Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er Østlending, men bor på Sørlandet. Og hver gang jeg sier et stedsnavn her annerledes enn Sørlendinger, så må de påpeke det og rette på meg. "det hedårke det! det hedår ..." osv. Til og med Hovden, som ligger oppi setesdalen korrigerte det meg på, og mente at jeg sa feil. vanlige ord også reagerer de på. "mopped, guL, varnt..." alle sånne ord blir kommentert her. HVER gang jeg sier de.

MEN når de samme sørlendingene er på Østlandet, så sier jo de alle stedsnavnene der feil. men jeg kommenterer ikke dette en gang, fordi jeg vet at det er snakk om forskjellige dialekter, og forskjellige måter å uttale ting på. Jeg korrigerer såklart ikke en Sørlending fordi han ikke bruker tjukk L i stedsnavn med l i, eller fordi vedkommende sier akårrshus.

ok, jeg blir forbanna. vet ikke Sørlendinger at det er forskjellige dialekter i Norge? eller vil de at vi skal gjøre om på dialekta vår når vi kommer ned hit eller? det virker ikke som de selv tenker på det, at når de er på østlandet så blir det det samme bare motsatt.

Murr og dobbeltmurr! er det en dialekt som er riktig i norge så er det i hvert fall oslo og omegn, så de bør gå stille i dørene ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har generelt inntrykk av at sørlendinger er litt dumme, jeg. Du kan påpeke at det ikke er riktig å bruke bløte konsonanter i alle mulige ord, og at skarringa deres rett og slett høres ut som en talefeil:-) Lykke til.

Gjest Malina
Skrevet (endret)
Har generelt inntrykk av at sørlendinger er litt dumme, jeg.

WHAT?? :hakeslepp:

De e mi ivaffal ikkje :forklar:

Endret av Malina
Skrevet

Men det va då felt, au ?!?

Mi Sørlenningå e ett veldi blanna fålkeslag, så kann du ikkje

vere så grei å ikkje dra alle åvå ein kamm ?

---

Jeg gjør bare ikke det du sier der, altså.

Bare gi blaffen i de underlige sørlendingene som du har truffet.

Snakk som du vil. Vi forstår deg alikevel.

Gjest Gjesta
Skrevet
Men det va då felt, au ?!?

Mi Sørlenningå e ett veldi blanna fålkeslag, så kann du ikkje

vere så grei å ikkje dra alle åvå ein kamm ?

---

Jeg gjør bare ikke det du sier der, altså.

Bare gi blaffen i de underlige sørlendingene som du har truffet.

Snakk som du vil. Vi forstår deg alikevel.

:ler:

det der med alle over en kam er alltid litt vanskelig. mener såklart ikke ALLE Sørlendinger som finnes på Sørlandet. Men det er allikevel såpass mange som er sånn at jeg synes jeg kan formulere det sånn som jeg har gjort. det har nemlig aldri skjedd meg verken på vestlandet eller nord i landet :) jeg har bodd litt overalt. Jeg ble sittende å snakke med en kollega om dette i lunsjen i dag, og han sa at han var livredd for i det hele tatt å SI Hovden her på sørlandet fordi han ble alltid hudfletta for uttalen :)

Gjest Gjesta
Skrevet
. Til og med Hovden, som ligger oppi setesdalen korrigerte det meg på,

Det heter ikke "korrigerte det meg på."

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er dum og teit og sørlending, men retter aldri på noen, med mindre de sier SCHINO.

Gjest vimse
Skrevet

Men hvem klager mest? Aust eller Vest?

:sjarmor:

Gjest gjest1
Skrevet

Vimse, er det en hemoroide-blekksprut?

Gjest Gjesta
Skrevet
Vimse, er det en hemoroide-blekksprut?

Nei, det er Lidl sin G-punktmassør med mothaker.

Gjest Gjest
Skrevet
WHAT?? :hakeslepp:

De e mi ivaffal ikkje :forklar:

Neida, de er kanskje ikke dumme på ordentlig, men noen av dialektene høres litt dumme ut. Ikke for det, jeg bor i Trøndelag selv, hvor man kanskje ikke høres bedre ut :sjenert:

Poenget er vel bare at det er tåpelig å kommentere "feil" ved andres dialekter når en har en mer enn markant dialekt selv:-/

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har inntrykk av sørlendinger som blide, åpne og hyggelige mennesker, for det aller meste. Jeg har hvertfall aldri opplevd at de korrigerer mer enn andre!

Hva skulle en ha gjort uten sørlendingene da? :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er bergenser, men de fleste av kollegaene mine er fra Sørlandet.

Jeg synes de har en behagelig dialekt.

Jeg har aldri opplevd at de retter på

meg, men vi synes jo at det er morsomt hvor forskjelligt

vi kan uttale et ord.

Må få legge til at dere sørlendinger må ikke bli irritert av

en slik påstand.

Husk at vi fra Bergen leser tråder om hvor storsjeftete, høyrøstete, overlegne,

osv. vi er med verdens styggeste dialekt hele tiden. :sjarmor:

Hilsen en blyg og stille Bergenser.

:engel:

Gjest Gine
Skrevet

Det overrasker meg at såpass mange legger sin identitet i stedet de kommer fra. Det er faktisk mulig å ha en identitet uavhengig av om man er Bergenser eller Sørlending.

Å knytte sin identitet opp i mot et fotballag eller et sted, synes jeg høres ganske enkelt og overfladisk ut.

Gjest splæsj
Skrevet
Du kan påpeke at det ikke er riktig å bruke bløte konsonanter i alle mulige ord, og at skarringa deres rett og slett høres ut som en talefeil:-) Lykke til.

Skarring er jo opprinnelig en talefeil. :)

Men dette er nok ikke typisk sørlendinger - jeg har også opplevd det samme andre deler av landet.

Gjest Gjest
Skrevet
Hilsen en blyg og stille Bergenser.

Da er du nok ikke bergenser. :)

Skrevet

-Jeg opplever omtrent det motsatte av deg, trådstarter, jeg har flyttet fra SørVestlandet til et sted nord for Oslo.

Og du kan tro at jeg får mange rare kommentarer til dialekten. Jeg skal jo innrømme at jeg har uttalt stedsnavn her på Østlandet litt feil, så dette skjer nok i begge "leire". Jeg syns det kommer an på måten man retter og kritiserer, det kan faktisk gjøres på en morsom og elegant måte.

Når østlendinger kommer feks til Moi i Rogaland, for å ta ett eksempel, så vet de aller fleste ikke hvordan det uttales......noen tar en fransk vri på den også. :ler: -så jeg spør om de har franske aner.

Men så har jeg tenkt som så: de gidder vel ikke "herme" etter meg og kommentere dialekten hvis de ikke synes jeg har en artig dialekt. -Eller?

Det er da mye morsommere med "spigersuppå" enn med "scchpiiiikersuppa".

Dum fordi en snakker dialekt??-neivetduhva. :klø:

Gjest Bassanova
Skrevet
Jeg er Østlending, men bor på Sørlandet. Og hver gang jeg sier et stedsnavn her annerledes enn Sørlendinger, så må de påpeke det og rette på meg.

Altså, nå er jeg en arendalitt som har bodd i Bergen i to-og-et-halvt år. Og jeg var ett år i militæret i Nord-Norge, på rom med en hel skokk med trøndere. Jeg kan skrive under på at sørlendinger ikke er noe verre enn andre. Jeg har fått påpekt "feil" i talespråket på grunn av dialekta mi siden dag én! Folk synes fremdeles det er enormt festlig å hilse meg med "Hei på du!" hvorhen jeg går. :)

Så jeg tar altså ikke den der innover meg, når du sier at sørlendinger er verre til å påpeke sånt enn andre. Det er vi altså ikke, såh! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er gift med en sørlending. Har inntrykk av at mange sørlendinger lider av mindreverdskomplekser overfor østlendinger....

(jfr.rudebilstasjonen i Arendal).

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...