Gå til innhold

Blodtype-dietten


Gjest AB

Anbefalte innlegg

Har nettopp lest litt om denne dietten og ble faktisk veldig lei meg :(

Jeg er blodtype AB og det stod at jeg burde unngå kylling og svin....problemet er at dette er omtrent det eneste kjøttet jeg liker.... :grine:

Jeg har alltid fått inntrykk av at kylling og svin er magert kjøtt som er sunt...:klø:

Kan det virkelig stemme at jeg ikke burde spise dette?

Noen som kan oppklare dette for meg?

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok en diett som er basert på tull og tøys :) Spis det du vil du.

Ja kylling og svin er magert og sunt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dristig å si at dietten er basert på "tull og tøys" - det blir omtrent som å avfeie de ulike blodtypene som tull. "Neida, det spiller ingen rolle om dere ikke har min blodtype, kjære leger, det går sikkert fint med B" :ironi:

Dette tar jeg fra hukommelsen, finner ikke boka akkurat nå:

Grunnlaget for dietten er at blodtypen din indikerer hvordan kroppen vil takle de ulike matvarene. Ingen av oss har godt av raffinert mat, for vi er ikke genetisk programmert til å spise mat som allerede er raffinert. Hvis du har blodtype O, så vil kroppen din være tilpasset det kostholdet steialdermenneskene hadde - nøtter, frukt etc.

Jeg synes det er innlysende logisk at ulik blodtype indikerer ulike biokjemi, noe som igjen skulle gjøre det naturlig at vi er tjent med forskjellig "drivstoff". Bare se på hvordan noen blir feite av å se på noe usunt, mens andre kan hive i seg uten å gå opp ett gram.

TIl AB: Du har den mest kurante blodtypen, som takler det mest moderne kostholdet, så ikke fortvil.

Jeg bruker boka/"forbudslistene" med måte. Det er vanskelig å la en hel famiilie etterleve hvert sitt kosthold. Men noen ting er viktig å få med seg: F.eks så er brokkoli medisinsk for alle blodtyper - det er endel sånne ting som er å anbefale, og noen ting frarådes. Hvis du går gjennom de tingene som er medisinsk for alle typene, så ser du at det sammenfaller veldig bra med det som er generelle kostholdsråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheheheheh :ler: Dette blir langt...

Min mamma, og dermed en stor del av vennekretsen hennes er bioingeniører, det vil si folk som jobber på laboratoriet/blodbanken på sykehus. De tar blodprøver og analyserer dem. De tapper blodgivere, i det store og hele, arbeidsdagen deres består hovedsaklig av å jobbe med blod. De ler av blodtypedietten "alle" sammen.

Det har seg slik at A, B, AB og 0 (og rhesusfaktoren) som blodtyper bare er én av måtene å type blod på, det finnes andre, mye mer kompliserte typer.

Hvis du skal bestemme kosthold på blodtype, må du også ta hensyn til øyefarge, hårfarge og -type, og andre ting som er genetisk bestemt, blant annet om du har "haiketommel". Nei, dette ble litt sarkastisk, og slik ment var det altså ikke. :) Pointet mitt er at de fleste fagfolk ikke ser blodtyping som et viktig kriterium for diett. Du vil sikkert føle deg bedre av å følge denne dietten, rett og slett fordi den inneholder mye sunn mat, ikke fordi den er tilpasset blodtypen din.

Her følger en forklaring på hva blodtypene er.

Blodtype A, AB, B og 0 sier hvilke antistoffer blodcellene dine har mot de andre typene. AB har mulighet til å motta blod fra alle, men kan kun gi blod til personer som også har AB, hvis en person med A, B eller 0 mottar AB-blod, vil han/hun få en "allergisk" reaksjon og sannsynligvis dø, fordi kroppen angriper donorblodet. B og A har antistoffer mot henholdsvis hverandre og AB(fordi denne inneholder både A og B), mens ingen har antistoffer mot 0, og det er derfor alle kan motta blodtype 0. Interessant nok gjelder det motsatte for blodplasma, som skilles fra donorblodet rett etter tapping.

En person med Rhesusfaktor + kan motta blod fra en person som har -, men ikke omvendt.

Blodtype bestemmes genetisk etter hvilke gener foreldrene dine har. De kan ha A, B, eller 0. Men alle har TO gener som bestemmer dette, en fra hver foreldre, og kombinasjonen bestemmer typen din. Siden 0 er recessivt(? - ikke dominant), blir kombinasjonene følgende:

A+A eller A+0 = A - kan defineres som AA eller A0, men krever litt forskning...

B+B eller B+0 = B - som over

A+B = AB

0+0 = 0

For å pirke kan da altså en person som har A eller B måtte følge både den dominante typen sin og 0 i tillegg, men dette krever at du undersøker hva du har. En person som har AB har både A og B, og da burde dietten for en person med AB være en ren kombinasjon av det en person med A og B skal spise. Og dette fordi blodcellene dine helt enkelt inneholder antistoffer mot de andre typene...

Nei, kos deg med både kylling og svin du, det er sunt kjøtt! - Så lenge du fjerner skinn og tydelig fett.

Helt til sist tar jeg forbehold for feil i definisjonen min. Det er mamma som er bioingeniør, ikke meg. Dog er blodtyping noe som brukes en del i realfag, noe jeg har tatt. Derfor mener jeg at det skal være riktig, og jeg har jo så klart hørt på hva hun og hennes kolleger sier om både blodtyper og blodtypedietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Den eneste dietten som har fått meg til å få finere hår, sterkere negler og vektap på nærmere 5kg i uka var bloddietten. hvertfall om vi snakker om samme bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...