Gå til innhold

Graviditet og pollen igjen..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_siina_*
Skrevet

Jeg skal i utendørs konfirmasjon i morgen, og med været vi har hatt de siste dagene vet jeg at jeg kommer til å ha en forferdelig dag. Er allergisk mot bjørkepollen, og MÅ ha noe for å greie meg gjennom dagen. Trodde ikke det skulle bli så ille, så jeg har ikke bedt legen om "sikker" allergimedisin, og det eneste som finnes i skapet er Syrtec og Cetirizin. Vet noen om en av disse er "tillatt" for gravide, sånn bare for én dag..? I pakningsvedleggene står det at en skal snakke med lege eller apotek før bruk hvis en er gravid. (Og forsåvidt ikke at det IKKE skal brukes av gravide..)

Skal selvfølgelig få tak i noe annet straks apotekene åpner på mandag.

Hjelp, noen?

-siina-

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

fra barnimagen.com:

"En nøye gjennomgang av hva vi vet er nylig (mai 2004) publisert i Legetidsskriftet av to farmasøyter (Solhaug og Roland). Budskapet er at du kan bruke ”allergitabletter”(=antihistaminer) både under graviditet og amming hvis det er helt nødvendig for deg. Det som her anbefales under graviditet inneholder cetiriszin (Acura, Ceterizin, Reactine, Zyrtec) eller Xysal og ved amming loratadin (Clarityn,Verset eller Aerius )."

Det aller tryggeste er visst lomudal, det har jeg fått resept på fra legen min.

Gjest Gjest_siina_*
Skrevet

Tusen takk, da er dagen reddet!:) Må vel ta en telefon på mandag da, og tygge Syrtec i morgen.

-siina-

Gjest Fantus
Skrevet

Ikke gå rett på apoteket på mandagen, siden du er gravid har de ingen reseptfrie midler å tilby deg (hvertfall ikke i tablettform). Ta deg en tur til legen og få resept på en medisin som heter Polaramin.

Og forresten Zyrtec og Cetirizin inneholder akkurat samme virkestoff, akkurat samme medisin i ulik innpakning med andre ord :)

Skrevet

Håper det hjelper deg noe med tablettene i dag, men det fleste må vel tas noen dager før man merker effekt...

Skrevet

Zyrtec og Cetirizin er de samme tablettene, bare laget av forskjellige produsenter.

Ellers er jeg ikke heeelt fornøyd med konklusjonen fra barnimagen, samme artikkel finner du her:

artikkelen

Siterer:

Førstegenerasjons antihistaminer er førstevalg ved graviditet, spesielt deksklorfeniramin (Polaramin)

* Bruk av annengenerasjons anitihistaminer (Zyrtec, Cetirizin, Aerius, Loratadin, Clarityn) frarådes inntil videre ved graviditet. Spesielt bør loratadin (Clarityn) og desloratadin (aerius) unngås på grunn av rapporter om hypospadi ved bruk av loratadin

* Annengenerasjons antihistaminer er førstevalg ved amming, spesielt loratadin, desloratadin og fexofenadin

(jeg har lagt til navnene i parantes)

Skrevet

Jeg er også plaget av allergi, og da allergi mot gresspollen. I år er tydeligvis tettheten av bjørkepollen så sterk at jeg reagerer plutselig på det også. Det kom litt uventet på, men jeg har øyedråper, Zaditen, liggende. Hvordan er det å bruke slikt??

Kan det være noe som helst problem med bruk av øyedråper? (Jeg er i 20. uke)

Gjest Gjest
Skrevet

murf:

på relis fant jeg denne:

http://www.arnett.no/relisweb/Utredning_Ek...?Relis=3&S=3668

Oppfølgende evaluering av nevte svenske data vedrørende hypospadi har imidlertid vist at loratadin ikke synes å ha fosterskadene effekter og de antatte sammenhengen er trolig feilaktig. Basert på dagens dokumentasjonsgrunnlag er det ikke grunn til å velge en annen antihistamin isteden for loratadin under graviditeten (2).

Gjest skyfri i.i.
Skrevet

legen min "tok fra meg" zyrtec og ga meg resept på polaramin da jeg ble gravid.

jeg hadde imidlertid rukket å tatt et par zyrtec før jeg selv oppdaget at jeg var gravid, men jeg ville ikke tatt det nå når jeg vet jeg er gravid. (jmf artikkelen Murf referer til, og rådene fra min lege)

Skrevet
murf:

på relis fant jeg denne:

http://www.arnett.no/relisweb/Utredning_Ek...?Relis=3&S=3668

Oppfølgende evaluering av nevte svenske data vedrørende hypospadi har imidlertid vist at loratadin ikke synes å ha fosterskadene effekter og de antatte sammenhengen er trolig feilaktig. Basert på dagens dokumentasjonsgrunnlag er det ikke grunn til å velge en annen antihistamin isteden for loratadin under graviditeten (2).

Så bra! Takk for referansen!

Selv prøver jeg en periode med Polaramin, siden de fremdeles er førstevalg. Funker det dårlig, er det godt å vite at det finnes andre alternativer.

Skrevet

Legen min har sagt at jeg ikke skal bruke zyrtec mens jeg er gravid, men lomudal øyedråper og nesespray var helt greit.

Gjest Gjest
Skrevet

de skriver på det meste nå at må bare brukes i samsvar med lege under graviditet - dermed har de sikret seg mot søskmål dersom noe skulle skje...

Det er slettes ikke farlig med allergi medesiner under graviditet

Gjest Gjest
Skrevet
de skriver på det meste nå at må bare brukes i samsvar med lege under graviditet - dermed har de sikret seg mot søskmål dersom noe skulle skje...

Det er slettes ikke farlig med allergi medesiner under graviditet

Grunnen til at det står at det skal brukes i samsvar med legen er fordi det IKKE er forsket nok på gravide for å kunne utelukke uheldige bivirkninger.

Så at det "slettes ikke" er farlig med allergimedisin ville jeg ikke sagt.

Og til deg trådstarter, stoler du virkelig på oss tilfeldige personer på internett???

Skrevet

Jeg orker ikke polaramin! Jeg blir så dopa! Finnes det virkelig ingenting som forbedrer allergien, uten at jeg går i svime, hele dagen?

Forsøkte til og med å ta polaramin før jeg skulle sove.. Men da lå jeg i halvsøvne hele natta.. Og var UTSLITT med pollenplager da jeg våknet!

Vil ikke mer nåå.. Snart fri for kleenex!

Gjest Gjest_siina_*
Skrevet

Takk for svar! Konfirmasjonen ble reddet av cetirizin, men jeg skal selvfølgelig få foreskrevet noe annet nå. Prøvde legesenteret i dag, men etter å ha "snakket med" en telefonsvarer i 20 minutter to ganger uten å få svar ga jeg opp. Holder meg innendørs inntil jeg har fått kontakt.

Til deg som lurte på om jeg virkelig stoler på tilfeldige mennesker på internett:

Jeg stoler ikke på hvem som helst nei, men på en søndag uten mulighet for kontakt med legen min eller apotek er jeg villig til å stole på andre gravide som har fått beskjed fra sin lege, allefall når mange har fått samme svar. Men jeg mister ikke min selvstendige dømmekraft og kritiske sans fordi om jeg stiller et spørsmål på nett..

-siina-

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skal i utendørs konfirmasjon i morgen, og med været vi har hatt de siste dagene vet jeg at jeg kommer til å ha en forferdelig dag. Er allergisk mot bjørkepollen, og MÅ ha noe for å greie meg gjennom dagen. Trodde ikke det skulle bli så ille, så jeg har ikke bedt legen om "sikker" allergimedisin, og det eneste som finnes i skapet er Syrtec og Cetirizin. Vet noen om en av disse er "tillatt" for gravide, sånn bare for én dag..? I pakningsvedleggene står det at en skal snakke med lege eller apotek før bruk hvis en er gravid. (Og forsåvidt ikke at det IKKE skal brukes av gravide..)

Skal selvfølgelig få tak i noe annet straks apotekene åpner på mandag.

Hjelp, noen?

-siina-

Cetirizin er VIRKEMIDDELET i produktet som heter Zyrtec. Akkurat som f.eks ibuprofen er stoffet som fins i Ibux. Same shit.

Skrevet

Min lege ville kun gi meg polaramin.. (Og lomudal nesespray/øyendråper)

Og den eneste løsningen de hadde på at jeg ble trett, var sykemelding. Men jeg NEKTER å bli mer enn 50% sykemeldt.. Så da står man der da.. Sukk..

Jeg har syndet i dag. Tok en kestine og er et nytt menneske.. Men kan jo ikke gjøre det. Hihi. Så da må man egentlig velge. Være dopa eller intenst plaget. Fysøren så slemt at de ikke har trygge allergimedisiner for oss, uten bivirkninger..

Skrevet

Jordbær, om du tar poleramin regelmessig så slutte du å være "dopa" etter ca 5 dager... Noen merker vikningene litt lenger men skjelden mer enn en uke.

Skrevet

Tok i tre dager, jeg.. Og tidligere tok jeg i 10 dager (Fikk tablettene pga elveblest/sterk allergisk reaksjon), men var helt utslått.. Er veldig få allergitabletter jeg ikke blir trett av, for å si det slik.

Ironisk nok, tok jeg tre tabletter før jeg la meg et par netter.. Resultatet var at jeg ikke fikk sove godt. Falt liksom aldri i noen dyp søvn, men var mer urolig og våknet hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...