Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gitte
Skrevet (endret)

Kan man ta fag på vgs når man får YA? En kompis har fått innvilget attføring, men fikk beskjed om at aetat muligens kunne sette seg på bakbeina fordi han skal ta opp fag for å studere videre. Noen som vet?

Endret av Gitte
Videoannonse
Annonse
Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg gikk på yrkesrettet attføring når jeg tok allemennfag for voksne på vdg skole. Jeg fikk ikke noe problem med det. I mitt tilfelle så var det Aetat som foreslo det året for meg.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Dette konkrete spørsmålet har jeg tatt opp med dem, og svaret var at det kunne de ikke nekte deg. Hva du gjør på fritiden blir din sak. Men det saksbehandler påpekte som kunne bli vrient, var å få tid til alt sammen, siden et tiltak tross alt skal ha førstepri og gjerne være heltidsbasert.

Endret av Pheps
Gjest Gjesta
Skrevet
Kan man ta fag på vgs når man får YA? En kompis har fått innvilget atføring, men fikk beskjed om at aetat muligens kunne sette seg på bakbeina fordi han skal ta opp fag for å studere videre. Noen som vet?

Det er aetat som innvilger Yrkesrettet attføring. Hvis en saksbehandler har innvilget YA basert på en plan er det rimelig uinteressant at en annen saksbehandler muligens setter seg på bakbena.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er aetat som innvilger Yrkesrettet attføring. Hvis en saksbehandler har innvilget YA basert på en plan er det rimelig uinteressant at en annen saksbehandler muligens setter seg på bakbena.

ikke hvis man må skifte saksbehandler. da kan man plutselig få beskjed om å slutte på skolen midt i skoleåret :frustrert:

Gjest Gitte
Skrevet
Dette konkrete spørsmålet har jeg tatt opp med dem, og svaret var at det kunne de ikke nekte deg. Hva du gjør på fritiden blir din sak. Men det saksbehandler påpekte som kunne bli vrient, var å få tid til alt sammen, siden et tiltak tross alt skal ha førstepri og gjerne være heltidsbasert.

Altså, jeg vet om flere på YA som går på skole, men det er høyere utdanning. Aetat nevnte spesifikt at vgs kunne bli et problem. Skjønner bare ikke sammenhengen.

Jeg vet det er aetat som innvilger YA. Og han fortalte jo hva han kom til å gjøre når han søkte, og de planene har ikke forandret seg. Bare syns det hørtes rart ut at de kan innvilge YA vel vitende om at han skal ta igjen fag på vgs, og senere forandre mening.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Vet ikke helt om jeg følger deg nå, Gitte. Er det snakk om å være i tiltak (som jo kan være så mangt) samtidig med å ta opp noen fag fra vgs som privatist, eller mente du noe annet?

Endret av Pheps
Gjest Gitte
Skrevet
Vet ikke helt om jeg følger deg nå, Gitte. Er det snakk om å være i tiltak (som jo kan være så mangt) samtidig med å ta opp noen fag fra vgs som privatist, eller mente du noe annet?

Nei. Jeg mente skole på heltid.

Der jeg studerer er det noen som har fått innvilget YA. De er heltidsstudenter, og bare det. Det jeg spør om er om det er forskjell på om den som får YA går på videregående, eller høyere studier? Og hvorfor er det evt. greit for aetat at de som får attføring tar høyere utdannelse, men ikke ett år på vgs, for så å starte høyere utdanning..

Gjest meya84
Skrevet

Tviler ikke et sekund på at det kan bli problemer med å ta fag når man er på YA. Da må det i allefall være avklart på forhånd.. sånn forsto jeg det på min saksbehandler.

Gjest meya84
Skrevet

oki, svarte ikke helt på sp.målet ser jeg..sorry ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...