Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #1 Skrevet 6. mai 2006 Har en sjef som har fått det for seg at jeg hater jobben...han har inntrykk av at jeg synes den er pyton! Føler meg teit, han har ikke forstått problemstillingen. Vi misforstår hverandre og snakker ofte fordi hverandre. Uansett hva jeg sier tolker han det annerledes enn andre jeg snakker med, og han er konfliktsky og ønsker ikke å gjøre ting komplekse (all drøfting omkring et emne er å "kompleksere" ting, for ham). Han er blitt fornærmet fordi jeg har sagt i fra hva jeg mener (sa i fra på en ordentlig måte). Hva synes dere, hvordan takler en slikt?
Gin Tonic Skrevet 6. mai 2006 #2 Skrevet 6. mai 2006 Be om en medarbeidersamtale, der begge to kan forklare sine synspunkter. Har du jobbet der lenge? hva slags type jobb er det, går du overens med kollegene dine? Mange vanskelige sjefer der ute, det gjelder bare å vite hvordan de virker! Ginny
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #3 Skrevet 6. mai 2006 Jeg kommer svært godt ut av det med de aller fleste, omtrent "alle". (Får håpe de er enige...) Har jobbet på stedet i snart 3 år nå...det er først nå jeg sier i fra såpass klart, i og med at vi har en evaluering av stillingene på gang i bedriften. Har jobbet i både privat og offentlig sektor, men ønsker ikke å si nøyaktig hva jeg jobber med. Eneste jeg ønsker å røpe er at jeg har en solid og meget godt høyere utdanning. Blir forvirret over at denne sjefen er en hyggelig mann og likt av mange, og mislikt av noen (slik det er med oss alle regenr jeg med). Jeg oppfatter ham som kort, lite snakkesalig og lite inkluderende. Vi er svært forskjellige personer: han tenker abstrakt og formulerer seg alltid kort, jeg tenker utvikling, idè, er konkret og passer best til prosjektarbeid og utvikling/løsningsorientering. Vi skal ha en medarbeidersamtale (ba om det etter snart 3 år)...men tviler på at han vil forstå hva jeg mener, i og med at han misforstår det meste ellers (av hva jeg sier). Alle andre mener jeg er tydelig og klar, så det kan vel ikke være der problemet ligger. Kanskje det er personkjemien?
Gin Tonic Skrevet 6. mai 2006 #4 Skrevet 6. mai 2006 Noen går man overens med, andre ikke. Men i en arbeidssituasjon er det viktig å kunne kommunisere og samarbeide selv om man ikke nødvendigvis er bestevenner. Forbered deg til medarbeidersamtalen. Gjør rede for hvor du står ifht ham, jobben osv. Og for all del, snakk på dine egne vegne, ikke involver noen andre. Mange går på trynet fordi de sitter og snakker om sjefen (eller andre kolleger) bak deres rygg. Dette legges merke til selv om det gjøres diskret. Hvis det ikke løser seg etter medarb.samt. kan du evt ta det videre til tillitsvalgt, personalansvarlig. Gin
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. mai 2006 #5 Skrevet 6. mai 2006 En teknikk som hjelper når man er usikker på om man forstår hverandre, er at motparten gjentar budskapet - med sine egne ord. F.eks slik: "Jeg føler at vi ikke kommuniserer helt på samme nivå, og derfor tror du at jeg ikke liker jobben min." Hvorpå motparten svarer noe sånt som: "Du sier at vi misforstår hverandre. Hva synes du egentlig om jobben din?" Æh. Funker best med en tredjeperson som kan teknikken. Begge henvender seg til tredjepersonen, som "oversetter" budskapet.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #6 Skrevet 6. mai 2006 Takk for rådet, virker som om du er i arbeidslivet selv og "kan" slikt. Jeg får en litt uggen magefølelse av det hele. Synes ikke det er noe gøy.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #7 Skrevet 6. mai 2006 En teknikk som hjelper når man er usikker på om man forstår hverandre, er at motparten gjentar budskapet - med sine egne ord. F.eks slik: "Jeg føler at vi ikke kommuniserer helt på samme nivå, og derfor tror du at jeg ikke liker jobben min." Hvorpå motparten svarer noe sånt som: "Du sier at vi misforstår hverandre. Hva synes du egentlig om jobben din?" Æh. Funker best med en tredjeperson som kan teknikken. Begge henvender seg til tredjepersonen, som "oversetter" budskapet. ← Føler da på en måte at dette ser ut som en "arbeidskonflikt", ingen liker vel å være opphavet til "problemer" og å bli sett på som en eventuell troublemaker.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 Noen går man overens med, andre ikke. Men i en arbeidssituasjon er det viktig å kunne kommunisere og samarbeide selv om man ikke nødvendigvis er bestevenner. Forbered deg til medarbeidersamtalen. Gjør rede for hvor du står ifht ham, jobben osv. Og for all del, snakk på dine egne vegne, ikke involver noen andre. Mange går på trynet fordi de sitter og snakker om sjefen (eller andre kolleger) bak deres rygg. Dette legges merke til selv om det gjøres diskret. Hvis det ikke løser seg etter medarb.samt. kan du evt ta det videre til tillitsvalgt, personalansvarlig. Gin ← Jeg har gitt beskjed til den tillitsvalgte på arbeidsplassen, og har også sagt i fra muntlig til tre kollegaer og en annen sjef. Informerte dem alle om at jeg ville snakke med den det gjaldt snarest, men at jeg luftet det for dem først, for å høre synspunkt.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Det er få som liker å være problemmakeren Men jeg synes du skal sette opp en liste over ting du vil ta opp. Vi har et eget skjema til veiledning ved medarbeidersamtaler, som medarbeideren får ved innkallingen til samtalen. Så vet begge hva som venter, i hvert fall sånn ca. Har du fått noe sånt? Kanskje du skal skrive en sånn "agenda", så sjefen kan forberede seg litt?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #10 Skrevet 6. mai 2006 Det er få som liker å være problemmakeren Men jeg synes du skal sette opp en liste over ting du vil ta opp. Vi har et eget skjema til veiledning ved medarbeidersamtaler, som medarbeideren får ved innkallingen til samtalen. Så vet begge hva som venter, i hvert fall sånn ca. Har du fått noe sånt? Kanskje du skal skrive en sånn "agenda", så sjefen kan forberede seg litt? ← Har ikke fått det. Han vil nok gjøre det på sin måte, dvs. han går gjennom skjemaet, noterer og tolker det på sine måte (antakelig som at ytringene er klager/misfornøydhet). Tror han tolker det som personlig kritikk også, selv om det ikke er ment slik.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. mai 2006 #11 Skrevet 6. mai 2006 Har ikke fått det. Han vil nok gjøre det på sin måte, dvs. han går gjennom skjemaet, noterer og tolker det på sine måte (antakelig som at ytringene er klager/misfornøydhet). Tror han tolker det som personlig kritikk også, selv om det ikke er ment slik. ← husk at dere begge skal gå gjennom notatene sammen til slutt, og skrive under.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå