Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

jeg og to venninner har planlagt å dra til københavn i juni.

Skal være borte i 4 dager og trenger litt tips til "must do" da ingen av oss har vært der.

Noen tips om billige hotell nær sentrum?

Og, vi reiser hovedsaklig for å shoppe. Hvordan er shopping mulighetene?

Noe vi måå få med os utenom tivoli?

Påforhånd, takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Skya
Skrevet

Jeg skal dit for første gang selv nå i sommer, så jeg kan ikke svare deg, men det kan de her: Visit Denmark . De er veldig behjelpelige. Jeg spurte mange praktiske spm. ang. rimelig hoteller, avstander mellom forskjellige steder osv. Jeg fikk til og med tilsendt bykart + diverse brosjyrer i posten.

Skrevet

Sist jeg var i København bodde jeg her. Danhostel City ligger like i nærheten av Tivoli og jeg mener at vi betalte kr. 450,- pr. natt for rommet, men jeg ser at prisen nå er kr. 600,- Da er ikke frokost inkludert og det er ikke TV eller telefon på rommet.

Ellers er det rent og pent og et helt greit sted å bo for noen netter.

Jeg handlet ikke så mye da jeg var der, men det er mange butikker og det er veldig koselig å gå å kikke. "Strøget" er obligatorisk, men det er i sidegatene og enkelte av de andre områdene av byen du finner de spesielle butikkene.

Hva som ellers er et must avhenger jo av interesser. For meg er det museene, for dere er det kanskje noe helt annet.

God tur og gled dere - det er en deilig by!

Skrevet

Foruten Tivoli, så er vel Nyhavn i solskinn et sted man må få med seg som turist. Christiania er også OK selv om det ikke lenger er som det en gang var. Verdt en liten tur alikevel, syns nå jeg.

Er dere glad i mexi-mat er Chicos Cantina bra på mat. Kransekakehuset i Pistolstrædet (sidegate av Strøget) har forøvrig god brunsj.

Gjest Gjest
Skrevet

Overnatting - vi har bodd i Nyhavn og SAS Radisson. Nyhavn er veldig bra - akkurat passe sentrumsnært.

Fint spisested: Kokken,tyven hans kone og hennes elsker. egen vinkjeller. Ellers er et spisesteder overalt.

Slottene og havfruen må man vel få med seg. Strøget er bra for shopping hvis du liker dansk design. Så også flere små butikker med gammelt sølvtøy og annet antikt i små gatene rundt. Vi tar alltid en guidetur med buss eller båt i nye byer - gir bra oversikt. Man får sett det viktigste - kan deretter velge å se nærmere på enkelte steder hvis tiden strekker til (spesielt hvis formålet er noe annet enn å bare være turist - eksemplevis shopping)

Brukte denne lenken litt før vi dro: http://www.visitcopenhagen.dk/turist#Scene_1

København er et deilig sted, håper å reise tilbake dit snart selv.

God tur !

• 3 uker senere...
Skrevet
Sist jeg var i København bodde jeg her. Danhostel City ligger like i nærheten av Tivoli og jeg mener at vi betalte kr. 450,- pr. natt for rommet, men jeg ser at prisen nå er kr. 600,- Da er ikke frokost inkludert og det er ikke TV eller telefon på rommet.

God tur og gled dere - det er en deilig by!

Så på nettsiden deres at man må ha vandrehjemspass også. Hvor får man tak i det, og hva koster det?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Sjekk aok.dk som er en byguide over hva som skjer i byen.

Som andre sier anbefaler jeg på det sterkeste at du shopper i parallellgatene til Strøget og de gatene som krysser Strøget. Her er prisene lavere, det er flere småbutikker, second hand-butikker, og ikke minst slipper du å gå i kø når du handler der.

På Strøget er det mest butikker du har sett hjemme og med samme prisene, i tillegg til en del designerbutikker nederst mot Kongens Nytorv. I tillegg er det som å gå i 17.mai-tog hvis du går på Strøget på lørdager.

Det er mye gode kafeer og restaurantet i København, men det kan være en ide å bestille bord på restauranter i helgene. Sjekk også kafeene i Strædet (parallellgaten øst for Strøget).

Ellers kan du jo vurdere å reise i Zoologisk have.

Skrevet
Så på nettsiden deres at man må ha vandrehjemspass også. Hvor får man tak i det, og hva koster det?

Vandrehjemspass kjøper du når du sjekker inn - hvis du ikke allerede har, og det koster kr. 160,- for en voksen. Kortet er gyldig i et år. Tror også man kan kjøpe internasjonalt kort som er gyldig i et år i hele verden, prisen på det vet jeg ikke.

Skrevet
Vandrehjemspass kjøper du når du sjekker inn - hvis du ikke allerede har, og det koster kr. 160,- for en voksen. Kortet er gyldig i et år. Tror også man kan kjøpe internasjonalt kort som er gyldig i et år i hele verden, prisen på det vet jeg ikke.

Så da blir det 320 kr ekstra for oss to sok skal reise.......?

Skrevet
Så da blir det 320 kr ekstra for oss to sok skal reise.......?

Eeeeh, ja? Det blir vel det.

Kanskje jeg overreagerer, men du stilte spørsmålet som om det er min skyld?

Jeg bare svarte på spørsmålene som ble stilt, jeg. Dessuten reiste jeg med ungdommen min sist og betalte bare kort for meg som var voksen, ungdommen sitt var gratis.

Man kan også kjøpe gjestekort som koster kr. 35,- pr natt pr person. Glemte å nevne det i forrige innlegg.

Skrevet
Eeeeh, ja? Det blir vel det.

Kanskje jeg overreagerer, men du stilte spørsmålet som om det er min skyld?

Jeg bare svarte på spørsmålene som ble stilt, jeg. Dessuten reiste jeg med ungdommen min sist og betalte bare kort for meg som var voksen, ungdommen sitt var gratis.

Man kan også kjøpe gjestekort som koster kr. 35,- pr natt pr person. Glemte å nevne det i forrige innlegg.

Du overreagerte nok da ja, for det var bare et spm. Vet ikke om vi gidde å betale over 300 kr for ett pass når vi ikke kommer til å bruke det ved flere anledninger, men hvis ungdommer er gratis (vi er under 30) eller man kan kjøpe gjestekort for 35 kr gjør vi det :) Har ved flere anldninger hørt at det er e bra sted. Ellers, takk for svar :)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Som Brunhilde sier er det mange fantastiske museer i og rundt København. Jeg ville ikke dratt dit uten å få med meg det, hvert fall :)

Skrevet

Hei igjen, jeg fant info på hjemmesiden : http://www.danhostel.dk/VisNyhed.asp?ID=14

Siden du betalte kr 160, så har du kjøpt internasjonalt kort. Bare til info, hvis du skal ut å reise snart igjen utenfor Danmark :)

Skrevet
Hei igjen, jeg fant info på hjemmesiden : http://www.danhostel.dk/VisNyhed.asp?ID=14

Siden du betalte kr 160, så har du kjøpt internasjonalt kort. Bare til info, hvis du skal ut å reise snart igjen utenfor Danmark :)

Takk for infoen! Kan være vi skal en tur i høst - da kan det være greit å vite.

Skrevet
Ja, du overreagerer Brunhilde!

:dikkedikk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...