Gå til innhold

Noen som vet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvis man tar f.eks 3årig høyskole og består eksamnene så gjør de om en del til stipend. Hvis man tar f.eks BI og må låne ekstra (hvis det går an pga skolepenger) Vil de gjøre om også skolepengene også?

Noen som forstår hva jeg mener?? :ler:

La oss si at jeg søker lån og stipend og får ca 100 000 i lån, etter endt utdanning så sitter jeg med ca 48 000 i lån. Men hva med de ekstra pengene jeg evnt. må låne fordi det er det skolen koster??

Nei jeg får bare se om jeg får noen svar her :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lån blir ikke omgjort til stipend når det dreier seg om en så kort utdannelse. Tror det må være seks år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E
Lån blir ikke omgjort til stipend når det dreier seg om en så kort utdannelse. Tror det må være seks år.

Feil. Lån blir gjort om stipend samme hvor kort utdanningen er. Bare du får de poengene som er planlagt...

Ang de skolepengene vet jeg ikke

Endret av baby-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Lån blir ikke omgjort til stipend når det dreier seg om en så kort utdannelse. Tror det må være seks år.

Dette stemmer ikke helt, eller det er snakk om to ulike ting. Dersom man består eksamen hvert semester (til normert tid) blir en del av studielånet gjort om til stipend. Dette skjer fortløpende. Nokså ny ordning.

For lange utdanninger kan man i tillegg (kunne,i hvert fall) få omgjort endel av lånet etter at man er ferdig utdannet, vet ikke om det gjelder/gjaldt for alle utdanninger, men i hvert fall profesjonsutdanninger som medisin, veterinær o.l vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente den ordningen at f. eks. medisinstudenter får ettergitt ca 50.000 av lånet når de er ferdig. Snakker vi om forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg mente den ordningen at f. eks. medisinstudenter får ettergitt ca 50.000 av lånet når de er ferdig. Snakker vi om forskjellige ting?

Den ordningen som menes her, er mht stipenddelen av lånet. Først gis alt som lån, men etter bestått eksamen blir endel av støttebeløpet omgjort til stipend i ettertid.

Den ettergivelsen etter lange studier vet jeg ikke om eksisterer lenger, men jeg var veldig glad for å få den i sin tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg tar opp fag på en privatskole og tok kun stipend. Dette regnes som lån først, men dersom jeg består alle eksamener jeg har meldt meg opp til gjøres disse om til et lån. Jeg går ett år på denne skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ettergivelsen etter lange studier vet jeg ikke om eksisterer lenger, men jeg var veldig glad for å få den i sin tid. :)

Den eksisterte i hvert fall for tre måneder siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Den eksisterte i hvert fall for tre måneder siden  :)

Jeg leste akkurat på Lånekassens sider at ordningen er under avvikling; det gjelder for studenter tatt opp på høyere grad i 2002/2003, og at utdanningen må avsluttes senest våren 2007.

*edit*Skrivefeil

Endret av Elphaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Jeg tar opp fag på en privatskole og tok kun stipend. Dette regnes som lån først, men dersom jeg består alle eksamener jeg har meldt meg opp til gjøres disse om til et lån. Jeg går ett år på denne skolen

Hvor mye får du i stipend da?? ja jeg er nyskjerrig :ler: Tror jeg kommer til å bruke ca 1 år jeg og.

Tusen takk for alle svar jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvor mye får du i stipend da?? ja jeg er nyskjerrig  :ler:  Tror jeg kommer til å bruke ca 1 år jeg og.

Tusen takk for alle svar jeg har fått  :)

Jeg fikk vel rundt 10 000 i høst, og 10 000 i januar, også får jeg 600 og noe en gang i måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolepenger blir ikke omgjort til stipend. Dette er et rent tilleggslån.

Alle studenter på fulltidsstudier (60 stp/år) kan få 80.000 i lån per år i opptil 8 år. Består du alle eksamener så blir deler av dette lånet omgjort til stipend.

Går du på BI eller andre høyskoler på studier som koster penger, så kan du i tillegg søke om et ekstra lån til å dekke deler av disse skolepengene. Det er vel et maksbeløp på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Går du på BI eller andre høyskoler på studier som koster penger, så kan du i tillegg søke om et ekstra lån til å dekke deler av disse skolepengene. Det er vel et maksbeløp på det...

Fra høsten 2005 kan BI-studenter få 50.000 kr ekstra i lån utover det studenter på offentlig skole får. dette vil ikke kunne gjøres om til stipend senere. men jeg vil råde deg til å ta opp maks lån, det er uvurdelig egenkapital når du skal kjøpe bolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra høsten 2005 kan BI-studenter få 50.000 kr ekstra i lån utover det studenter på offentlig skole får. dette vil ikke kunne gjøres om til stipend senere. men jeg vil råde deg til å ta opp maks lån, det er uvurdelig egenkapital når du skal kjøpe bolig :)

regner de lånte penger som egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
regner de lånte penger som egenkapital?

Lånte, sparte penger er egenkapital, men samtidig trekkes jo lånesummen fra forumen, så den samlede formuen blir mindre. Men bankene ser gjerne mest på hvor mye penger man har i banken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
regner de lånte penger som egenkapital?

Nei, men det blir selvsagt sett på med positive øyne av bankene at man evner å spare opp penger og ikke bruker alt man har mellom hendene på fyll og fanteri. Dessuten er jo studielån et mye mer gunstig lån enn et banklån: man kan søke om avdragsutsettelse, men enda bedre er det at rentene blir strøket hvis man er arbeidsledig/er veldig lavtlønnet. Og så er lånet knyttet til person, dvs det blir slettet når man dør. Det er rentefritt mens man studerer, så man kan faktisk tjene litt penger på å ha det stående på høyrentekonto/ev investere alle pengene. Mange som er sure på lånekassa osv, men det er faktisk det beste lånet man kan ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...