talin Skrevet 6. mai 2006 #1 Skrevet 6. mai 2006 Lure på om noen her har tatt eksamen in 2 Fysikk etter 2000? I så fall hvordan ble den eksamenen gjennomført?
Sniglå Skrevet 6. mai 2006 #2 Skrevet 6. mai 2006 Skriftlig eller muntlig? (Jeg var oppe i muntlig i 2000)
Jasmin Skrevet 6. mai 2006 #3 Skrevet 6. mai 2006 Om jeg husker rett så finnes en liten 2FY-bok (det finnes også for 2MX, 3FY og 3MX), som er å få kjøpt i bokhandel hvor eksamensoppgavene for forrige år står... Kjempenyttig!!
talin Skrevet 6. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2006 Skriftlig eller muntlig? (Jeg var oppe i muntlig i 2000) ← 2FY er forsatt muntlig
Scully Skrevet 6. mai 2006 #5 Skrevet 6. mai 2006 Hvis det er som privatist, er det muntlig eksamen. Du får da noen minutter forberedelsestid etter at du har fått oppgaven og før du skal i "ilden". Du grilles da av sensor og evt faglærer, om du har hatt dette... Jeg gikk opp desember 2003.
talin Skrevet 6. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2006 Hvis det er som privatist, er det muntlig eksamen. Du får da noen minutter forberedelsestid etter at du har fått oppgaven og før du skal i "ilden". Du grilles da av sensor og evt faglærer, om du har hatt dette... Jeg gikk opp desember 2003. ← Så da er de den vanlige kjent og ukjent del
Sniglå Skrevet 6. mai 2006 #7 Skrevet 6. mai 2006 Jaokei. Ja, det er som det sies her. Får noen minutter (20, tror jeg) til å forberedelse av et kjent emne. Kom inn, måtte forklare oppsettet av et forsøk og forklare kort hva det var godt for Så grilling angående det forberedte temaet. Så ukjent tema. Pis off keik;)
talin Skrevet 6. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 6. mai 2006 Kom inn, måtte forklare oppsettet av et forsøk og forklare kort hva det var godt for Høres ikke bra ut, hva fikk du da?
Sniglå Skrevet 6. mai 2006 #9 Skrevet 6. mai 2006 Eeeem..husker ikke for å være helt ærlig. Men du har vel hatt noen elevforsøk? Jeg gikk hvertfall gjennom disse før eksamen. Det var ikke denne delen de la mest vekt på da Eneste jeg husker var at læreren min litt diskre prøvde å hinte frempå at jeg hadde glemt å si at stikkontakten måtte sette inn
talin Skrevet 6. mai 2006 Forfatter #10 Skrevet 6. mai 2006 Men du har vel hatt noen elevforsøk? Jeg gikk hvertfall gjennom disse før eksamen. Det var ikke denne delen de la mest vekt på da Jeg går opp som privatist.
Scully Skrevet 6. mai 2006 #11 Skrevet 6. mai 2006 Altså, slik det var til meg: Fikk som sniglå sier, rundt 20 minutter forberedelse etter oppgave mottatt. jeg fikk "fysikk på kjøkkenet", noen andre jeg kommer på i farten fikk "en varm dag på stranda" - altså, det kan være ganske mye, men man kan velge litt innenfor temaene. Den siste oppgaven er et godt eksempel på dette - her kan man jo velge mellom varme/temperatur, lys, bølger, refleks, osv... Du kommer inn og forteller det du vil si. Prøv å drøy det ut, slik at du slipper masse spørsmål etterpå. Når du har snakket ferdig må du velge blant noe utstyr som ligger fremme, og gjøre et valgfritt forsøk - som for din egen del BØR være relevant for det du snakket om ;-) Er det da mer tid til overs, vil nok sensor spørre deg noen spørsmål, som regel relevante til temaet ditt. Jeg fikk blant annet "hvor mange volt/watt er det i ei lyspære" (jeg valgte å snakke om strøm, og gjorde et koblingsforsøk (altså prøvde å vise forskjell på de to koblingsmekanismene). Det gikk greit med de fleste som hadde samme dag som meg. Det er nesten umulig å stryke på muntlig, for du får litt hjelp om du setter deg helt fast. Lykke til!
Scully Skrevet 6. mai 2006 #12 Skrevet 6. mai 2006 Og ja, selv om du går som privatist vil du få elevforsøk. De som ikke fulgte undervisning (jeg gikk på Sonans, så jeg fulgte undervisning), bør finne seg noen labforsøker å hoppe på. Jeg vet Sonans tar inn folk utenom, hvis de vil være med på kursene.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #13 Skrevet 6. mai 2006 Jeg var oppe i 99 og kan ikke skjønne at noe skulle ha endret seg etter det (reform 94 var vel siste store endring.. eller?) Da var det i alle fall slik som flere har beskrevet her.. Ikke noe problem om du har gjort det du skal i løpet av året.. så bare pust godt og gå inn med løftet hode.. Jeg fikk 5 på strak arm.. ikke noe pes. Lykke til!
Adonia Skrevet 8. mai 2006 #14 Skrevet 8. mai 2006 jeg skal også ta 2fy som privatist. lurte veldig på hvordan de gjorde det ang øvelser, så sendte en mail til han som var satt opp som faglærer. dette fikk jeg som svar; Forskriftene sier at "elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen med eksperimentelt innslag." (Læreplanen). Det er imidlertid vanlig praksis å kutte ut det eksperimentelle innslaget ved privatisteksamen. Det vil mao ikke bli gjennomført noen lab.øvelser under eksaminasjonen i 2FY. dette varierer kanskje fra skole til skole, men var i hvertfall betryggende for meg.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mai 2006 #15 Skrevet 8. mai 2006 Det varierer fra skole til skole. F.eks er det slik at noen har øvelser -de bare holder seg til de enkleste. Andre setter opp utstyret til en øvelse og så skal du forklare hendelsesforløpet og hvilke deler som brukes til hva. I utgangspunktet bør man som privatist sørge for å ha kjennskap til de vanligste øvelsene. Har man ikke fått deltatt på et helgekurs, kan man få utdelt en liste med beskrivelse av øvelsene fra f.eks Sonans e.l. ved forespørsel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå