Gå til innhold

pompeii eller herculaneum?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har vært begge steder, og som kan si noe om hva man bør velge om man bare har mulighet til å besøke en av stedene?? Hva er egentlig forskjellen, bortsett fra at Pompeii er større og mer kjent?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har 'bare' vært i Pompeii, men _for_ et sted! Du føler deg liten når du går igjennom gatene der de gikk for snart 2000 år siden, du ser gamle rester av gamle bakerier, offentlige toalett, avstøpninger av mennesker der de prøver å forsvare seg mot asken, du kan se veggmalerier med imponerende detaljer som ser ut som de kanskje - kanskje kan være laget for 100 år siden: men med ikke akkurat puritansk budskap: av engler javel men også av gigantutstyrte mannlige figurer (!..) og mildt sagt lystige lag. Du kan nesten se for deg mektige menn i hvite kjortler spaserende mellom søylene og du føler deg som del av historien. Men varmt er det. Og stort er det. Så husk vann på flaske og gode sko. Herkulaneum skal etter hva jeg ha lest være kortversjonen av denne, muligens med mer velbevarte hus men uten disse avstøpningene og neppe noen herskapsvillaer. Altså: Pompeii krever nesten en dag, Herkulaneum på to-tre timer. Uansett: god tur, heldiggrisen!

Gjest gjest1
Skrevet

Har vært i Pompeii flere ganger, Herculaneum har jeg bare passert. Pompeii er stort, masse å se, selv om de fortsatt graver. Herculaneum er mye mindre.

Hvis du er glad i å lese, anbefaler jeg Pompeii av Robert Harris før du reiser. Det gir et godt inntrykk av det som skjedde da byene ble begravd.

Ha en flott tur, og gled deg :)

Gjest Fantus
Skrevet

Foreldrene mine har vært begge steder og likte Herculaneum best. Det er mye mer urørt enn Pompeii og det er mye mindre turister der. I pompeii er alt strengt regulert og mye er inngjerdet mens i herculaneum kan man gå hvor man vil og gjerne ta med en picnic-kurv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...