lillesky Skrevet 6. mai 2006 #1 Skrevet 6. mai 2006 Bruker du linser mens du er forkjøla? Noen optikere sier det kan gå skikkelig ille hvis man bruker linser mens man er forkjøla, det kan gå bra f.eks. de 50 første gangene. Min første optiker sa ikke noe om dette, så jeg er veldig usikker. Hva sier deres optiker?
Arkana Skrevet 6. mai 2006 #2 Skrevet 6. mai 2006 De optikerne jeg har brukt har aldri sagt noe om linser og forkjølelse, og jeg har aldri hørt om at dette skulle være farlig. Hva er det som kan skje i såfall? Jeg bruker linser uansett, har aldri opplevd problemer i forbindelse med forkjølelser.
lillesky Skrevet 6. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2006 De optikerne jeg har brukt har aldri sagt noe om linser og forkjølelse, og jeg har aldri hørt om at dette skulle være farlig. Hva er det som kan skje i såfall? Jeg bruker linser uansett, har aldri opplevd problemer i forbindelse med forkjølelser. ← Min nåværende optiker viste meg skremsels-bilder om hva som kan skje, men jeg husker ikke hva som skjedde, men jeg kom på det nå som jeg er forkjøla og vil bruke linser. Jeg har ei venninne som alltid bruker briller hvis hun er litt småforkjøla.
lillesky Skrevet 6. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2006 Fra lensbuddy.com: Du skal ikke bruke linsene dine ved forkjølelse, influensa eller lignende. Grunnen er at øynene lett kan få en infeksjon. Du skal heller ikke bruke linsene om øyet blir rødt eller irritert.
Arkana Skrevet 6. mai 2006 #5 Skrevet 6. mai 2006 Hmm, jeg må kanskje spørre om det neste gang jeg er hos optikeren. Men i utgangspunktet bekymrer det meg ikke, jeg har brukt linser i 15 år, med minst en årlig forkjølelse for ikke å snakke om litt andre greier her og der, uten et eneste problem. Selvsagt kan jo det ha vært bare flaks, men jeg misliker briller såpass sterkt (skjønt jeg prøver å være flink å bruke dem på kveldstid når jeg bare er hjemme) at jeg holder nok på linsene til jeg hører noe annet.
Gjest gjest1 Skrevet 6. mai 2006 #6 Skrevet 6. mai 2006 Hvis jeg er helt skutt tar jeg de av, hvis jeg blir tørr og sånn. Men f.eks. nå, når jeg har halsbetennelse og det har begynt å snørre litt (unnskyld uttrykket) lar jeg de være enn så lenge. Jeg tar de ikke av fordi det kan være farlig, men fordi det er ubehagelig
lillesky Skrevet 6. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2006 jeg har brukt linser i 15 år, med minst en årlig forkjølelse for ikke å snakke om litt andre greier her og der, uten et eneste problem. ← Jo, men som min optiker sa: det kan gå bra 50 ganger, så får du infeksjon. Spør optikeren din hvis du husker, tror jeg skal ringe en annen og spørre. Som sagt, min første optiker sa ingenting om dette, og han er "gammel" optiker med bred erfaring. Som deg, så er jeg ikke så glad i briller, bruker dem kun fra badet til senga.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 Jeg har brukt linser i 15 år, og har heller aldri hørt dette før... Skal prøve å huske og spørre optikeren min neste gang jeg skal dit. Jeg tar på meg linsene når jeg skal ut av huset. Ser såpass dårlig at jeg ikke føler meg komfortabel med briller. Men hvis jeg er så syk at jeg holder meg hjemme, så har jeg stort sett briller på uansett. Det er ikke bevisst egentlig, mer fordi jeg ikke gidder å ta på linsene, samtidig som jeg kan benytte sjansen til å la øynene få hvile.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Jeg bruker heller ikke linser når jeg er forkjølet, men det er fordi jeg ofte er så hoven rundt øynene at det er vanskelig å få dem på, samt at tåreveska ofte er grumsete slik at det blir ubehagelig. Jeg har ikke hørt at man IKKE skal bruke linser når man er forkjølet, men har fått beskjed om at man skal unngå linser ved f.eks. øyekatarr.
Gjest Virvel Skrevet 7. mai 2006 #10 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har vært hos flere optikere, og ingen har noensinne nevnt dette for meg. Det eneste de har sagt er at jeg bør ta ut linsene hvis jeg føler ubehag, og det gjør jeg selvsagt.
Cata Skrevet 7. mai 2006 #11 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har brukt linser i snart 25 år - med og uten forkjølelse og har enda ikke hatt en eneste infeksjon (bank i bordet). Hvis jeg er skikkelig sylta så pleier det være litt ubehagelig med linser, så da tar jeg dem ikke på, men om jeg er litt småsnufsete så bruker jeg dem som vanlig. Som oftest tar jeg dem av litt tidligere om kvelden hvis jeg er forkjøla, men det er fordi jeg blir "tørr" i øynene slik at det blir ubehagelig å gå med dem.
lillesky Skrevet 7. mai 2006 Forfatter #12 Skrevet 7. mai 2006 Har prøvd å lete litt på nett også. Råd fra Brilleland: Bruk ikke kontaktlinser dersom du er forkjølet eller har influensa, feber eller hals- og øyebetennelse. Fra Z-Optikk: Forsiktighetsregler I perioder der du er plaget med allergi eller infeksjonssykdommer som influensa, omgangssyke etc., anbefales det å hvile uten kontaktlinser. Immunforsvaret vil være svekket, og faren øker for en infeksjon i øyet. Ta kontakt med våre linsetilpassere dersom du opplever noen form for ubehag knyttet til kontaktlinsebruk. Veldig kjedelig om optikeren min har skremt meg unødvendig. Kanskje bare fordi han vil at jeg skal kjøpe nye briller også? Infeksjon kan man jo få uansett, enten man er forkjøla eller ikke.
Veslejenta Skrevet 7. mai 2006 #13 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har aldri hørt om at man ikke kan bruke linser når man er forkjøla. Jeg har derimot hørt at man ikke skal bruke linser når man har pollenallergi. Både fordi pollenet irriterer øyet og pga øyedråper.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2006 #14 Skrevet 7. mai 2006 Dette burde i grunnen alle optikere opplyse om.. Spesielt hvis man bruker månedslinser. Med dagslinser er det ikke så farlig, men det anbefales ikke. Øynene er mer utsatt for irritasjon og infeksjoner. Så godt som alle som bruker linser har bittesmå kutt i øyet/innsiden av øyelokket, og dette vil forverres når immunforsvaret er dårlig. Det er neppe farlig, men det kan jo faktisk føre til at man ikke får bruke linser mer.
Gjest Aloha Skrevet 7. mai 2006 #15 Skrevet 7. mai 2006 Dette har jeg aldri hørt om... selv bruker jeg alltid linser, forkjølet eller ei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå