Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. mai 2006 #21 Skrevet 5. mai 2006 Helt ærlig så synes jeg mannen (og dama) skal brenne i helvete, og bør få lide for det de har gjort, men på den annen side så er det egentlig det samme hva som skjer med dem, bare de ALDRI får sjansen til å skade noen igjen - spesielt ikke et barn.
Mossa Skrevet 5. mai 2006 #22 Skrevet 5. mai 2006 Problemet er at ofte får slike personer noen år i fengsel, og så slippes de ut igjen...slik at de rekker å ødelegge noen andres liv før de åker inn igjen!! Det er helt grusomt!! Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å være så grusom mot andre mennesker..og så en baby!! Jeg priser meg lykkelig for at jeg og mine har vært skånet for slikt!!
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #23 Skrevet 5. mai 2006 Direkte tragisk. Fikk også med meg saken tidligere i uka om han mannen som misbrukte flere gutter i Lakselv og flere steder. Han slapp ut igjen etter TRE ÅR. David Tosca og co. fikk omtrent atten hele gjengen. Ville heller hatt dem til barnepassere for mine barn.
Anna O Skrevet 9. mai 2006 #24 Skrevet 9. mai 2006 Og rettsvesenet her til lands beskytter ikke offeret men forbryteren. Det ser vi jo gang på gang. Det var senest igår en debatt om dette. Nei samfunnet er plikta til å beskyttes oss mot slike mennesker, noe som de i dag ikke gjør. Lås de inne på ett fengsel, og kast nøkkelen. Ja, til flere livstidsdommer, uten mulighet til prøveløslatelse. Med det mener jeg at en person kan få dom på f.eks 4 ganger livstid, d.v.s ca 80. Hensynet til barn må komme foran hensyn til slike onde mennesker. ← Må si jeg er litt lei av det argumentet (om at man beskytter forbryteren mer enn offeret). Jeg ønsker ikke et samfunn hvor staten fungerer som en bøddel, eller hvor man sperrer folk inne på livstid. Jeg kan også reagere på korte straffer, spesielt i voldtektssaker o.l., men vil heller ikke ha en FRP-politistat eller USA-lignende tilstander. F.eks. FRP spiller på folks følelser og snakker knapt om annet en strengere straffer. Som om det er noen langsiktig løsning. Det må da vel være bedre å satse på rehabilitering? Terapi i fengselet, og hjelpe dem å integreres i samfunnet igjen etter straffen. Tror at man ved å hjelpe overgripere, også hjelper ofrene. Dvs. forhindre framtidige ofre. Man må ha et helhetlig perspektiv, og ikke kun rope om hevn. Vi lever i et sivilisert samfunn, hvor alle mennesker har rett til beskyttelse, også forbrytere. Selv om jeg innerst inne kan kose meg litt over hva overgripere kan utsettes for av medfanger i fengsel, kan ikke dette aksepteres. Jeg sier ikke at man skal dulle med voldtekstmenn, men man kan heller ikke lynsje dem. Man kan på én måte si at de har sagt fra seg retten til å bli behandlet som mennesker, men jeg syns likevel ikke vi skal senke oss ned til deres nivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå