Gå til innhold

Noen som er


Flowery

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at Nærings akademiet tilbyr utdannelse som grafisk designer. Prisen var 50.000! :overrasket: Pr. år. Og man kan ta to år. Får man gjør noe slikt, bør man jo være veeeldig sikker på at det er dette man vil da. :sjarmor:

Så jeg lurer på om det er noen her inne som har denne utdannelsen som kan fortelle litt om hvordan en arbeidsdag ser ut. Og om hvordan man jobber, hva man tjener osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg er ikke, men mannen min er. Han tok utdannelsen sin i England, og har da en tre-årig utdannelse, bachelor-grad. Vurderer du å utdanne deg i Norge, bør du sjekke litt rundt. Et par av stedene har dårlig anseelse, og siden det er snakk om så mye penger, skal du ikke bare være sikker på at det er dette du vil bli, men at skolen gir deg det du ønsker. Jeg vil absolutt anbefale deg å studere i utlandet hvis du vil bli grafisk designer (og ellers også!), og igjen: gjør litt research på skolene.

Mannen min er frilanser, så han er ikke helt representativ hvis du vil vite om lønn etc. Det variere naturlignok stort for ham. Han hadde immidlertid vikariat i en større bedrift i Oslo i fjor, og da tjente han 30 000 i måneden, med to års erfaring og utdannelse.

Grafiske designere jobber med mye forskjellig, derfor vil arbeidsdagen avhenge veldig av hvor du jobber. Er du i avis, går dagen kanskje med på å brekke sider etc. Jobber du i et reklamebyrå, får du kanskje være mer kreative og skape mer selv. Noen ender opp som mac-operatør og utfører bare det de får beskjed om. Andre er kanskje ute og møter kunder og selger inn ideer i tillegg til å formgi materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er ikke grafisk designer, men har en utdanning i samme "område" på en måte, og jobber litt sammen med designere. Uansett ville jeg kanskje vurdert andre utdanninger enn NA, f eks Westerdahls, Visuell kommunikasjon ved kunsthøyskolene o.l, litt avhengig av hvilket nivå du sikter deg inn på.

Om du tar grafisk design-utdanning på "lavt" nivå tror jeg sannsynligheten er stor for at du blir sittende med lay out, repro, førtrykk o.l, ikke selve den designmessige delen av arbeidet. Kanskje - men ikke sikkert, altså. Det er veldig mange ting som spiller inn for hva slags jobb ud får, dine personlige egenskaper og evner teller nok aller mest:-)

Regner ellers med du får bedre og mer utfyllende svar fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Nå studerer jeg ikke grafisk design, vurderte det, men endte opp på å studere interiørdesign i stedenfor. Jeg tok to år på interiør på MI og startet deretter på en bachelor i UK, hadde aldri i verden fått jobb innen noe spennende og relatert etter to år på MI (eller Næringsakademiet eller noen av de andre privatskolene som har poppet opp). Ønsker du å studere noe slikt så vil jeg absolutt heller anbefale at du søker på Visuell kommunikasjon ved enten Kunsthøgskolen i Bergen, Høgskolen i Buskerud eller Kunsthøgskolen i Oslo, eller dra utenlands. UK har for eksempel flere gode universiteter som tilbyr Graphic Communications, kreves litt undersøkelse for å finne det som passer for deg, men umulig er det ikke. UCAS er et sted å begynne hvis dette er en mulighet du kunne tenke deg å undersøke mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er utdannet grafisk designer. Hun jobbet på et trykkeri (avis) en stund, lite jobber å velge i, så nå videreutdanner hun seg til lærer i kunst- og håndverk.

Husk at det finnes utdanninger der du i realiteten utdanner deg til arbeidsledighet, evt jobber som har fint lite med utdanningen å gjøre. Kan hende grafisk design er en sånn utdanning? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Ja, kanskje dette ikke er så lurt. Det er bare at jeg har plass på psykologistudiet, men tenker at kanskje jeg trenger noe som er mer positivt og "lystig"? Tenker at psykologi kanskje er litt for deprimerende? *tenke, tenke* Jeg er en veldig kreativ person, så..

Vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Kreativitet kan brukes til mye, da. Å sitte og brekke tekst eller gjøre små fargejusteringer på andres arbeider er f eks ikke veldig kreativt, selv om dette kan være blant oppgavene til en designer. Jeg er ellers sikker på at utdanninga i seg selv kan være positiv og lystig nok (jeg er utdanna animatør selv, veldig morsom utdanning), men å jobbe frilans og kanskje gå månedsvis uten jobb, kanskje aldri få fast jobb og tjene lite, DET kan være deprinmerende nok. Ikke at det trenger å være slik, da, det finnes jo også mange som FÅR jobb, og som får interessante jobber, innen faget. Men det er minst like viktig at man er tøff og fleksibel som at man er faglig dyktig.

(og nei, jeg er ikke bitter, jeg har klart meg ganske bra selv, men noen sikker økonomi har jeg ikke i det hele tatt)

Uansett; hvis du har tenkt å satse seriøst på dette bør du vurdere en av de utdanningene f eks -eline- har nevnt over her. NA, MI (den kreative fagskolen eller hva den heter) kan være ok som forskoler for å bli dyktig nok til å komme inn på f eks Kunsthøyskolene, men er gjerne dårlig ansett i bransjen, og man lærer kanskje ikke så mye om konseptutvikling og sånt som man ofte trenger i jobben. Men dette er ingen fasit - det er mange måter å gjøre det på. noen jobber jo med sånt uten utdanning i det hele tatt, og er like flinke som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar.  :)

Ja, kanskje dette ikke er så lurt. Det er bare at jeg har plass på psykologistudiet, men tenker at kanskje jeg trenger noe som er mer positivt og "lystig"? Tenker at psykologi kanskje er litt for deprimerende?  *tenke, tenke*  Jeg er en veldig kreativ person, så.. 

Vanskelig dette.

Psykologi trenger da ikke være bare deprimerende? Du MÅ jo ikke styre karrieren inn mot tragiske barnehistorier om misbruk eller voksenpsykologiens mørke baner. Du kan for eksempel drive innen arbeid- og organisasjon, der psykologibiten er mer coaching-rettet enn "bare" å lytte til problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...