Lassie Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 Jeg har i ett års tid hatt smerter i høyre ankel og rundt ankelen sånn til og fra. Det har gjort veldig vondt når jeg prøver å vri foten innover og nedover mot gulvet, altså denne vridningen har gjort vondt. I fjor sommer da jeg fikk det for første gang gikk jeg til legen. Legen mente at jeg hadde en betennelse som er typisk for de som går og jogger mye. (Jeg går mye) Type idrettsskade-lignende. Husker ikke hva han kalte det, men jeg fikk betennelsesdempende salve (med kortison) som jeg skulle smøre på morgen og kveld i så og så mange dager. Jeg gjorde det, men det gikk ikke over. Det gikk greit å gå på foten, så jeg gikk ikke tilbake til legen. Tenkte jeg fikk heller la være å vri foten i den spesielle stillingen. Etter noen dager gikk det over. Etterpå har det kommet og gått med jevne mellomrom, men har vart bare i noen få dager før det har gått over. Nå har jeg fått det igjen, og jeg har nå gått med smerter i over to uker. I går var det blitt vondere, og i dag er smertene spredd over større deler av foten, og jeg har problemer med å gå på den. Det er vondt å belaste den i det hele tatt, og det "sprenger" i foten uansett hvordan jeg holder den og uansett hvor mye belastning jeg har på den. Jeg vet at ingen her er leger eller noe, men jeg vurderer om jeg skal gå til legen igjen eller ikke? Jeg har ikke veldig stor tro på legen jeg har nå, han sier ofte nesten litt sånn "her har du betennelsesdempende og sykemelding ut uka" - det er ikke dette jeg ønsker. Når jeg har hatt disse smertene så lenge til og fra, så ønsker jeg at han undersøker det bedre. Kan jeg kreve å få røntgen eller noe sånt? Er ikke veldig glad i leger, vet ikke hva jeg skal si. Men jeg vet at jeg må sjekke opp dette, for disse smertene orker jeg ikke gå med i mange dager. Kan fotterapeut være et alternativ, eller må jeg til lege først? Håper noen kan svare meg!!
Nordlandspia Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 (endret) .. Endret 1. juli 2009 av Nordlandspia
Gjest gjesta Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 hvis du ikke kommer noen vei hos lege ville jeg sjekket gå stillingen din hos en spesialist. Jeg har nå etter å gått mye inne og blitt vant til å gå litt på tærne, fått kjempevondt i legger, ankler og fot når jeg går ute og får et mer naturlig gåmønster. Hvis du f eks går litt "skeivt" eller hva jeg skal kalle det, kan du kanskje få vondt når du går mye. Ikke sikkert dette, er ikke lege, men egen erfaring. Verdt å sjekke, og med et par gode og sikker dyre! sko, er det lett å rette på og du slipper å ha vondt.
Lassie Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 2. mai 2006 Takk for raske svar! Jeg får ta meg en tur til legen i morgen, for det blir bare vondere og vondere. MissE: Pga medfødte knefeil så har jeg vært i mange år avhengig av gode sko å gå i, så jeg har allerede et par sko i 1000kr-klassen som jeg "lever" i på jobb og når jeg er ute og går. Takk for tips iallfall, jeg skal stå på mitt hos legen i morgen og kreve røntgen!
Karro Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Var det beinhinnebetennelse han kalte det kanskje? Isåfall kan det ta lang lang tid å bli bedre, og det er sjelden det hjelper med litt salve og hvile i et par uker... Kjenner en del som har vært plaget med dette, og for dem har det tatt veldig lang tid å bli bra igjen. Bruk av salve lindrer og pleier litt, men det er viktig å ikke gå for mye på hardt underlag også, for det er gjerne det som har ført til problemet, og fortsetter man med det sier det seg selv at man ikke kan forvente å bli bedre. Også viktig å bruke sko med GOD demping.... Lykke til med legen, og får håpe det er noe som lar seg ordne lett..
afr0dite Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 Leger er udugelige! Gå inn dit og slå hardt i bordet, og si at du vil ha henvisning til spesialist!!! Jeg har innovervridde knær og utovervridde hofter eller omvendt, så jeg skulle egentlig vært kalvbeint. Siden jeg ikke er det, vrir jeg knærne og det blir ganske vondt i lengden hvis de belastes for hardt. Spesielt i nedoverbakker. Uansett, i vinter kjøpte jeg meg et par joggesko, og de kostet 3000,-. Jeg nærmest grein mens jeg trakk kortet. Men jeg fikk så god hjelp i butikken. Jeg måtte løpe over en plate som registrerte fotbevegelsen min når jeg går, og den er visst helt feil den også. Så han anbefalte disse svindyre skoene. Jeg tok de på, og synes de var skikkelig stygge, eller, veldig guttete i allefall. Så jeg hadde allerede bestemt meg for at jeg ikke skulle ha de. Men mens jeg stod der, kjente jeg ganske raskt at det løste seg opp i anklene, i knærne, i hoftene & korsryggen, oppover ryggen, og til slutt i nakken. AV ET PAR SKO!! Jeg kunne jo bare ikke overse hva skoene gjorde for meg, så jeg kjøpte de til min lommebok's store sorg. Poenget mitt er (for jeg har et poeng!!), i tillegg til å gå til spesialist, ville jeg gått til en sportsbutikk som målte avtrykket ditt, og så vurdere å kjøpe de skoene jeg kjøpte. De er helt utrolige, og har gjort mye for meg. Hvis det er sånn at de smertene du har, kommer tilå vare en stund, som noen skrev over her, ville jeg i hvertfall gjort det jeg kunne for å avlaste de mest mulig! Lykke til uansett! Håper du blir frisk kjempefort og i hvertfall at du slipper å humpe nedover kirkegulvet i joggesko og krykker!
Lassie Skrevet 4. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2006 Takk for mange gode svar! Jeg var hos legen i går, jeg har fått henvisning til ortoped, fordi legen mente at jeg kanskje pga venstre kneet går "feil" og dermed belaster høyre fot mer enn venstre. At belastningen ikke blir jevn,. Så da fikk jeg henvisning til ortoped, men de har ikke ledig time før 1.juni, så jeg får mer svar først da.. Mens jeg venter må jeg bare gå med smertene og ta det med ro når jeg får veldig vondt og bare føle meg frem på hvor mye bevegelse jeg skal være i. Sykle mer enn å gå, siden det ikke er like belastende på selve foten.
Gjest B Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Jeg opplever akkurat det samme selv. Det kommer og går i perioder, men blir bare verre og verre. Jeg er en jente på 15, som trener mye. Jeg går ofte på hardt underlag og fotballsko er vel ikke akkurat delikate for føttene. Jeg har gått til lege, som henviste meg til MR. Der fant de en betennelsesreaksjon (men det sa dem ikke nok) jeg ble henvist til fysioterapaut som har hatt ultralydbehandlinger med meg i snart 4 mnd. Men det har ikke blitt stort bedre. Nå begynner de å lure på om jeg har en revmatisk sykdom som leddgikt, eller noe. De sender meg også til røntgen for å se om det er flere brudd jeg har gått å "gnikket" på. For en gang skyld hååper jeg at det er brudd, mye bedre enn at det er en sykdom jeg aldri blir kvitt. Altså for deg betyr jo dette at hvis du må gå den lange veien jeg har gått, så er det bedre å hoppe i det med en gang. Ta en blodprøve for å sjekke sykdom, ta røntgen for å sjekke brudd. Og finner de ikke noe der, er det helt sikkert en betennelsesreaksjon. Det kan du lett behandle gjennom ultralyd og ved å ikke bruke foten til annet en sykling og lett gåing.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 5. juli 2008 #10 Skrevet 5. juli 2008 Heisann :o) Du har nok kanskje fått et svar nå, men ut ifra beskrivelsen din kan det kanksje være podagra (urinsyregikt). Samboeren min har dette, og du beskrev akkurat det samme som han går gjennom med tid til annen. Men får håpe du har fått funnet ut av det, smerter i bena er ikke artig, jeg holder også på nå med leger og ortopeder for å finne ut hva som er galt med mine ben...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå