Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 Har lyst jobbe på ambulansen. Planlegger nå å ta 3 år sykepleier. Får man jobbe på ambulansen som sykepleier, eller må man ta ambulansefag eller hva det heter?? Noen som vet??
Gjest Virvel Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 Vet at ambulansefag er en videregående utdanning, men jeg er rimelig sikker på at det også finnes et slags ambulansekurs som i hvert fall gir deg lov til åkjøre. Jeg mener også å ha hørt at annet helsepersonell kan ta et slikt kurs og dermed bli kvalifisert som ambulansepersonell. Men jeg er usikker altså, så du kan jo prøve å ta kontakt med f.eks. en videregående skole der de har ambulansefag og høre om det finnes andre veier til målet. Det står bittelitt her.
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 Vet at ambulansefag er en videregående utdanning, men jeg er rimelig sikker på at det også finnes et slags ambulansekurs som i hvert fall gir deg lov til åkjøre. Jeg mener også å ha hørt at annet helsepersonell kan ta et slikt kurs og dermed bli kvalifisert som ambulansepersonell. Men jeg er usikker altså, så du kan jo prøve å ta kontakt med f.eks. en videregående skole der de har ambulansefag og høre om det finnes andre veier til målet. Det står bittelitt her. ← ok, takk for svar Ble litt klokere, bør jo være godt rustet til en slik jobb om man har sykepleier utdanning, men må selvfølgelig ta kurs på bilen når det gjelder kjøring da.. Hmm, har så lyst jobbe på ambulanse
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 http://www.nordtrafikk.no/?aid=9065621 I menyen på venstre side står det litt om ulike ambulansekurs.
Gjest Skya Skrevet 2. mai 2006 #5 Skrevet 2. mai 2006 Kommer veldig an på hvor i landet du bor. Men fra 2008 så er det krav om fagbrev for å jobbe som amulansearbeider. Så jeg ville ikke ha tatt sykepleierutdanning hvis det er i ambulansen du har tenkt å bruke utdanningen din.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 Kommer veldig an på hvor i landet du bor. Men fra 2008 så er det krav om fagbrev for å jobbe som amulansearbeider. Så jeg ville ikke ha tatt sykepleierutdanning hvis det er i ambulansen du har tenkt å bruke utdanningen din. ← Nei, jeg skal bli sykepleier pga jobbmulighetene og interessen min for dette yrke, kunne bare tenkt meg og kanskje suppelere litt med ambulansekjøring som variasjon. Takk for svar
sacred Skrevet 5. mai 2006 #7 Skrevet 5. mai 2006 Jeg vet du kan gå Helse & Sosial grunnkurs på VGS også velge ambulansefag e.l. i 2. og 3. klasse.. jeg trodde dette var veien man MÅTTE gå men jeg tar kanskje feil! det burde jo uansett være andre muligheter så man slapp å gå vgs om igjen:/
Gjest Malina Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 Hei! Jeg har kommet med på et ambulansekurs. På kurset skal vi lære aller mest om det å kjøre ambulansen. Kurset er hver dag i ca. 2,5 uker. Man må ha hatt lappen i 2 år. De som ikke har noen annen relevant utdannelse blir da "bare" ambulansesjåfører. Siden jeg er helsepersonell og har tatt diverse kurs i førstehjelp/kriser mm. kan jeg få en litt annen "stilling", men det er ikke sikkert jeg får det der jeg søker jobb. Jeg har snakket litt med mitt nærmeste sykehus, som sa at det var nokså mettet for folk som kunne jobbe på ambulansen(ihf i de store byene).
Krista83 Skrevet 7. mai 2006 #9 Skrevet 7. mai 2006 Vil tro at noen i ambulansen må ha høyere utdanning enn vgs med fagbrev. Altså at det skal være en sykepleier eller lege i bilen.
viren Skrevet 7. mai 2006 #10 Skrevet 7. mai 2006 Vil tro at noen i ambulansen må ha høyere utdanning enn vgs med fagbrev. Altså at det skal være en sykepleier eller lege i bilen. ← Det skal være 2 ambulanse arbeidere i bilen, helst 1 med fagbrev. Lege tas med om det trengs, det er ikke noe krav at det skal være lege el. sykepleier i bilen.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2006 #11 Skrevet 7. mai 2006 Dersom en person dør må det komme lege. Kom ambulanse til naboen min for noen år siden, og vi skulle gå forbi til butikken. Da møte vi en legevenninne av familien, og det kom en bil til. Da kondolerte hun oss, for hun sa at når det kommer en bil til er det legen som kommer (og det var det). Jeg har kjørt ambulanse endel ganger (som pasient), og jeg har hatt både to ambulansesjåfører og ambulansefolk + lege i "min"
Gjest Ambulansearbeider - Helse Bergen Skrevet 10. mai 2006 #12 Skrevet 10. mai 2006 For å ha lov til å kalle seg ambulansearbeider i Norge er du nødt til å ha den fire årige utdannelsen fra videregående skole. Denne fører til offentlig autorisasjon, og alle titler med "ambulanse" i navnet er forbudt uten denne autorisasjonen. Tittelen er beskyttet på lik linje med lege og sykepleier etc. En sykepleierutdannelse er ikke god nok, da det finnes store forskjeller på hva som må gjøres på et sykehus eller sykehjem, og hva som må gjøres av ambulansefolk prehospitalt. Dette er også grunnen til at ambulansepersonellet har "delegeringer," som betyr at de kan gjøre kompliserte prosedyrer som for eksempel defibrillering, intubering, tracheostomi osv, samt gi medikamenter uten først å "be om lov" hos lege. Det er riktig at det er legen som skal skrive ut dødsattest, men det skjer vanligvis ikke på stedet. En annen erfaring er at legene ofte "går i veien" når de er med på bilen. Ambulansearbeiderne jobber med akuttmedisin hver eneste dag, mens en allmenpraktiker ute i en småbygd kanskje aldri har "sett" for eksempel et multitraume fra en trafikkulykke før, for ikke å snakke om å holde seg faglig oppdatert med de siste nyvinningene innenfor PHTLS. Det som kan redde liv i slike situasjoner er at legene kjenner sin begrensning, og er villig til å sette stoltheten til side. Når det gjelder ting som for eksempel hjertestans må vi ha oppfriskingskurs på Haukeland hver tredje måned for å drille i prosedyrer. På fakultetet har legene, slik jeg har forstått det bare en drøy ukes utdannelse i katastrofe/akuttmedisin. For personer som har vært på ambulanse før, finnes det forskjellige tilbud for å oppnå fagbrev og autorisasjon. Veien fra ambulansearbeider og videre kan gå gjennom mange spesialkurs/påbyggingskurs og/eller paramedic høyskole. Denne er bygget på den amerikanske paramedic-utdannelsen, og hvis man tar denne har man flere års utdannelse i akuttmedisin enn legene har i allmenmedisin... "Kjørekurset" dere snakker om er nok sannsynligvis et Kode-160 kurs. Dette varer en ukes tid eller to, og kreves for å få kompetansebevis i utrykningskjøring. dette er stort sett likt for både ambulanse, brannvesen og politi, selv om de siste har litt "ekstra" i form av forfølgelse, ramming osv. Dette kurset er påkrevet etter loven for de som bruker blålys, men har nok ingenting med ambulansearbeid å gjøre.
Gjest Ambulansearbeider - Helse Bergen Skrevet 10. mai 2006 #13 Skrevet 10. mai 2006 PS! Det er ikke fagbrevet i seg selv som er kravet, men den offentlige autorisasjonen. Derfor kan også andre med relevant utdanning jobbe her, for eksempel folk fra andre EØS-land.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #14 Skrevet 10. mai 2006 PS! Det er ikke fagbrevet i seg selv som er kravet, men den offentlige autorisasjonen. Derfor kan også andre med relevant utdanning jobbe her, for eksempel folk fra andre EØS-land. ← ...Og det betyr også at ifølge overgangsreglene kan de som har NOU 1976-2 eller tilsvarende få lisens dersom de har kjørt i 3 år, men de må ta teoretisk og praktisk prøve innen 2008...
Gjest Malina Skrevet 11. mai 2006 #15 Skrevet 11. mai 2006 For å ha lov til å kalle seg ambulansearbeider i Norge er du nødt til å ha den fire årige utdannelsen fra videregående skole. Denne fører til offentlig autorisasjon, og alle titler med "ambulanse" i navnet er forbudt uten denne autorisasjonen. Tittelen er beskyttet på lik linje med lege og sykepleier etc. En sykepleierutdannelse er ikke god nok, da det finnes store forskjeller på hva som må gjøres på et sykehus eller sykehjem, og hva som må gjøres av ambulansefolk prehospitalt. Dette er også grunnen til at ambulansepersonellet har "delegeringer," som betyr at de kan gjøre kompliserte prosedyrer som for eksempel defibrillering, intubering, tracheostomi osv, samt gi medikamenter uten først å "be om lov" hos lege. Det er riktig at det er legen som skal skrive ut dødsattest, men det skjer vanligvis ikke på stedet. En annen erfaring er at legene ofte "går i veien" når de er med på bilen. Ambulansearbeiderne jobber med akuttmedisin hver eneste dag, mens en allmenpraktiker ute i en småbygd kanskje aldri har "sett" for eksempel et multitraume fra en trafikkulykke før, for ikke å snakke om å holde seg faglig oppdatert med de siste nyvinningene innenfor PHTLS. Det som kan redde liv i slike situasjoner er at legene kjenner sin begrensning, og er villig til å sette stoltheten til side. Når det gjelder ting som for eksempel hjertestans må vi ha oppfriskingskurs på Haukeland hver tredje måned for å drille i prosedyrer. På fakultetet har legene, slik jeg har forstått det bare en drøy ukes utdannelse i katastrofe/akuttmedisin. For personer som har vært på ambulanse før, finnes det forskjellige tilbud for å oppnå fagbrev og autorisasjon. Veien fra ambulansearbeider og videre kan gå gjennom mange spesialkurs/påbyggingskurs og/eller paramedic høyskole. Denne er bygget på den amerikanske paramedic-utdannelsen, og hvis man tar denne har man flere års utdannelse i akuttmedisin enn legene har i allmenmedisin... "Kjørekurset" dere snakker om er nok sannsynligvis et Kode-160 kurs. Dette varer en ukes tid eller to, og kreves for å få kompetansebevis i utrykningskjøring. dette er stort sett likt for både ambulanse, brannvesen og politi, selv om de siste har litt "ekstra" i form av forfølgelse, ramming osv. Dette kurset er påkrevet etter loven for de som bruker blålys, men har nok ingenting med ambulansearbeid å gjøre. ← Interessant å lese!
tuji Skrevet 14. mai 2006 #16 Skrevet 14. mai 2006 (endret) Her står det litt forskjellig om emnet. Endret 14. mai 2006 av tuji
Gjest Ambulansesykepleier Skrevet 15. februar 2008 #17 Skrevet 15. februar 2008 Jeg er sykepleier og kjører ambulanse. Kjempemoro og utfordrende med mange hyggelige kolleger! Mange sykehus har begynt å sette sykepleiere på ambulansene. Men du må ha god erfaring med akuttmedisin for å bli aktuell. Sykepleiere kan ikke/bør ikke gå rett ut på amb før de ha akuttmedisinsk erfaring. Men med akuttmedisinsk bakgrunn er sykepleiere meget skikket til å jobbe prehospitalt på ambulanse dersom de får seg et operativt og redningsteknisk ambulansekurs. Men det er ikke sikker du får lønn som sykepleier. Så kanskje det ikke lønner seg med 3 årig høgskoleutdannelse når du kan klare deg med 2 år videregående utdannelse (Helse&Sosial + VK1 ambulansefag)
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #18 Skrevet 15. februar 2008 På fakultetet har legene, slik jeg har forstått det bare en drøy ukes utdannelse i katastrofe/akuttmedisin. Feil Medisinstudenter har egne kurs i akuttmedisin. Blir kanskje ikke like drillet i dette som ambulansearbeidere, men de har faktisk mer enn èn uke...
Gjest babuman Skrevet 11. april 2009 #19 Skrevet 11. april 2009 Jeg er sykepleier og kjører ambulanse. Kjempemoro og utfordrende med mange hyggelige kolleger! Mange sykehus har begynt å sette sykepleiere på ambulansene. Men du må ha god erfaring med akuttmedisin for å bli aktuell. Sykepleiere kan ikke/bør ikke gå rett ut på amb før de ha akuttmedisinsk erfaring. Men med akuttmedisinsk bakgrunn er sykepleiere meget skikket til å jobbe prehospitalt på ambulanse dersom de får seg et operativt og redningsteknisk ambulansekurs. Men det er ikke sikker du får lønn som sykepleier. Så kanskje det ikke lønner seg med 3 årig høgskoleutdannelse når du kan klare deg med 2 år videregående utdannelse (Helse&Sosial + VK1 ambulansefag) Av ren nysjerrighet... Hvilke HF er det som har begynt å ansette sykepleiere? Når du sier det på den måten, så regner jeg med at det er en strykturert sak. Jeg nemmelig ikke hørt om det, til tross for en relativt aktiv rolle i miljøet.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #20 Skrevet 11. april 2009 Feil Medisinstudenter har egne kurs i akuttmedisin. Blir kanskje ikke like drillet i dette som ambulansearbeidere, men de har faktisk mer enn èn uke... Helt riktig. Noe som forundrer meg er hvordan noen amulansearbeidere mener at akuttmedisin er noe helt "eget", avsondret fra alt annet som har med medisin å gjøre. Akuttmedisin bygger på anatomi, fysiologi og patologi som all annen medisin. Det er en grunn for at anestesileger er de som best mestrer akuttmedisin. All ære til gode ambulansearbeidere, de kan og vet mye, det er ikke det jeg mener. Men de har ikke monopol på den kunnskapen. Tvert i mot.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå