c",) Skrevet 7. mai 2006 #21 Skrevet 7. mai 2006 Kanskje litt tidlig å si, for hun er bare 1,5. Men hun er ihvertfall pen så det holder! (lillebror er 1 mnd. og veldig flink til å lage bæsjebleier). ← Min datter er begavet, men det er nok ikke unormalt at vi foreldre synes det om barna våre
Gjest Bite me Skrevet 7. mai 2006 #22 Skrevet 7. mai 2006 noen sine barn er mere begavet som t.eks min datter. syns jeg DA. men alle barn er fine i våre øyne!! Min datter er begavet, men det er nok ikke unormalt at vi foreldre synes det om barna våre ←
Gjest Bite me Skrevet 7. mai 2006 #23 Skrevet 7. mai 2006 (endret) jeg skifter fortsatt bleier på lille-jenta. slitsomt men det må til. skulle nesten ønske jeg hadde en lillebror som skiftet på henne. Kanskje litt tidlig å si, for hun er bare 1,5. Men hun er ihvertfall pen så det holder! (lillebror er 1 mnd. og veldig flink til å lage bæsjebleier). ← Endret 7. mai 2006 av Bite me
Brunhilde Skrevet 8. mai 2006 #24 Skrevet 8. mai 2006 noen sine barn er mere begavet som t.eks min datter. syns jeg DA. men alle barn er fine i våre øyne!! ← Har du hørt historien om myrsnipa? Det er ganske vanlig at barn kan lese navn når de er 5 år og at de kan alfabetet er enda vanligere. Det å se i avisen er vel strengt tatt ikke så spesielt det heller, er det? Barna gjør jo gjerne som de voksne, og jeg regner med at andre i huset også ser i avisen. Du har helt sikkert en flott unge, men at h*n er over gjennomsnitts begavet ut fra det lille du skriver kan jeg vel ikke helt se...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #25 Skrevet 8. mai 2006 Jeg leste aviser da jeg var fem, og hvis noen av barna ville bli lest for, ble de sendt til meg enda tidligere enn det. Jeg kunne regne og skrive, og da jeg begynte i første klasse hadde jeg null problemer med å gjøre oppgavene til de som gikk i tredje og fjerde klasse. Kjipt å være begavet. For selv om jeg kunne gjøre oppgavene til de som var flere år eldre, fikk jeg ikke lov. Jeg skulle gjøre det samme som de andre barna. Er det rart jeg ble rastløs?? Utrolig lite intelligent å prøve å presse alle barn inn i den samme forma. Det har forresten fortsatt, jeg er A-student. Og alle sier jeg burde bli "noe stort", når alt jeg har lyst til å gjøre er å være hjemmeværende mamma (med en liten deltidsjobb, vel og merke), få mange barn og ha kjøkkenhage med gulrøtter og en liten jordbæråker. Jeg håper mine barn ikke blir begavet slik som jeg. Det er bare pes. Skolen prøver å gjøre alle barn like, og samtidig forventer alle noe av deg hele tiden. Men hvis mine barn blir sosialt begavet, blir jeg veldig glad. Tror det er mye mye viktigere enn å lese alle bøkene i barne- og ungdomsavdelingen på biblioteket før man er ferdig på barneskolen (slik som meg) - jeg mener, med mindre man har høye mål, fører det jo ikke til noe annet enn et helt forferdelig forventningspress!! Jeg bryr meg vel ikke om karakterer, jeg vil bare ha min egen familie, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #26 Skrevet 8. mai 2006 Jeg leste da også avisa da jeg var fem, broren min også, men jeg ser da på meg som normalt utrustet og ikke speielt begavet! Det er da mange som leser da de er fem, i veldig mange land begynner de på skolen da! Noen er tidlig ute med ting uten at det har neo med begavelse å gjøre!
LilleBille Skrevet 8. mai 2006 #27 Skrevet 8. mai 2006 Hun er begavet på alle mulige måter, ingen andre barn er så fantastisk som mitt lille gull ← .. å jo da mine to - men spørsmålet er vel hva er egentlig begavet. Mange av de tingene barn gjør er tillært eller kopier av det andre gjør. Jeg lærte å lese da jeg var 4 - riktignok opp ned (har fortsatt stor glede av det .. alltid greit å kunne lese hva motparten har skrevet på andre siden av bordet ) - da søsteren min øvde på leseleksen - men å gå så langt som å si at jeg var spesielt begavet tror jeg opplagt er feil.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #28 Skrevet 8. mai 2006 Det var jeg som skrev at jeg leste aviser da jeg var fem. Grunnen til at jeg sier det jeg sier er at jeg har aldri bedt om å alltid være best i klassen, og alltid kunne det vi skulle lære før vi lærte det. Jeg fikk INGEN utfordringer. Tro meg - ikke gøy. De andre barna ser bare rart på deg. Få venner. Og et sinnsykt press om at man alltid skal prestere. Alltid gå for det beste. Jeg vil, og ville, bare være som alle andre.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #29 Skrevet 8. mai 2006 Det var jeg som skrev at jeg leste aviser da jeg var fem. Grunnen til at jeg sier det jeg sier er at jeg har aldri bedt om å alltid være best i klassen, og alltid kunne det vi skulle lære før vi lærte det. Jeg fikk INGEN utfordringer. Tro meg - ikke gøy. De andre barna ser bare rart på deg. Få venner. Og et sinnsykt press om at man alltid skal prestere. Alltid gå for det beste. Jeg vil, og ville, bare være som alle andre. ← Jeg var også best i klassen og trengte ikke å jobbe noe særlig for det, heller. I en klasse vil det alltid være en som er best. Begavede barn er barn som har uvanlige evner, ikke det barnet som er flinkest i klassen. Det må nok litt mer til enn det.
Gjest Elfrida Skrevet 8. mai 2006 #30 Skrevet 8. mai 2006 Martin Ystenes har skrevet en del om dette: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitens...s/iqbarnii.htm/
Gjest lilletroll Skrevet 8. mai 2006 #31 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har en datter på 4, hun kan alle tallene, alle bokstavene, alle bilmerker, europas flagg (+ at hun plasserer dem på kartet) + mye mer. Tror ikke dette kommer av en utpreget intelligens (selv om hun jo selvfølgelig ikke har tungt for seg), men heller at hun har en eksepsjonell hukommelse. Samtidig har hun VELDIG utviklet empati. Stolt? Ja så klart, hvem er ikke det av barnet sitt?
Far til 2 Skrevet 8. mai 2006 #32 Skrevet 8. mai 2006 som den stolte moren jeg er så lurer jeg ofte på om lille jenta mi er ekstra begaved. hun ser faktisk i avisen noen ganger og syns det er spennende. hun kan alfabetet og hun kan lese navnet mitt og alle i familien sitt. syns hun er veldig flink jeg da jeg tror ikke HUN leser avisen men kanskje hun prøver? hun ser i hvertfall på bildene. har du et barn du tror er litt begavet+ fortekll? ← Det er klart du har et begavet barn. Jeg mener det virkelig. At du ikke er alene om det er jo bare positivt. Alle andre som beskriver sine barn eller seg selv i denne tråden er sikkert litt stolte av dem også. Det mener jeg det er all grunn til å være så det er derfor ingen kritikk av de andre innleggene. Jeg synes du skal oppmuntre barnet ditt til videre læring i den grad dette lar seg gjøre basert på barnets alder. Men læring er mer enn hukommelse. Kreative, kritiske og analytiske tanker rundt et tema vil gjøre ditt barn langt mer selvstendig enn de som ikke kan gjøre dette. Med basis i det som er tillært kan en bygge videre med krativitet, som kan bli til en helt unik kompetanse. Men det er viktig å kunne "tenke skjæl" (ref Trond Viggo Torgersen). Det finnes en stor mengde barn blandt oss som aldri får benyttet sine evner fordi "systemet" i noen tilfeller ikke fanger opp kreativiteten og den analysen som barnet selv har/gjør basert på barnets kunnskap. Å oppfordre barnet til å bruke kunnskapen ved å tenke neste nivå selv blir ofte den store utfordringen. Lykke til videre for barnet og deg. Utnytt mulighetene til noe positivt. Og for de av dere som mener "barnet er som alle andre" så vil jeg si at ETTHVERT barn er unikt med unike evner. La det bare få muligheter til å utnytte det.
Gjest Bite me Skrevet 8. mai 2006 #33 Skrevet 8. mai 2006 tusen hjertelig Far til 2. jeg er hjertens så enig med deg
Furstina Skrevet 8. mai 2006 #34 Skrevet 8. mai 2006 Tråden rensad på spekulation /Furstina (moderator)
Gjest Sybill Skrevet 8. mai 2006 #35 Skrevet 8. mai 2006 Tråden rensad på spekulation /Furstina (moderator) ← Hva da for spekulasjoner? Hun skirver jo selv "jeg skifter fortsatt bleier på lille-jenta" og i en annen tråd sier hun at jenta er 5 år. Er vel lite spekulasjoner ute å går da vel?
Titti72 Skrevet 8. mai 2006 #36 Skrevet 8. mai 2006 jeg skifter fortsatt bleier på lille-jenta. slitsomt men det må til. skulle nesten ønske jeg hadde en lillebror som skiftet på henne. ← Er det dette som ble slettet som spekulasjoner??? Mitt innlegg forsvat også når jeg prøvde å si at det var det en annen stusset over og svarte på.
Gjest Elfrida Skrevet 8. mai 2006 #37 Skrevet 8. mai 2006 Uansett så har det ingenting med saken å gjøre - en unge på 5 som frendeles bruker litt bleier kan da utmerket godt være høyt begavet på andre områder.
Titti72 Skrevet 8. mai 2006 #38 Skrevet 8. mai 2006 Uansett så har det ingenting med saken å gjøre - en unge på 5 som frendeles bruker litt bleier kan da utmerket godt være høyt begavet på andre områder. ← Det er jeg enig i, men jeg svarte Bite Me som ikke kunne forstå hva en annen bruker skrev til henne og da sa jeg at jeg forsto det slik at det var innlegget jeg siterte hun skrev om. Og vips så var det slettet pga spekulasjoner.... Merkelig moderering spør du meg.... Vil vel heller kalle det en oppklaring....
Gjest Tone Bolla Skrevet 8. mai 2006 #39 Skrevet 8. mai 2006 Uansett så har det ingenting med saken å gjøre - en unge på 5 som frendeles bruker litt bleier kan da utmerket godt være høyt begavet på andre områder. ← Klart det, et barn som er begavet på et område, trenger ikke å være begavet på alle områder nei, men som oftest er de begavet på flere fronter. Og det er faktisk nokså vanlig at begavede barn er sent ute med bleieslutt. Det er liksom den siste froten de holder igjen på ved å vise at de er små barn når de behersker masse annet. Når hun selv har skrevet det hun har gjort, er det da så farlig at noen lurer på om 5 åringen hennes fortsatt bruker bleier? Det kan jo i hvert fall helt klart tolkes slik når hun skriver det hun gjør.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #40 Skrevet 8. mai 2006 Jeg driter i om ungen min er begavet eller ikke. Oppgaven min er å sørge for at han får et best mulig utgangspunkt med den hjernen han har, derfor har jeg måttet gi slipp på bl.a en god stilling for å kunne prioritere familie. Jeg synes det er viktig at jeg tar meg tid til ham nå som hjernen hans er som en svamp, for når han når skolealder er mye allerede for sent. Jeg sliter litt med å få ham til å regne, men lese overskrifter i avisa klarer han fint og han er to år gammel. Jeg har noen BBC VHS kassetter med en språk-tegnefilm som heter "Muzzy in gondoland" og den bringer frukter. Jeg overlever vel at han får en stygg, britisk aksent. Jeg regner ikke med at han vinner noe VM i hjernekapasitet, for selv om han nok kommer til å bli flink, er det alltid titusener av japser, indere og andre genibarn som er bedre. Det er ikke til å unngå, for jeg er hverken norgesmester i sjakk, eller professor i fysikk. Men jeg håper at all jobbingen jeg legger ned nå, skal føre til at han kan velge jobb på øverste hylle senere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå