Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har alltid hørt at man skal fjerne den sorte strengen når man bruker store reker. Men opplever ofte på resturang etc at denne strengen sitter der. Hva gjør andre? Fjerner dere den eller lar dere den være? (hvorfor skal man eventuelt ta den vekk?)
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Den sorte strengen er tarmen. Det er grunnen til at den skal fjernes. Jeg spiser mye scampi ute, og har aldri opplevd at strengen er på plass. Om jeg hadde opplevd det, ville jeg ha fjernet den.
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Takk, gjest. Det var det jeg trodde, at det var noe med tarmsystemet. Jeg spiste suppe med scampi på den lille thairesturanten i Kirkeveien (husker ikke hva den heter) for en tid siden og der var alle rekene med den sorte strengen. Som jeg møysommelig tok vekk... Har også opplevd det andre steder, og må si jeg mister lysten. Derfor ville jeg høre om det bare er jeg som er overømfintlig eller om det faktisk er ganske ekkelt med denne strengen.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Takk, gjest. Det var det jeg trodde, at det var noe med tarmsystemet. Jeg spiste suppe med scampi på den lille thairesturanten i Kirkeveien (husker ikke hva den heter) for en tid siden og der var alle rekene med den sorte strengen. Som jeg møysommelig tok vekk... Har også opplevd det andre steder, og må si jeg mister lysten. Derfor ville jeg høre om det bare er jeg som er overømfintlig eller om det faktisk er ganske ekkelt med denne strengen. ← Når det gjelder vanlige reker ville jeg nok ikke tatt dem bort, men med en gang det er litt størrelse på dem synes jeg også at tarmene er ekkelt å spise! (Ekkelt at de ikke har fjernet dem på restauranten, da..) Du er ikke overømfintlig!
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Du dør ikke om du spiser den....... Bare proteiner.......
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 Du dør ikke om du spiser den....... Bare proteiner....... ← Hehe, er ikke så bekymret for å dø av disse rekene egentlig. Men siden det ofte anbefales at man fjerner denne strengen er det sikkert ok å gjøre? Man dør vel ikke av å spise metemark heller, men....
anetted Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 Hehe, er ikke så bekymret for å dø av disse rekene egentlig. Men siden det ofte anbefales at man fjerner denne strengen er det sikkert ok å gjøre? Man dør vel ikke av å spise metemark heller, men.... ← Det er lurt å fjerne strengen, eller tarmen som det faktisk heter Den kan faktisk sette smak og ødelegge maten, vi spiser jo ikke akkurat tarmene til andre dyr? Ihvertfall ikke med innhold som ikke er vasket
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Mange av de rekene er tarmen tømt siden de har gått uten mat en stund før de pakkes. Uansett bør dere styre unna scampi hvis dere er littmiljøvennlige. Opådrett av scampi er den største trusselen mot mangroveskogene. Når de forsvinner er det ingenting som kan beskytte landet innenfor mot tsunamier f.eks. Selv om det er et ensktremt sjeldent fenomen.
Gjest Elfrida Skrevet 2. mai 2006 #9 Skrevet 2. mai 2006 Søren, nå som scampi var blitt så billig! Typisk, det måtte jo være for godt til å være sant. Jeg prøøver jo å være litt miljøvennlig hvis jeg kan. Også scampi da! Huff, dette blir ikke lett. Til saken: Jeg tror ikke det er noe farlig å spise den strengen, i hvert fall så lenge scampiene er kokt eller stekt, men jeg hadde også syns det var ekkelt hvis jeg fikk servert scampi med strengen tydelig på plass. Jeg fjerner den alltid sjøl, og med litt trening tar det ikke allverdens med tid, så det syns jeg restauranter burde gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #10 Skrevet 2. mai 2006 Søren, nå som scampi var blitt så billig! Typisk, det måtte jo være for godt til å være sant. Jeg prøøver jo å være litt miljøvennlig hvis jeg kan. Også scampi da! Huff, dette blir ikke lett. ← Det er desverre derfor de er så billige, det er billigere å hugge litt skog og flytte et oppdrettsanlegg, enn å drive forsvarlig. Sånn er det desverre pengene rår. Det finnes miljømerkede scampi, ikke på rema desverre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå