Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 Ungen min har et utslett, mest på hals, nakke, under ene armen, men også svakere på resten av kroppen. Ser ut som føflekker;tydelige og runde nesten, bare at de er røde (sånn kloremerkerøde). Flyter ikke over i hverandre, som mange utslett gjør når det gjelder barnesykdommer. Har hørt med legevakten, de visste ikke hva det kunne være. Han er snørrete, hostet sist helg, men har ikke hatt feber. Har ungen DIN hatt noe lignende? Skal ringe legen i morgen, men lurte bare på om noen her visste noe...
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #2 Skrevet 4. mai 2006 Forsvinner prikkene når du presser et glass mot dem?
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #3 Skrevet 4. mai 2006 Nei;- men på legevakten sa de at det var ufarlig, siden han ikke har feber eller er i dårlig form. Da var det helt sikkert ikke hjernehinnebetennelse. Skjønner ikke hva det kan være. Huden er altså normal rundt, det er veldig tydelige prikker;ikke sånn som eksem som "flyte over i hverandre" og er knudrete. Disse prikkene ser altså ut som føflekker.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #4 Skrevet 4. mai 2006 Hm. Kan det være vannkopper? Klør han? Eller har han ingen andre plager enn at han er snørrete? Utslett kan visst ofte også komme av bytte av vaskemiddel for klær eller tøymykner, kan det være aktuelt? Babyer kan iblant få utslett av å begynne med nye matvarer, er det noe som kan stemme?
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #6 Skrevet 4. mai 2006 Takk for svar! som jeg har skrevet før virker det altså ikke som et eksemutslett; det er gjerne flytende rødt og knudrete. Og det minner ikke om noen barnesykdom, det mener både legevakten og noen på apoteket;- og jeg selv. Har lest alt jeg kan finne om barnesykdommer, og der står det ofte "lyserødt utslett som flyter over i hverandre". Disse prikkene er røde. Hmm..rart. Minner ikke om noe jeg har lest om eller sett bilde av. Ble litt smånervøs da de på apoteket sa det ikke så ut som noe barnesykdomutslett; de sjekka i en bok. Det eneste var at det kunne ligne hjernehinnebetennelse...siden det var klart rødt og ikke gikk bort når jeg trykket et glass mot det. Men han mangler jo alle andre symptomer, så det kan ikke være det.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #7 Skrevet 4. mai 2006 Da er det ikke så greit å vite, nei. Men så lenge allmenntilstanden er god, så er det sikkert ikke noe du trenger å bekymre deg veldig for. Får håpe legen har god peiling Kom gjerne tilbake og fortell hva legen sier
Gjest Miloine Skrevet 4. mai 2006 #8 Skrevet 4. mai 2006 Kanskje det er varmeutslett ? Helt ufarlig det altså, men veldig vanlig!
Gjest Chiquita i.i Skrevet 4. mai 2006 #9 Skrevet 4. mai 2006 Kanskje det er varmeutslett ? Helt ufarlig det altså, men veldig vanlig! ← Dette var det første som jeg tenkte på også
Sunbird Skrevet 4. mai 2006 #10 Skrevet 4. mai 2006 Ble litt smånervøs da de på apoteket sa det ikke så ut som noe barnesykdomutslett; de sjekka i en bok. Det eneste var at det kunne ligne hjernehinnebetennelse...siden det var klart rødt og ikke gikk bort når jeg trykket et glass mot det. Men han mangler jo alle andre symptomer, så det kan ikke være det. ← Jeg ville ha tatt med meg barnet til legen å fått sjekka opp om det er hjernehinnebetennelse. Har hørt om noen som har hatt hjernehinnebetennelse uten å ha hatt alle symtomene, så jeg ville ikke ha slått meg til ro med at det ikke er det, før jeg hadde fått sjekka det opp. Bedre å utelukke at det ikke er det,enn å gå i uvisshet.
Gjest Emera Skrevet 4. mai 2006 #11 Skrevet 4. mai 2006 Småprikket rødt utlsett? Det er ikke skarlagensfeber da? Sjekk om han har "bringebærtunge."
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #12 Skrevet 4. mai 2006 Nei, har ikke bringebærtunge. Og varmeutslett;- går ikke det bort etter at ungen er avkjølt? Han har hatt det siden i går morrest. Da trodde jeg det var kloremerker han hadde på halsen; han pleier å klore seg litt av og til dersom han har tørr hud. Men da han badet i går ettermiddag så jeg at det var prikker. Har sjekket mye, og det er ofte flekker og sånn på store områder når det er utslett. dette er prikker som ser ut som føflekker. Jaja, han sover søtt ihvertfall, og jeg skal ta kontakt med legen i morgen. Takk for svar=)
Gjest Emera Skrevet 4. mai 2006 #13 Skrevet 4. mai 2006 (endret) Bringebærtungen behøver ikke å komme helt samtidig med utslettet. I alle fall, det utslettet du beskriver er typisk for skarlagensfeber-utslett. Rødprikkete og knudrete. Skarlagensfeber er jo en streptokokkinfeksjon, og det kan jo passe med at han har hatt feber. Endret 4. mai 2006 av Emera
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #14 Skrevet 4. mai 2006 Null feber, gjør ikke vondt å bevege hodet fram og tilbake... Ser det slik ut? Rubella Rubella Rubella virus Rubella Rubella = german measles. Vet ikke hva det heter på norsk, men det er et harmløst virus som kun skaper vanskeligheter om mammaen blir infisert under svangerskapet. 5 dager etter infeksjon skal du kunne se hovne lymfekjertler og 10 dager senere kommer utslettet med mild feber eller uten feber. Det tar ikke mer enn noen dager før du skal kunne se bedring. Det finnes ikke terapie, og symptomatisk terapi er stort sett unødvendig hvis det er german measels, dvs. harmløse saker. Hadde det vært meslinger hadde barnet ditt hatt HØY feber-- over 40 grader. Det kunne også vært Parvovirus B19, men jeg vet ikke hvor mild feberen kan være.. Parvovirus- utslett Parvo-utslett
Gjest Gjest_NinjaTurtle_* Skrevet 4. mai 2006 #15 Skrevet 4. mai 2006 Glemte å nevne allergier, selvfølgelig, eller eksem, f.eks nevrodermatitis.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #16 Skrevet 4. mai 2006 Men de flyter ikke over i hverandre.... best bet= rubella.
Brunhilde Skrevet 5. mai 2006 #17 Skrevet 5. mai 2006 Rubella = german measles. Vet ikke hva det heter på norsk, men det er et harmløst virus som kun skaper vanskeligheter om mammaen blir infisert under svangerskapet... ← Det er, helt enkelt, røde hunder. Om barnet er vaksinert så inngår vaksinen mot røde hunder i MMR-vaksinen og jeg tror derfor det er lite sannsynlig at det er denne sykdommen som er årsaken til utslettet. Hvordan i all verden klarte du å finne navnet på latin og engelsk når du ikke kan det på norsk?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #18 Skrevet 5. mai 2006 Kan man velge om en vil vaksineres mot meslinger, røde hunder og mumps? Jeg husker bare hvilke jeg måtte ta på skolen (polio, BCG, stivkrampe+difteri)
Brunhilde Skrevet 5. mai 2006 #19 Skrevet 5. mai 2006 (endret) Kan man velge om en vil vaksineres mot meslinger, røde hunder og mumps? Jeg husker bare hvilke jeg måtte ta på skolen (polio, BCG, stivkrampe+difteri) ← Alle vaksiner er valgfrie, det er opp til foreldrene om barnet skal vaksineres eller ikke. Om det er smart å la være å vaksinere er en helt annen diskusjon, jeg syns ikke det. Mumps heter forresten kusma på norsk. Endret 5. mai 2006 av Brunhilde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå