Gå til innhold

Er det ok at bruden koster så mye?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Engel, ikke pålogget

Som en liten oppfølger til Augustbrud 02's tråd om hva bruden koster:

Syns dere det er helt greit å bruke 10-30 000 kr på utseende for en dag? Betyr det så mye for dere? Eller har dere så mye penger at 30 000 fra eller til ikke har noe å si?

Dette er IKKE ment som kritikk mot de som bruker så mye, jeg bare lurer jeg. Selv syns jeg det er helt vanvittig å bruke så mye, selv om jeg ser ut til å havne oppimot 10 000 selv også. Men jeg jobber nå hardt for å finne billigere løsning! Har så mye annet jeg gjerne vil bruke pengene på! Og tenk så mye andre klær og hudpleietimer og frisørtimer man kan få for 30 000 kr!!! For ikke å snakke om ferietur og møbler! Ingen andre som tenker sånn?

Og med tanke på at brudgommen bare koster 2-3000, syns det blir litt skjevt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med Engel her.....Har også lurt på om det er nødvendig at bruden koster så mye. Selv har jeg et budsjett på 10 000 kroner, og tror kanskje at jeg kan klare det. Men da må jeg kanskje ty til utradisjonelle metoder for å få det til. Vennehjelp til det meste. Jeg skal få sydd kjole selv, kanskje får jeg ei venninne som er frisør til å sette opp håret, kjøpe slør brukt, sko på skoringen......det er egentlig masse man kan gjøre for å minske utgiften.

Likevel tror jeg nok hver eneste krone er verdt det de skal brukes til. Klarer jeg meg under 15 000 kroner er jeg fornøyd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var heeelt uproblematisk å bruke så mye penger på meg selv den dagen! Om noe skulle spares på. hadde jeg tatt av andre poster på bryllupsbudsjettet. Dette var også klar tale fra brudgommen; om noe måtte lide under nedskjæringer, skulle det ikke være bruden! Vi brukte så mye penger alikevel på hele greia, så litt fra eller til ville ikke ha spilt noen rolle. Dessuten har vi ventet på og drømt om denne dagen i mange år, og vi visste akkurat hvordan vi ville ha det. Og når jeg fant kjolen min , var jeg skråsikker på at DEN kjolen skulle mannen min se meg i!!! :)

Sa tilogmed til mamma at hvis jeg skulle dø før bryllupet, så måtte hun love å vise han kjolen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det begynner å bli litt mye når bruden

koster over 30.000,-

Det er jo en spesiell dag, men jeg ønsker ikke å bruke opp alt

vi har spart på meg selv... Det er mye som koster.

Jeg har som sagt budsjettert med 10.000, men holder jeg meg under

15.000 så er jeg fornøyd også.

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig. Men samtidig hadde vi på forhånd bestemt at jeg skulle få drømmekjolen. Jeg prøvde kjoler uten å spørre om pris. Heldigvis falt jeg pladask for en kjole som jeg fikk kjøpe for 5 500 kr inkludert inntil 3 timers søm, strømper og leie av underskjørt! Så jeg vet ikke helt hva som hadde skjedd om jeg hadde falt for en kjole til 30 000 kr. Det vet jeg at vi aldri hadde hatt råd til ihvertfall.. Det syns jeg faktisk er galskap!!

Når det gjelder slør, har jeg et lite tips www.glamgal.com

Der kjøpte jeg mitt slør. Det er laaaangt og jeg syns det er utrolig flott. Spesialbestilte det i forhold til mine ønsker og jeg betalte 1200 kr!! :D

Buketten skal samboeren min ordne (hjelp!!! Han er fargeblind...) og da regner jeg ikke med at han kommer til å gå med på å betale ekstremt masse. Da blir det heller noe enklere tror jeg. Tror nok her at vi jenter har litt strengere krav og gjerne går med på å betale mer enn nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det skader ikke å sjekke rundt på priser osv. Jeg gjorde grundig research og for

kjole

hår/sminke

sko

undertøy

negler

betalte jeg ca. 8000 kroner. Jeg kjøpte kjolen min brukt og sko kjøpte jeg på Skoringen og undertøy kjøpte jeg ikke i en brudesalong der man må punge ut med det meste :D

Man kan få en like flott dag og være like prinsesse aktig selv om man har sjekket prisene rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss var det faktisk brudgommen som "kosta" mest penger på den store dagen. Men så gifta jo vi oss i bunad, så han fikk sydd splitter ny bunad til den store dagen. Selv fikk jeg min bunad til konfirmasjonen, så det eneste jeg brukte penger på til den var nytt halsetørkle og 300,- for leie av brudekrone. Ellers gikk det vel ca 3000,- til frisør, undertøy, aftenkjole og stell av negler.

På en måte kan man altså si at vi brukte pengene som "drømmekjolen" ville ha kosta på noe som for meg var mye bedre, nemlig en bunad som han har resten av livet. Nå har jeg aldri drømt om å være "prinsesse" for en dag, så jeg vet ikke om jeg ville ha følt det annerledes dersom det var en stor drøm jeg måtte forsake. Slik det var nå følte jeg meg veldig vel med å ha på meg et plagg som jeg følte meg fin i, samtidig som jeg slapp å ha på meg et fremmed plagg som hadde puffer og sømmer og åpninger på merkelige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreminhatt...

Når jeg leser slikt som dette bikker jeg mellom medlidende vantrohet og hoderystende oppgitthet. Jeg kan jo forstå at de som står midt oppi det kanskje blir "litt" opphengt i bryllupet, men det må da gå an å beholde litt bakkekontakt....?

Det er liksom ikke som om hele deres fremtid avhenger av dettaljer ang. kjole etc denne ene dagen?

Nei, nå stanser jeg før jeg sier mer... tror kanskje ikke jeg har noe på denne tråden å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert heller ikke noe på denne tråden å gjøre - men stemmer det virkelig at dere bruker 10-30.000,- kroner på bruden - og så kommer selskap og alt det andre i tillegg :sjokk::sjokk: ????

Jeg forstår det var lenge siden jeg giftet meg, men vi hadde 100 andre ting å bruke pengene på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det hadde jo vært flott å bruke mindre penger på bruden. Problemet er bare at det ikke er vi som bestemmer prisen på for eksempel brudekjolen og bare den koster jo mininmum 6000,- å leie.

Det ser ut som om 15.000 er gjennomsnittet på hva brudene bruker på seg selv på bryllupsdagen. Det blir jo fort mellom 10.000 og 15.000 hvis man i tillegg til kjolen regner på brudebukett, frisør, sko og undertøy.

Vi kunne jo selvsagt funnet frem en gammel sommerkjole fra skapet, plukket noen blomster fra hagen og brukt noe gammelt undertøy på vår store dag, eller hva, Arnie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Det jeg reagerer på er at alt i forbindelse med "bryllup" med en gang blir dobbelt så dyrt, og at bruder stort sett aksepterer det uten å blunke. Jeg kjøpte feks en nydelig aftenkjole for et år siden, til 2000 kr. Den er like forseggjort som mange brudekjoler, men brudekjoler som ligner koster 8000! Selvsagt kan det ligge prisforskjell i stoff o.l., men likevel...

Og oppsetting av hår! Vanlig oppsetting er billigere enn brudeoppsetting, selv om frisyren ikke nødvendigvis er mer avansert. For ikke å snakke om blomsterbuketter...

Prisene blir jo sånn fordi vi går med på å betale så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Og, for å fortsette: Jeg syns det er kjempeflott at gutta sier hva de mener. I mange tilfeller bryr de seg ikke så hardt om hva vi har på oss, det er kvinnen inni kjolen de bryr seg om. Selvsagt skal vi se pene ut altså, men legger de merke til manikyr og om kjolen koster 2000 eller 20 000? (bortsett fra om de ser regninga da :lol: ) Det er ofte vi kvinner som drømmer mest om stor, hvit kjole har jeg intrykk av, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må virkelig si meg enig i Engel her ja.

Bryllupet vårt kostet ca 15 - 20000 til sammens. :blunke:

Det virker som om utsende teller mere enn, grunnet til at et par gifter seg.

Men nå er det opp til hver enkelt da hva som er rett for dem og jeg respekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Perser*

Har man pengene så hvorfor ikke? Hva med claudia shiffer da som betalte 1million eller hva det var for kjolen sin??

Så har man penger å bruke på seg selv så hvorfor ikke?

Kos og klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo mye å si hvor mye penger man har og hvor mye penger man tjener! Men så klart, hadde vi ikke hatt så mye penger så hadde jeg heller ikke kjøpt meg en kjole til over 20.000! Jeg bruker fortsatt mange tusen kroner på meg selv! Jeg syns ikke det var så mye jeg brukte, i forhold til hva jeg gjør tilvanlig! Ville jo såklart ha det lille ekstra på bryllupsdagen! Har man penger så hvorfor ikke?

x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes argumentene om "har man penger, så hvorfor ikke?" er helt forkastelig. Jeg skal gifte meg også, og jeg kommer til å være flott på bryllupsdagen, men jeg klarer ikke å bruke så mye penger på et engangsplagg. Noen må jo ha mistet bakkekontakten helt..

Sier hun som ikke vil ha sølvbestikk men stål, fordi jeg vil ha fullt sett. Som ikke vil ha stor diamant i ringen, fordi folk sulter ihjel og lever i ekstrem fattigdom over store deler av verden, og jeg synes kapitalismen og forbrukskulturen er grim i slike tilfeller. Hvis dere tjener så mye penger som dere lett kan bruker på dere selv/kaste ut av vinduet (når det finnes nydelige kjoler til 10 000 og dere insisterer på å bruke 30 000, så ja) kan dere vel donere litt av pengehaugen til redd barna istedet.

Forøvrig synes jeg sammenligninger med Claudia Schiffer er litt tåpelig siden hun nok har større inntekt enn de fleste her, og jet-set pengebruken hun er del av er slettes ikke noe å se opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Vi giftet oss for over ett år siden, så jeg har hatt rikelig anledning til å tenke tilbake på den store dagen.

Jeg er en jente som liker å føle meg fin, og som trives best når jeg er fornæyd med utseende mitt. Å få lov til å være fantastisk flott "for en gangs skyld", er faktisk ganske viktig.

Jeg vet at jeg aldri noen sinne igjen kommer til å oppleve noe lignende, og for meg er minnet absolutt verd prisen. Hver gang jeg tenker på bryllupet, og hvor flott alt var og hvor fine vi var, får jeg en god følelse. (Hadde jeg bare vært sånn passelig fornøyd hadde jeg ikke fått denne følelsen.)

Hvis jeg tar summen det kostet oss, og deler den på antall ganger jeg har tenkt og kommer til å tenke på denne dagen hele resten av livet mitt...vel, da synes jeg ikke det er så sprøtt lenger.

Man kan vel på en måte si at man "kjøper" en del av minnene man skal ha med seg videre for alltid. Da er det fint å være fornøyd med de minnene man faktisk KAN påvirke (i motsetning til svigers oppførsel f.eks...).

Jeg mener IKKE at det bare er ting og penger som er viktig(bryllupet vårt var ikke så alt for dyrt og det var økonomisk sett nøye gjennomtenkt). Men det er viktig at man er førnøyde og har gode minner!

Det er nok av dem som blir litt triste når de ser på brudeblidene sine fordi det var et eller annet de var skrekkelig misfornøyde med (hår, bukett, sminke...). Det er jo dumt da, og fint hvis man kan ungå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor giftet seg for over 25 år siden og hun er fortsatt litt "lei seg" for at hun ikke fikk kjolen hun ønsket seg. Det vil jeg ihvertfall unngå for enhver pris. Men nå har jeg nå kjøpt en kjole som ikke var så dyr uansett da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:roll: Guri - jeg mener også at dersom man har råd til å bruke ekstra på seg selv på en dag som dette - hvorfor skal andre henge seg opp i det. Jeg stiller meg mer skeptisk dersom det er foreldre som skal betale for hele kalaset eller dersom man tar opp lån. For vår del sparte vi som bare det for å betale for bryllupet og det klarte vi. Søren om jeg skal sitte og føle meg som om jeg kaster bort penger på dagen.

For å være ærlig så driter jeg i hva andre bruker på sin dag - det er deres sak og fatter ikke at folk skal henge seg opp i det heller. Synes det er flott at mange bruker lite på sitt bryllup, men husk at vi er alle individer, vi bor forskjellige plasser i landet, ikke alle er like flinke til å sjekke priser og noen velger også å gifte seg i utlandet, andre med kun sine nærmeste mens andre igjen forventer kjempestort bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hele blir litt patetisk. At man skal bli sett ned på fordi man ønsker å bruke 100.000,- - 200.000,- på det jeg definerer som en av de viktigste dagene i mitt liv. Mye penger - helt klart, men det er vår prioritering. Våre penger. At noen kan få akkurat den kjolen, de invitasjonene, de lokalene, den menyen, den vinen, den bryllupsreisen, de ringene etc uten å måtte titte på prislappen har da ingen andre noe med. Især ikke når man bruker av midler man har oppspart, uten støtte fra hverken foreldre eller banken for den saks skyld. All ære til de som bruker tid og energi på å sammenligne priser for å gjøre det billigst mulig. I mine øyne dreier det hele seg om regn og skjær sjalusi. At noen kan få originalen, mens andre må ta til takke med å lage en dårlig kopi. Jeg går da ikke rundt å kritiserer andre fordi de har en dyrere mobiltelefon, kåpe, veske etc enn meg. Det er din prioritering. La meg prioritere som jeg vil.

Jeg trodde dette var et forum man kunne gå for å få råd og vink på veien, ikke fordi man skulle kritiseres for de valg man tar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...