Gå til innhold

Vindu uten innsyn


Octavia

Anbefalte innlegg

Vi bor nær en vei. Om sommeren er det greitt nok, det er en del busker og trær som skjermer. Men, tidligere huseiere har brukt busker som absolutt ikke er vintergrønne. Så, nå er det fritt frem for alle å beglo oss.

Vi har kjøpt persienner, men føler det blir litt tett å ha de nede, i allefall når det fremdeles er lyst ute.

Høyt gjerde blir for bastant, nye busker tar for lang til å vokse til.

Så, hva kan vi gjøre med vinduene? De er to-delt, så det hadde holdt å fikse på den nederste delen.

Jeg så på Forandring Fryder for et par uker siden, da malte de et baderomsvindu med glassmaling. Har noen erfaring med dette?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn maling kan godt brukes, har ikke prøvd selv da.

Vi har et baderomsvindu som er rett ned siden av døra og ville ikke at persienne der. I stedet sydde jeg en gardin av et stoff som en gjennomsiktig til en viss grad.

Selve gardinen er tynn og hvit/creme, men det er et mønster i som har gjennomsiktige detaljer (heter det "brent" tro?).

Nå kan lyset slippe inn, men ingen kan se annet enn skygger fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å klistre på folie som dekker hele nederste del av vinduet, slik at det ser matt/frostet ut? da slipper du å ødelegge glasset på noen måte og kan evt fjerne folien hvis du skulle bli lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å henge opp gardin på den nederste delen? Ikke tradisjonelle med gardinstang og hemper og full pakke, men helt glatte og enkle. Du kan jo lage en hylle der vinduet deles, og henge stoffet i en skinne under den så det dekker hele ruten? Enten helt inntil glasset, så har du vinduskarmen fri til bøker eller pynt, eller i framkant av hylla, så vinduskarmen vises utenfra. Hvis du syr inn en skinne i nedre kant av gardinen holder den seg rynkefri og på plass. Hvis du dessuten velger en lys, nøytral farge gjør ikke disse gardinene mer ut av seg enn at de fint kan brukes i tillegg til "vanlige" gardiner, hvis du har det. Med en helt lys farge og tynt stoff blir det heller ikke noe problem at det blir for tett. For å ha mulighet til å slippe inn enda mer lys på dagtid kan du jo lage "liftgardiner" som kan heises opp. (Det blir jo på en måte samme prinsipp som persienner, bare at gardinene legger seg i falder.)

Høh, dette var ingen videre god forklaring, men jeg håper du skjønte hovedtrekkene.. :roll: Synes jeg ser det, veeldig fint :D

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...