Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har den siste uken hatt halsbrann og det begynner å bli veldig plagsomt. De siste ukene har jeg begynt å spise veldig sunt, dvs. masse masse fiber, masse vann, grønnsaker og frukt, lite usunt fett, drukket biola osv. Jeg drikker aldri brus, spiser aldri godteri eller chips, drikker ikke alkohol og trener flere ganger i uken. Jeg spiser heller ikke sterkt krydder. Allikevel får jeg halsbrann :tristbla: Hvorfor det, og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Kan det være at jeg har endret kosthold de siste ukene? Eller stresser jeg magen hvis jeg spiser for ofte (hver 3-4 time) eller hvis jeg ofte spiser meg mett? (må innrømme at jeg gjør det ganske ofte). Trenger råd!! ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

det eneste jeg vet er at kjæresten min sliter litt med halsbrann å han har noen piller som han tar for det når han merker at han får det... men det er alt jeg vet, aner ikke hva de heter...såh..var vel lite til hjelp :klø:

Skrevet

Noen har bare halsbrann, det kan være problemer med f.eks. lukkemuskelen til magesekken. Det kan også være du spiser for nært opptil sengetid, eller for store måltider (flere små er bedre). Juice og kaffe kan også gi halsbrann. Det finnes gode reseptfrie midler mot dette. Jeg har noen ganger halsbrann om natten hvis jeg spiser sterkt krydret mat, rå løk o.l. (synes det er veldig godt, så jeg kan ikke la være selv om jeg vet hva som skjer). Synes Titralac tabletter hjelper godt. Det finnes også en del tyggetabletter, men jeg foretrekker dette fordi de kan svelges hele med vann og du slipper den ekle konsistensen (skummer og legger et belegg på tennene) og kunstige smaken til tyggetablettene.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
...du slipper den ekle konsistensen (skummer og legger et belegg på tennene) og kunstige smaken til tyggetablettene.

Etter å ha knasket omtrent et brett med sånne hver dag i fire mnd, begynte jeg nesten å like dem, jeg da... :sjenert:

Husker ikke hva jeg brukte, men de funka i hvert fall. Fikk dem på apoteket.

Skrevet (endret)

:ler: Nesten som sukkertøy.

Aflurax og Gaviscon er de to tyggetablettene jeg kjenner til i allefall (Titralac kan også tygges om man vil). Begge har en mintsmak, men synes Aflurax smakte best og laget minst belegg på tennene.

Har forresten hørt at å spise en håndfull mandler skal virke bra det også.

Endret av Arkana
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har øsofagitt som gir meg halsbrann og kvalme mye om jeg ikke tar tablettene jeg har fått på blå resept(uten blå resept hadde de kostet 1700 kr for 100 tabletter!). tar en hver dag før frokost. Jeg fikk påvist dette på gastroscopi, men det trenger ikke du ta enda. Men du kan kjøpe deg reseptfrie syredempende tabletter på apoteket(jeg brukte LINK før gastroscopien, men de funket ikke på meg. men så hadde jeg spiserørsbetennelse også da).

Varer det lenge bør du oppsøke lege, vet hvor plagsomt og vondt slikt er. Da kan du få prøve kur med reseptbelagte tabletter(nexium eller zomac som jeg tar).

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
:ler: Nesten som sukkertøy.

Ja, sånn smuldrete, spyttoppsugende sukkertøy som du aldri får svelga helt ned, liksom. Husker jeg spiste mye av det da jeg var liten. Du vet, under krigern. :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Ranitidin fåes reseptfritt på apoteket, og hjelper mot halsbrann. Din livsstil skulle ikke tilsi at du skulle få halsbrann, så jeg ville tatt en tur til lege hvis det ikke gir seg.

Selv lever jeg ganske sunt, men får halsbrann hvis jeg spiser uregelmessig og stresser mye.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har den siste uken hatt halsbrann og det begynner å bli veldig plagsomt. De siste ukene har jeg begynt å spise veldig sunt, dvs. masse masse fiber, masse vann, grønnsaker og frukt, lite usunt fett, drukket biola osv. Jeg drikker aldri brus, spiser aldri godteri eller chips, drikker ikke alkohol og trener flere ganger i uken. Jeg spiser heller ikke sterkt krydder. Allikevel får jeg halsbrann  :tristbla:  Hvorfor det, og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Kan det være at jeg har endret kosthold de siste ukene? Eller stresser jeg magen hvis jeg spiser for ofte (hver 3-4 time) eller hvis jeg ofte spiser meg mett? (må innrømme at jeg gjør det ganske ofte). Trenger råd!! ;)

vanlig melk demper halsbrann. Juice forverrer

Gjest Gjest
Skrevet

novalucid er jo kjempegodt! peppermyntedrops!

Gjest Halsa
Skrevet

Prøv glaviscon på apoteket...føes i tabeletter og i flytende.Jeg brukte den i flytende(smaker ikke så godt),men hjalp meg kjempe mye!!!!

• 5 år senere...
Gjest natrium
Skrevet

et glass vann med en tesje natrium...liten teskje ;) funker fjell ...lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...