Gå til innhold

Hvordan få til ribbestrikk?


Tjorven

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm... Men når jeg strikker vrangt, da blir liksom ikke maskene nså veldig mye anderledes enn ved rette masker, de blir liksom bare opp ned. Gjør jeg noe helt feil kanskje?

Og hvordan strikker man vridde masker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du strikker vrangt skal maskene bli seende ut som baksiden av når du strikker rett. Gjør det ikke det, gjør du det antakelig galt.

Se på en ribbekant du har på en genser, sokker eller noe annet. Da ser du at mønsteret er motsatt på baksiden. Rette masker er altså vrange på baksiden, og vrange er rette på baksiden. Dette betyr også at når du har strikket maskene ferdig og skal snu og strikke tilbake, må du strikke de maskene du strikket rett på retten vrangt! Og omvendt...

Hvis du f.eks skal strikke en ribbekant som består av

"to rette - to vrange - to rette" , så må du strikke

"to vrange - to rette - to vrange" når du strikker tilbake.

(Puh, det ble mye rett og vrangt.... ) :-?

Her er en nokså grei forklaring på hvordan du strikker rett og vrangt: http://www.beehivewool.com/Knit-Purl.htm For ordens skyld så heter vrange masker "purl stich" på engelsk.

Vridde masker betyr at du stikker strikkepinnen inn den andre siden av løkken enn det du vanligvis gjør. Jeg har aldri strikket vrangbord med vridde masker, men det er godt mulig at spensten blir bedre av det. Uansett synes jeg du skal være sikker på at du får til vanlig rett og vrang før du begynner å vri maskene..

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...