Gå til innhold

Min mann er syk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

nå begynner jeg å bli temmelig lei. stressa...redd...og til og med litt sint. mannen min er plaget med det jeg kan kalle skikkelig "sprutdiare`". han er på toalettet alt fra 5-10 ganger pr dag, og jeg har ved flere anledninger sett at der er blodsprut på toalettet. da jeg tok det opp med han første gangen begynte han faktisk å gråte. vi pratet om det en stund, og jeg fikk vite at diareen er noe han har hatt i periodevis de siste 2-3 årene. (vi har vært sammen i 3 år). dette var i fjor sommer. jeg sa at han skulle opsøke lege, men han ville hele tiden drøye det. jeg lot det passere, men fikk han til å love å oppsøke lege dersom det skulle komme til bake/bli verre.

det av tok gjennom vinteren, men nå har det begynt på igjen, og vi snakket om det igjen i morgen. det er tydelig at vi begge er redde for at noe skal være svært alvorlig med ham. grunnen til at han ikke vil oppsøke lege, er for at han er redd for evt. slanger opp i baken... og det er jo forståelig.

jeg vil gjærne vite om der er flere som har hørt noe om dette.

så her er noen av symptomene han har hatt:

*han er veldig sliten og trøtt stort sett hele tiden.

*diare`

*blod i avføringen

*løs mage

*til tider i dårlig humør/deprimert

kan noen gi meg noen svar? i mellomtiden skal jeg prøve å få dratt han til legen.

på forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få han til lege hurtigst mulig, ingen grunn til å vente.

Skrevet (endret)

cøliaki? (mulig jeg staver feil..)

Endret av Andrea
Skrevet

Det er bedre å gå til legen og leve enn å forkorte livet ved å få vite om en eventuell sykdom for sent!

Gjest Jersey i.i.
Skrevet

Hei! Dette innlegget kan du gjerne vise til mannen din hvis du vil. Jeg har vært plaget med det samme i perioder, og nå de siste 6 ukene har det vært så ille at jeg til slutt besvimte og ble akutt lagt inn på sykehuset. Har endelig sluppet ut etter å ha ligget der en uke.

Der tok jeg både gastroskopi og koloskopi (slange ned i halsen, og slange opp i rumpa.) Førstenevnte var ikke vondt i det hele tatt, og sistenevnte var veldig smertefullt for meg, men kun fordi tarmene mine visstnok var veldig "trange" og krokete. (Det pleier ikke være særlig smertefullt, og jeg fikk i tillegg masse morfin, som roet ned ubehaget.)

De fant kun en liten irritasjon i tolvfingertarmen, og ingenting annet, men jeg venter fremdeles på de resterende svarene på biopsiprøvene de tok (små prøver fra tarmen.)

Dette mannen din har trenger ikke være noe alvorlig i det hele tatt, men han kan faktisk risikere å bli blodfattig ved å blø såpass fra tarmen :forvirret:

Håper han kommer seg til lege før han risikerer å bli så syk som jeg er, for det kan komme brått på. Legen begynner nok i første omgang med å ta blodprøver og avføringsprøver....Og husk, man kan alltid nekte å ta koloskopi. Det finnes forresten røntgen man kan ta av magen, sånn i første omgang for å unngå koloskopi hvis han er livredd for dette. Nå skal det sies at jeg var livredd for koloskopi selv, men endte opp med å bli overtalt av legen på sykehuset, og det angrer jeg ikke det minste på.

God bedring!

Gjest Gjest
Skrevet

Blod i avføring er faktisk ganske alvorlig. Med mindre det skyldes rifter og sånn da..

Men det kan tyde på kreft i tykktarmen. Og som vi alle vet så sprer kreft seg raskt. Kom dere til lege fortest mulig!

Her bør du ta ansvar.

Gjest Gjest
Skrevet

Få ham til lege NÅ.

Det kan være veldig alvorlig og han kan faktisk dø.

Eller vil en slange opp i rompa være verre enn det?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, altså, du vet jo at mannen din må til legen sin og bli utredet - det er ingen i tvil om. Her skal jeg fortelle deg hvorfor han må gå til legen, ca hva legen vil gjøre, og hva som vil skje på sykehuset:

1) Man skal alltid gå til legen når man blør fra unormale åpninger: stort blodtap, enten akutt, men også langsomt sivende over tid fører til lav blodprosent: anemi. (For lite Jern i blodet) - da blir man blek, trett, slapp og sliten og lenger ut i forløpet kan man bli deprimert av å gå rundt og være så sliten hele tiden.

2) Diare over lang tid er også god grunn til å kontakte lege: det tyder på et tarmproblem (infeksjon, cøliaki,matforgiftning, betennelse) der tarmen ikke klarer å "sile" væske og næring fra maten gjennom tarmtottene og slimhinnene, og ut til selve kroppen. Mye av næringsstoffene og væsken som kroppen skulle fått, går istedenfor rett igjennom og ut på andre siden. Det gjør at man blir slapp, trett, blek, sliten og - ja, etterhvert kan man bli deprimert.

3) Det er ikke bra for kjæresten din å gå rundt å være så redd for at han er alvorlig syk , at han ikke tør å gå til legen. Det er ikke rart han er redd: det er skummelt med slike symptomer som du beskriver. Men du må overbevise ham om at det er bedre å finne ut hva det er, enn å gå rundt å være plaget og engstelig. Det er nemlig mye som kan gjøres for å gjøre kjæresten din plagefri - og enda viktigere: tidlig behandling kan også virke beskyttende på tarmene hans og forebygge forverrelser!

4) utifra det du forteller, så er det nærliggende å tro at kjæresten din har ulcerøs Kolitt, eller Crohns` sykdom. Begge disse sykdommene har mange fellestrekk: det er betennelse i tarmene som gir diareen og blødningen, og det er typisk at man får symptomer periodevis: syk en stund, for så å bli bedre/frisk en stund, for så å bli syk igjen, osv. magesmerter og kraftig vektnedgang er også vanlig i de periodene man er syk. Behandling er i første omgang Prednisolon (Altså kortison) som virker betennelsesdempende.

5) Fastlegen vil ta opp sykehistorie med vekt på vekttap, magesmerter, grad av diare og blødning og tids aspektet for symptomene. H*n vil ta oversikts blodprøver for å sjekke etter matintoleranser (cøliaki: sjelden periodevis og sjelden blod i avføring) jernmangel, andre mangler pga dårlig matopptak, osv. H*n vil henvise til sykehus for utredning av tarm med endoskopi (ja, slange opp i rumpen) - dette er eneste måte å få bekreftet/avkreftet de aktuelle diagnoser på.

6) Legene kan finne ut av hva det er, høyst høyst sannsynlig utelukke kreft og farlige ting dere tenker på, og behandle lidelsen slik at kjæresten din kan få tilbake humret, energien, kreftene og gleden i livet.

Lykke til! Fortell hvordan det går!

Gjest 2324
Skrevet
Det er bedre å gå til legen og leve enn å forkorte livet ved å få vite om en eventuell sykdom for sent!

Enig, skulle bare mange at voksne mennesker tar ansvar for egen helse.

Skrevet

Det kan også være magesår forårsaket av Helicobacter Pylori som er en bakterie. Flere i min familie har vært rammet av dette og symptomene har vært ganske like. Behandlingen er ganske enkel og bakterien kan påvises ved en pusteprøve.

Håper du får ham av sted til lege - det er ikke noe greit å gå rundt å bekymre seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Det kan være veldig alvorlig og han kan faktisk dø.

Alle skal dø en gang...Men du burde uansett få han til lege

Gjest Gjest
Skrevet
Alle skal dø en gang...Men du burde uansett få han til lege

Det er liksom litt forskjell på å dø som 30 åring eller som 90 åring da...

herregud :frustrert:

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg er helt enig i at han må komme seg til legen, for det kan faktisk meget godt hende at det han lider av er ganske ufarlig og lett å behandle. Alt er vel bedre enn å gå rundt og være redd?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er liksom litt forskjell på å dø som 30 åring eller som 90 åring da...

herregud :frustrert:

Nei det er ikke det

Gjest Gjest
Skrevet

Nei det er ikke det

For de rundt vil antakelig forskjellen være relativt stor...

Anyway;

Min bestefar hadde kreft i tarmen, men det blodet som da kom ut var levret (svart), ikke rødt.

Håper han innser alvoret, og at det hele viser seg lett å fikse på.

Gjest gjestesen
Skrevet

Jeg syns sympomene trådstarter beskriver her er helt likt det jeg selv opplevde før jeg fikk diagnosen Ulcerøs Kolitt. Men det kan også være mange andre årsaker, og de eneste som kan finne ut av edt er nok desverre en lege.

Jeg gikk faktisk i flere år med samme symptomer som TS beskriver, og jeg var til tider livredd for at jeg skulle dø av det. Jeg ble til slutt så dårlig at jeg ble liggende på sykehuset i over 3 mnd på grunn av dette. Hadde jeg fått gjort noe med det tidligere hadde jeg sannsynligvis sluppet mye lettere unna, fordi det er mange gode medisiner og behandlingsmetoder som finnes.

Undersøkelsene han sannsynligvis må igjennom er ikke noe gøy, men det er mulig å mase seg til så mye dop at man blir borte, og det hjelper litt.

Gjest Fruktfat
Skrevet

min svigerfar har crohns og har de symptomene du beskriver. da min samboer oppdaget blod i avføringen -han har også mye diare/er stort sett løs i magen- ble han sendt på koloskopi (får beroligende og smertestillende), og der var alt heldigvis ok.

så det kan være veldig alvorlig, og det kan hende det ikke er det.

Gjest Fantus
Skrevet

Send ham til lege med en gang. Samme hva som feiler ham er det som oftest vanskligere å behandle jo lengre han går med plagene.

Lykke til, håper det går bedre med ham :klem:

Skrevet

Vet ikke om det er så lurt å skremme trådstarter med å ramse opp alle mulige diagnoser her, jeg, selv om dere bare prøver å hjelpe.

Slutter meg til det enstemmige rådet her om å dra til lege snarest!

Fortell gjerne hvordan det går. Lykke til.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Han har hatt det sånn i 3 år uten å gå til lege?? :overrasket:

Bestill time til ham i dag og få ham avgårde med det samme! Forhåpentligvis er det ikke noe alvorlig bortsett fra at det er ubehagelig, men slike tegn skal man ta alvorlig! Det kan jo være kreft eller noe annet.

Han burde tatt ansvar selv for lenge siden, men siden han ikke har tatt saken i egne hender ved å gå til legen, må du bare gjøre det for ham. I dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...