Gjest blomsterfiona Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Jeg handlet uteblomster i dag, og da jeg hadde betalt overhørte jeg ei som spurte om margerittene kunne settes ut nå.. (jeg hadde kjøpt MASSE margeritter).. Da sier kassamannen "nei." Da spurte jeg selvfølgelig når jeg kunne sette de ut.. Han svarer rundt 17. ?? Skal jeg ha plantene inne i over to uker? Noen tips? Må jeg virkelig vente så lenge? De skal ikke stå i bed, men i krukker (men de er altfor tunge til å bære inn om kvelden).. Takker for tips her..
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Meg igjen.. Vesentlig å vite hvor i landet dette er.. Jeg bor i Asker.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Det er en "regel" at slike blomster ikke skal settes ut før etter 17. mai, for å være sikker på at en uventet frostnatt ikke tar knekken på dem. Jeg kjøpte margeritter i fjor og satte dem ut i slutten av april. De fikk seg et par haglebyger, men sto og blomstret til langt ut på høsten likevel. Og jeg bor lenger nord enn deg, på Sunnmøre. Sett dem ut, sier jeg!
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Å, så bra! Da setter jeg det ut jeg.. Det er jo meldt "sommervær" nå de nærmeste dagene - så jeg håper det går bra. Takk for hjelpen.
Montezuma Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 På Plantasjen sa de til meg ifjor: Kun stemorsblimster før 17. mai! Men går jo og håper på sommervær snart alikevel da......
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 Trådstarter: Det var plantasjen jeg var på ... Jeg velger å stole på de andre erfarne som har svart her..
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har pelargonia og margeritter som g kjøpte for en uke siden (bor i Bærum). Har dem i plastpottene ennå, og har latt dem få seg en natt ute i ny og ne og hver dag. Herde dem litt er bare fint. Venter litt med å plante ut, men lurer på om jeg skal gjøre det neste helg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mai 2006 #8 Skrevet 1. mai 2006 Hvis det ikke er så farlig om du plutselig en morgen kommer ut til daue blomster, så sett dem for all del ut. Det kommer ALLTID en siste, hard frostnatt enten natt til 14., 15., 16., eller 17. Og alle de som ikke hører på meg når jeg sier at de skal vente til 17. kommer tilbake og kjøper nye blomster, etter at de har kjefta meg opp og ned for at blomstene jeg solgte dem forrige gang døde. Hvert år. Jeg setter aldri ut noe annet enn stemorsblomster før 17. mai, og råder andre i samme område til å gjøre det samme.
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #9 Skrevet 1. mai 2006 Min mor sier også at stemor er ok før 17. mai, resten bør man vente med til sine kunder
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #10 Skrevet 1. mai 2006 Trådstarter: her er det delte meninger åpenbart.. Jeg har ingen hensikter om å kjefte på de som solgte meg blomstene hvis de dauer.. Det får da være måte på. Men jeg tror jeg tar sjansen. .Får heller vurdere å ta de inn dersom det ser ut til å bli nattefrost. Kan jo ikke akkurat ha de i stua heller i to uker..? Og - det forundrer meg at de selger de ut nå dersom de ikke kan settes ut ennå allikevel?? Det er vel ingen som kjøper slikt for å ha inne?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mai 2006 #11 Skrevet 1. mai 2006 Vel. Vi selger dem i hvert fall - og vi må jo ha det folk vil ha når de vil ha det. Jeg sier fra til alle som kjøper at de kan stå ute om dagen, men må tas inn om kvelden fram til 17. mai. Noen driter i det, og kjøper nye om en uke eller to, mens andre sier ok, da gjør jeg det.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #12 Skrevet 2. mai 2006 Et tips til dere som likevel planter ut men ikke kan bære inn tunge beholdere hver natt når det er fare for nattefrost: Dekk blomstene med strie, en presenning, et laken el.l. Dette pleier være nok til å holde frosten unna nå på våren.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mai 2006 #13 Skrevet 2. mai 2006 Jeg har alt ferdig plantet til 16. mai. Det har aldri vært noe problem. Foreløpig står mine ute om dagen og inne om natten
Siam Skrevet 2. mai 2006 #14 Skrevet 2. mai 2006 Jeg har en potte med margeritter ute på terassen, og regner med at det går bra. Gjør det ikke det er det ingen katastofe akkurat...
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 2. mai 2006 #15 Skrevet 2. mai 2006 Det kommer ALLTID en siste, hard frostnatt enten natt til 14., 15., 16., eller 17. Og alle de som ikke hører på meg når jeg sier at de skal vente til 17. kommer tilbake og kjøper nye blomster, etter at de har kjefta meg opp og ned for at blomstene jeg solgte dem forrige gang døde. Hvert år. ← Skal vi vedde? Jeg tror nemlig nada på det at det "alltid" kommer en frostnatt... Så jeg skal følge nøye med fremover!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. mai 2006 #16 Skrevet 17. mai 2006 Skal vi vedde? Jeg tror nemlig nada på det at det "alltid" kommer en frostnatt... Så jeg skal følge nøye med fremover! ← Står veddemålet fortsatt ved lag? Natt til 16. var frostnatt, og jaggu kom de til meg for å klage
Mistyen Skrevet 17. mai 2006 #17 Skrevet 17. mai 2006 Jeg tenkte på deg, Bjørnsdatter, da jeg så at gradestokken hadde krøpet til minus Jammen har du rett!
Arwen Skrevet 18. mai 2006 #19 Skrevet 18. mai 2006 Tenkte også på deg. Hadde 3 minusgrader her to netter på rad vi.
Arkana Skrevet 18. mai 2006 #20 Skrevet 18. mai 2006 Jeg satte ut blomster for en uke siden, de har det veldig fint, frostnatt eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå