Gå til innhold

Dyrt å si ja i kirken


Mrs. B

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel bare rett og rimelig at man da må betale om man ikke er medlem.. Løsningen er jo å melde seg inn!

Men er det ikke sånn at man enkelte steder i dag også må betale en god del om man skal gifte seg i en kirke man ikke sokner til?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bare rett og rimelig at folk må betale det det koster? Er enig i at det er dyrt, men slik fungerer resten av samfunnet, vi må betale for en vare vi ønsker. Men det gjenstår riktignok å se hva som skjer ved en evt. "skilsmisse" stat/kirke. Og det er vel neppe noen her i forumet som blir berørt av skillet mellom stat/kirke i bryllupssammenheng. Dette vil ta tid.1212[ Dette Innlegg er endret av: Gunhild den 2002-03-18 12:42 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Personlig tror jeg det at den dagen det blir skille mellom kirke og stat så er det ikke så mange som kommer til å være medlemmer heller. Og spør du meg finnes det ingen gode borgelige alternativer til vielser, dåp eller begravelser.

Når det gjelder dette med betaling av kirken synes jeg det er synd at dette varierer så mye. Vi skal gifte oss i den kirken jeg er døpt og konfirmert. Jeg vet ikke om vi må betale ennå, men jeg håper ikke det. Så lenge man gifter seg i den kirken man sokner til eller en kirke man har annen tilknytning til burde det være gratis. Eller så burde det koste det samme for alle...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei KristinK

Vi skal også gifte oss i den kirken vi er døpt og konfirmert i. De fortalte meg at da ble det gratis, selv om vi ikke sokner til den nå.

-Ergo bør også din være gratis.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hvor aktuelt er det for dem som ikke er medlem av statskirken å gifte seg der?? Det er vel en grunn til at man ikke er medlem icon_wink.gif

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KristinK

For min del kan jeg bare si følgende. Jeg synes en vielse i kirken er så høytidsfullt og så vakkert at det for oss ikke har vært noe annet alternativ. Selvom vi ikke er kristne noen av oss, har vi aldri vurdert noe annet enn å gifte oss i kirken heller!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Human etisk forbund har nydelige vielser, til og med min "super" kristne svigermor har sagt at den fineste sermonien hun har overvært var borgelig, så det finnes gode alternativer. Det har selvfølgeilg mye å si hvem man får til å tale/preke, men det finne i hvertfall bra alternativer!!

Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville helst gifte meg i den kirken jeg ble konfirmert i og som jeg har oppvokst rundt,men den gang ei.2 mndr. etter at vi hadde flyttet ut av kommunen ringte jeg for å "bestille" kirka.da fikk jeg beskjed om at vi som ikke soknet til kommunen lenger måtte betale over 2000,- for å få gifte oss der!vanvittig spør du meg,eller hur?så vi diskuterte litt frem og tilbake,og fant ut at vielsen var det viktigste og ikke hvilken kirke vi skulle gjøre det i .så nå skal vi gifte oss i samboerens hjemkommune den 22.juni helt gratis.og vi gleder oss veldig!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg i kirken der jeg er døpt og konfirmert, men ikke bor der og jeg skal betale 1000 kr.

Littlemama, jeg sendte deg en privat melding for jeg ble litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi skal gifte oss i den Kirken som jeg tilhører og har alltid tilhørt. Vi betaler ingenting, men det er god skikk hos oss å gi en liten donasjon til menigheten og det skal vi gjøre.

ps. tilhører ikke statskjerka så jeg veit ikke hvordan dere gjør det der.

Det jeg kjenner til fra Statskirken her i Stavanger er at det er så mange som velger de gamle flotte Kirkene som: Domkirken, Utstein Kloster og Sola Ruin Kirke - ka da forstå at de tar betalt for en vielse dersom en ikke tilhører den menigheten. Bare tenk på det kjøret dem har på våren og sommeren da. Dette her er jo utrolig nydelige Kirker også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi betaler ikke ei krone for lån av kirke til bryllupet. Men vi er heldig. da vi ringte rundt for å høre i de forskjellige aktuelle kirkene så fikk vi høre at bl.a Tromsø Domkirke skulle ha 2000,- Det var ganske mye syns jeg.. Men nå betaler vi altså ingenting der vi gifter oss. ( Tjeldsund kirke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...