Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Malina
Skrevet

Hei!

Vet det er en del praksis under utdanningen,men jeg lurer på hvor mye, og er det sammenhengende i flere uker?

Hvilke avdelinger skulle alle innom, og i hvilke semester?

-Line-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvor du studerer. Her jeg går, er det 5 praksisperioder. I 2.semester var det sykehjem i 8 uker. I 4. semester var det kirurgisk avdeling i 11 uker, 5.semester: psykiatrisk 9 uker og medisinsk 9 uker. I 6.semester hadde vi hjemmesykepleie i 10 uker. Dette fikser du! Lykke til!

Gjest gjesta
Skrevet

Vi hadde 1+8 veker praksis på sjukeheim første året.

8 veker i heimesjukepleien + 10 veker i psykiatri andre året.

8 veker på kirurgisk avdeling + 10 veker på medisins avdeling siste året:)

Gjest Malina
Skrevet

Okay! Takk for svar, begge to! Da har jeg litt peiling...

Det var godt det var såpass med praksis.

Hvis jeg skal på sykepleien, kommer jeg til å studere enten i Oslo, Kristiansand eller Arendal. Noen som går/har gått der?

Gjest Malina
Skrevet

Nei, den hadde jeg ikke sett...Takk! :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har hatt:

10 uker grunnleggende sykepleie (sykehjem), derav 2 uker forebyggende helsearbeid (bedriftshelsetjeneste, føde/barsel, helsestasjon)

10 uker på medisinsk avdeling

10 uker kirurgisk avdeling

10 uker psykiatri

10 uker geriatri

Har inntrykk av at praksisperiodene varierer veldig fra skole til skole.

Skrevet

Jeg hadde 10 ukers sykehjemspraksis på vårparten det første året.

8 uker på medisinsk avdeling og 8 uker på kirurgisk avdeling det andre året. (En praksis per semester)

I 3. året hadde jeg 8 uker psykiatripraksis og 8 uker i hjemmesykepleien, om jeg ikke husker feil.

I tillegg var det krav at vi hadde 2 ukers observasjonspraksis på helsestasjon.

Jeg synes personlig at det var for lang sykehjemspraksis og hjemmesykepleiepraksis. Sykehuspraksisene var for korte.

Det hadde vært mye bedre om man slo sammen sykehjems- og hjemmesykepleiepraksis, slik at den siste praksisperioden kunne være en slags fordypningspraksis der man i samråd med studieveileder kunne skreddersy en praksis der man hadde behov for litt mer. I mitt tilfelle hadde jeg helt klart valgt en sykehuspraksis, siden jeg føler at jeg ikke kan nok prosedyrer.

Heldigvis er de aller fleste arbeidsgivere veldig klar over at man er ny, da. Så de gir ofte en del opplæring til nyansatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...