Azlan Skrevet 5. mai 2006 #1 Skrevet 5. mai 2006 Jeg elsker å grille, men ender stort sett opp med samme. Grillspyd, koteletter, grønnsakspakker osv Hva er dine favoritter på grillen? Og gjerne med tilbehør?
Gjest Gjesta Skrevet 5. mai 2006 #2 Skrevet 5. mai 2006 Grillspyd! Marinerer kyllingfileter i biter, og setter dem på spyd sammen med sopp, løk, squash, minimais osv.. Nam!
Gjest gjest1 Skrevet 5. mai 2006 #3 Skrevet 5. mai 2006 Jeg kjøper ofte en hel, rå kylling som jeg deler i to eller flere biter før jeg griller den. Lar den gjerne marinere et par timer i litt olje, sitron og krydderurter først, og pensler med marinaden under grillingen. Som tilbehør griller jeg ofte hele løk (tar en god stund), squash i biter, maiskolbe og paprika som jeg svier før jeg fjerner skinnet og marinerer litt i olje og krydder.
Arkana Skrevet 5. mai 2006 #4 Skrevet 5. mai 2006 Har mange favoritter. I løpet av en sommer spiser vi nok dette en eller flere ganger: Indrefilet eller ytrefilet av svin (gjerne marinert), biff, marinert kylling, flintstek, spareribs, sommerkoteletter, hamburger, grillspyd, lammeskiver, lammekoteletter, foliebakt potetsalat og ikke minst desserter som bakte epler eller bananer servert med iskrem, grillet ananas med sjokoladesaus osv. Tror vi griller det meste, bortsett fra fisk som vi ikke er spesielt begeistret for. Tilbehør: Vi bruker ofte hjemmelaget potetsalat (poteter, hardkokte egg, løk, mais og gressløk. Hemmeligheten er å bruke hjemmelaget majones, blandet med rømme, salt og pepper. Kan ikke måle seg med kjøpesalat). Diverse grillede grønnsaker (paprika, maiskolber, fennikel, champignon, squash, aubergine osv, enten lagt rett på grillen eller bakt i folie. Couscoussalat eller pastasalat er også veldig godt. Bakt potet. Diverse hjemmelagede kryddersmør (bland et par skjeer crème fraîche med smøret, det gir en herlig kremet smak). Foliebakt hvitløk (utrolig godt, hvitløken blir myk og mild). Hjemmelaget coleslaw. Og sikkert mye mer jeg ikke kommer på nå.
Gjest gjest 0 Skrevet 5. mai 2006 #5 Skrevet 5. mai 2006 Jeg griller alt! Det meste er allerede nevnt, men i fjor fikk jeg skikkelig dilla på å grille fisk! Legger inn en oppskrift jeg: Sweet Chili fiskepakke 4-500 gram skinn og beinfri torsk, lyr eller seifilet sweet chili saus 4 gulrøtter 3 poteter Olje Salt Pepper Aluminiums folie Skjær opp gulrøtter og poteter i staver (pommes frites størrelser). Riv av to store flak med aluminiumspapir, og legg disse oppå hverandre. Smør godt med olje og legg potetstavene bortover med gulrøttene oppå slik at du lager en seng til fisken. Krydre med salt og pepper. Legg fisken oppå grønnsakene og hell over sweet chili saus. Lukk pakken godt på toppen, og sett den i ovnen eller på grillen. Stek den i ovnen på 200 grader. Litt usikker på tiden, men 30-45 min bør holde. Sjekk om det er ferdig ved å stikke i potetene. Nam nam!
Azlan Skrevet 5. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2006 Se her ja! Masse gode forslag! Tusen takk jenter! Arkana, den foliebakte potetsalaten, har du en oppskrift? Hørtes veldig spennende ut!
Arkana Skrevet 5. mai 2006 #8 Skrevet 5. mai 2006 (endret) Arkana, den foliebakte potetsalaten, har du en oppskrift? ← Basisen er kokte poteter i skiver, hakket vårløk og hvitløk. Ellers bruker jeg gjerne maiskorn (enten skåret fra kolben eller hermetisk), spinat eller friske urter. Hvis jeg ikke har andre grønnsaker utenom kan jeg godt bruke flere grønnsaker i som squash eller aubergine, men selv synes jeg den er best helt enkel. Så har jeg på salt/pepper, evt krydder og en klatt smør/kryddersmør eller olivenolje. Pakker sammen og griller i 10-15 minutter. Endret 5. mai 2006 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #9 Skrevet 5. mai 2006 min favoritt er: grillspidd med marinerte kyllingbiter (er noen flasker med grillsaus med honning i butikken, veldig god på kylling), båter av rødløk, maiskolber i brede skiver og paprika, alt tres på trespidd. champinjonger som jeg tar av stilken og fyller med kryddersmør (hvitløk eller pesto) og griller på svak varme til smøret er smeltet. salat og potetsalat til, og kanskje grillede pitabrød.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå