Gjest BaBuMan Skrevet 12. april 2009 #21 Skrevet 12. april 2009 Det du sier er vel både rett og galt. At ambulansearbeidere mener at akuttmedsin er et eget fag. Tja... det er det vel i samme grad som psykiologi er et eget fag. Det som spesielt skiller ut akuttmedisin er vel - Man jobber oftest uten de optimale fasiliteter. Det vil si maglende tilgang på både ønskede fagressurser og utstyr. I tillegg kommer miljø utfordringer og logistikkutfordringer. - Ofte jobber man uten å kjenne pasisientens sykehistorie. Dette medfører en del komplikasjoner i noe tilfeller. - Akuttmedisinsk behandling er i tilnærmet alle tilfeller symptombasert og ikke diagnosebasert. Enkelt fortalt betyr dette at man jobber med å redusere symtomene som er et problem, fremfor å låse seg til eksakt hvorfor symptomet er der. Disse punktene er jo like uansett hvem som jobber med akuttmedisin. Som du sier; alt bygger på samme anatomi og fysiologi. Grunnen til at en del grupper i helsevesenet sliter med å utøve god førstehjelp er egentlig veldig enkel. Det handler om mengdetrening. Jeg tar imot et barn (uten annen hjelp) kanskje hvert 3. år. Det sier seg selv at min mengdetrening på dette er meget lav, og at det på ingen måte er noen ønskesituasjon at jeg må ta det ansvaret. At det er megndetrening som er nøkkelen til god førstehjelp gjenspeiles jo meget godt i studien Conurad Bjørshol gjorde i 1995. Her er sykepleiere i kommunehelsetjenesten, leger i allmen praksis, polititjenestemenn og brannmenn testet på teori og praksis ift førstehjelp. Resultatet er nedslående for både syklepleiere og allmenleger. At anestesilegene er flinkere enn ambulansearbeidrer; ja helt klart på mange områder innenfor akuttmedisin. På en del andre områder er det veldig varierende ut fra hvilken bakgrunn anestesilegen har. Avslutningsvis, så har jo akkurat arbeidsgruppen som Brustad satte ned for å evaluere prehospitale tjenester kommet med sin annbefaling. Den går på at det fortsatt skal være ambulansearbeider som er rett kompetanse på ambulanse, og at det innen 2020 skal være paramedic (ambulansearbeider med spesialisering). Det synet du gir om at vi mener vi er de eneste som kan dette mener jeg er helt feil, men vi er en av få grupper i helsevesnet som jobber med førsthjelp/akuttmedisin til daglig. Av denne grunn har vi også en relativt stor mengdetrening.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #22 Skrevet 12. april 2009 Jeg er enig med deg i dette. Samtidig mener jeg at akuttmedisin er mye mer enn "førstehjelp", det gjøres mange akuttmedisinske prosedyrer på et sykehus også. Det hele koker ned til hva man definerer som akuttmedisin, om det kun er i forhold til respirasjon/sirkulasjon - eller om det også innebærer andre intervensjoner. Dette blir kanskje litt flisespikkeri, og egentlig uinteressant. Poenget mitt er at jeg har fått inntrykk av at noen ambulansearbeidere tenker at alt som har med akuttmedisin å gjøre foregår prehospitalt, og at de har monopol på dette (og at det kan bli gjort litt "narr" av andre profesjoner, som de mener ikke kan dette). Jeg mener at det for legenes del (sykehus-spesialister), også foregår mye akuttmedisinsk arbeid på sykehuset - som vi har et godt grunnlag for å utføre. Det foregår mye livreddende arbeid, både i akuttmottak og ellers på et sykehus. Når det gjelder mengdetrening, er det f.eks barnelegene som har mest av det i forhold til recusitering av nyfødte, kirurgene i forhold til akutt-kirurgi, kardiologene i forhold til behandling av akutte arytmier, radiologene i forhold til tolkning av traume-ct etc. Akuttmedisin er like komplekst som alt annet i medisinen, og for å gjøre en god jobb utover stabilisering av sirkulasjon/respirasjon, så trenger man en grundig faglig bakgrunn - som f.eks en paramedic utdannelse gir. Jeg vet jo at det allerede er mange ambulansearbeidere som innehar grundige faglige og praktiske ferdigheter, - men alikevel bra om dette kan "sikres" bedre gjennom en paramedic utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #23 Skrevet 13. april 2009 Kommer veldig an på hvor i landet du bor. Men fra 2008 så er det krav om fagbrev for å jobbe som amulansearbeider. Så jeg ville ikke ha tatt sykepleierutdanning hvis det er i ambulansen du har tenkt å bruke utdanningen din. tøys, det er behov for anestesisykepleier, og annen sykepleier i anbulanse.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #24 Skrevet 13. april 2009 tøys, det er behov for anestesisykepleier, og annen sykepleier i anbulanse. Nå er det vel ikke så mange sykepleiere som har fast ansettelse i ambulansetjenesten, ihvertfall ikke i sykepleier stillinger. Det betyr selvfølgelig ikke det samme som at det er behov for dem i ambulansen, fra tid til annen. Akkurat som det noen få ganger er behov for anestesilege i ambulansen.
Gjest Paramedic| Skrevet 13. april 2009 #25 Skrevet 13. april 2009 tøys, det er behov for anestesisykepleier, og annen sykepleier i anbulanse. Hva er det du mener en sykepleier eller anestesisykepleier skal gjør i en ambulanse??
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #26 Skrevet 13. april 2009 Hva er det du mener en sykepleier eller anestesisykepleier skal gjør i en ambulanse?? Jeg er ikke den som opprinnelig skrev det innlegget om an. spl. Det kan vel være behov, fra tid til annen, for en sykepleier i ambulansen. Et eksempel kan være transport av en nyfødt, intensiv pasient. Greit å ha med en spl. fra NEO da.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #27 Skrevet 13. april 2009 Jeg er ikke den som opprinnelig skrev det innlegget om an. spl. Det kan vel være behov, fra tid til annen, for en sykepleier i ambulansen. Et eksempel kan være transport av en nyfødt, intensiv pasient. Greit å ha med en spl. fra NEO da. Ja for den ene turen (som kjennet pasienten) men ikke en fast ansatt sykepleier på bil.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #28 Skrevet 13. april 2009 Ja for den ene turen (som kjennet pasienten) men ikke en fast ansatt sykepleier på bil. Nei, selvfølgelig ikke. Det hørtes bare ut som du tenkte at ingen andre enn ambulansearbeidere har "noe å gjøre" i en ambulanse. Det er feil, selv om jeg er enig med deg at det er unntaket og ikke regelen. De aller fleste oppdrag klarer ambulansearbeidere fint selv, uten assistanse fra noen. Det hender vel alikevel at det kan oppstå situasjoner der andre har mer kompetanse enn dere?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå