Gå til innhold

Panikkangst

Fremhevede innlegg

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg fikk det jeg tror var mitt første panikkanfall for tre måneder siden. Jeg satt på lesesalen som vanlig, og ble plutselig skikkelig kvalm, svimmel, kaldsvettet og fikk svært høy puls. Det kjentes som om jeg skulle svime av, og jeg ble ganske satt ut. Siden det første anfallet har jeg fått noen flere, gjerne med noen ukers mellomrom. Anfallene kommer bare mens jeg er på fakultetet, aldri hjemme, og de går forholdsvis fort over. Men det er vanvittig ubehagelig, så jeg har vært en gang hos legevakten hvor de tok EKG og blodprøver som var helt fine, i tillegg til et legebesøk hos fastlegen. Min far har et litt urolig hjerte (som meg), og hadde god hjelp av betablokkere som jeg også har prøvd nå, uten at det egentlig hjelper på selve anfallene.

Dette sitter ganske langt inne hos meg, men jeg tror jeg må akseptere at det ikke er hjertet, men psyken min som spiller meg et puss. At stresset har utløst en form for panikkangst, for betablokkerne hjelper ikke på hele spekteret av anfallet, bare på den høye pulsen. Jeg går på et tyngre studium med mye arbeidspress hvor jeg trives svært godt faglig sett (til tross for at jeg ikke er en straight-A-student), men hvor jeg ellers føler meg litt som en "ensom fugl". Jeg merker at disse anfallene går veldig mye ut over trygghetsfølelsen min i studiesammenheng og eksamen blir jo et kapittel for seg selv... :sjenert: Jeg skal til fastlegen min i morgen for å ta blodprøver for å få eliminert andre årsaker til hjertebanken og svimlingen (bl.a høyt stoffskifte), hvor håper jeg får tatt opp dette på nytt, har i det lengste prøvd å se andre grunner til anfallene enn angst (f. eks stress). Har i det lengste håpet på at det ikke var noe mentalt, noe som var lettere å fikse, men jeg må nesten ta tak i dette nå.

Jeg vet at det ikke er uvanlig at studenter sliter, og jeg vil prøve å være mest mulig åpen om dette, selv om det er tabu å ikke takle studiene. :tristbla: Dere som har eller har hatt panikkangst, hva har hjulpet dere? Jeg vet at antidepressiva blir brukt mot angst, men jeg vil helst unngå dette siden jeg ikke er deprimert og heller ikke vil bli utsatt for bivirkningene av SSRI'ere.

Sorry, ble litt langt dessverre, men jeg vet at jeg ikke er alene om dette og vil gjerne få noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg får panikkangst hvis jeg blir redd. begynner å hyperventilere... men det kommer av traumer etter en bilulykke tror jeg.. for hadde ikke noe reaksjon da, det har bare kommet med tiden.. er vell bare en reaksjon..

Gjest gjesta
Skrevet

Det finnes måter du kan lære for å takle angsten. Riktig pusteteknikk osv. Ofte hjelper det å finne ut nøyaktig hva som utløser disse anfalllene, slik at du er forberet. Det nytter sjeldent å unngå slike sammenhenger, men heller jobbe seg i gjennom dem.

Det er tøft med panikkangst. Men med hard jobbing kan du klare og takle det.

Bare mine erfaringer dette da.

Gjest Gjest
Skrevet

Dattern min gjør det samme som "neverland". Hun tar over kontrollen.

Gjest Tristessa
Skrevet

Det er omtrent det jeg prøver å gjøre. Tar en halv betablokker før situasjoner hvor jeg vet jeg kommer til å bli stresset (hjertet banker ikke så hardt da, har hatt noen anfall der det kjennes ut som om hjertet er i ferd med å ta helt av, jeg har aldri hatt så høy puls noensinne før) og prøver heller bare å ri av stormen når det kommer. Jeg har ikke tro på at antidepressiva som ofte brukes mot angst har noe for seg, i og med at jeg ikke er deprimert og heller ikke er interessert i å bruke medisiner som går på psyken. Prøver å tenke positivt, kun halvannen måned igjen til sommerferien og da skal jeg få hvilt skikkelig ut.

Gjest vimse
Skrevet (endret)

I tillegg til medikamentell behandling har kognitiv terapi og kognitiv psykoterapi vist seg å gi hensiktsmessige redskaper i forhold til angstlidelser. I mange tilfeller er slike behandlingsformer av relativt ¨kort¨ varighet, men med god effekt, og det er ikke alltid det er nødvendig med medikamentell behandling parallellt.

Endret av vimse
Skrevet

En del alternative behandlinger kan være til god hjelp - enten i tillegg til, eller uten terapien som er nevnt over.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får sånne anfall når jeg har lavt blodsukker, jeg...

Akkurat slik som du beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...