagnose. Jeg er spent på hva de sier neste gang vi skal på sykehuset.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 8. mai 2006 #9 Skrevet 8. mai 2006 Hvis det ikke har sammenheng med spesifikke matsorter kan det være irritabel tarm syndrom, det kan gi slike smerter. ← Ja, men det kan også ha noe med maten du spiser. Jeg googlet det nettopp og leste at man kunne prøve å kutte ut melkeprodukter hvis man hadde irritabel tarm for å se om det ble bedre av det. http://www.helsenett.no/Mage-Tarm/Mage-Tarm/Irritabel-tarm
Gjest meya84 Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har det akkurat sånn. (var verre før) å jeg har irritabel tarm. var til full utredning da jeg var 10.. Nå er det ting jeg stor sett må holde meg unna (melk, is, grøt, andre ting som kjøttdeig hvis det er ille) Holder jeg meg unna det jeg ikke tåler går det mye bedre Hos meg har det heller aldri slått ut på noen tester dessverre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå