Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Har nettopp fått en tlf. fra klassekontakten i mitt eldste barns klasse. Hun skulle ha folk til 17.mai komiteen. Jeg gjorde henne oppmerksom på at for meg er det vanskelig i og med at jeg har en liten baby, og faren til sønnen min har termin (samboeren da) i de dager og kan neppe påta seg noe den dagen han heller. Da kommer det fra henne at vi er jo fire så da må jo noen av oss kunne stille opp. Skjønner tankegangen hennes. Men jeg begynner å bli lei av at det at mitt barn har 4 foreldre skal slå tilbake på oss gang på gang. Det er ingen andre som har stillt opp og kjørt så mye på ungene som oss. Mitt barn har så og si alltid stillt opp med to biler til fotballkamper etc., mens de fleste andre aldri stiller opp og kjører. Nå ble jeg litt "harm" når ting blir sagt på den måten som hun klassekontakten klarte å gjøre det. Det er jo oss som er de biologiske foreldrene dem må forholde seg til. Og som sagt jeg kan ikke pga. babyen og faren til sønnen min venter baby og er kanskje på sykehuset da. Skjønner jo også at hun klassekontakten kommer litt i knipa, MEN jeg har en misstanke om at det var meg hun ringte først nettopp fordi vi er 4 og ikke 2. Det hørtes sånn ut på det hun sa. En annen ting som jeg sa til klassekontakten også, er at jeg ikke en gang vet om vi skal på skolen den dagen. Er ikke mitt eldste barn her, så er det jo ikke noe poeng i at vi andre skal dit. Hva tenker dere om det at et barn har dobbelt opp med foreldre, er det ensbetydet med at man skal stille opp mer enn andre fordi enkelte mener man har større mulighet?
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Min første tanke er at det er ekstremt sent å sette sammen en 17.mai-komite et par uker før 17. mai! Skjønner deg også. Kan du ikke så kan du ikke.
Ann Mari Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Man skal vel stille forholdsvis likt synes nå jeg da, enten man 2, 3 eller flere voksne rundt barna. Det bør heller tas hensyn til andre ting. Jeg synes at du har ditt på det tørre når du forteller hvordan det ligger an akkurat nå, og i hvertfall dersom dere stiller opp ellers når dere kan.
Murron Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Nei, syns absolutt ikke man skal stille opp mer fordi man er "bedre stilt" med foreldre. Men om man har lyst og tid er jo det noe helt annet. Ingen som kjefter for du gjør for mye ihvertfall... Ikke ha dårlig samvittighet, bare legg det bak deg.
Leanne Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Det blir jo helt feil å forvente at ditt barns "steforeldre" skal stille opp på slike ting når det allerede har to foreldre som ofte stiller opp. Ikke misforstå meg, det er jo kjempe fint at "steforeldre" og andre også stiller opp og hjelper til men jeg mener ikke at det bør forventes. Hvis du har en liten baby hjemme og din x-mann forventer å få en baby rundt 17. mai så kan dere ikke stille opp i år. Så enkelt er det. Da får de finne noen andre.. Litt rart at de ikke har kommet igang med planleggingen før nå....
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 Dette viser bare hva som forventes av steforeldre. Vi skal helst holde oss rolig i bakgrunnen til det kommer en "passende" anledning til å plukke oss fram. Nei, fra spøk til alvor. Ingen kan forvente at dere alltid kan stille opp selv om det er 4 voksne omsorgspersoner rundt barna. Steforeldrene har kanskje egne barn de vil følge opp, å det må da være andre foreldre i klassen som kan stille opp for klassen. Men det er veldig typisk at det stadig er de samme som gjør noe for barna både nåe det gjelder skole og frritidsaktiviteter. Man ser alltid den samme gruppen foreldre. At de ringer dere først er nok fordi at de har fått med seg at dere stiller opp og er lette å be. Si nei med god samvittighet. Passer det ikke så passer det ikke. Da må noen andre ta den jobben.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 Tusen takk for svar. Skjønner jo at det ikke er så lett for hun klassekontakten og finne folk. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre at det er over 50 % fremedspråklige i klassen og på skolen vår. Det er i hvertfall der problemene ligger når det gjelder kjøringer hit og dit. Nei, denne gangen får dem nok klare seg uten hjelp fra oss.
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 1. mai 2006 #8 Skrevet 1. mai 2006 Nå har ikke jeg så stor erfaring når det gjelder fremmedspråklige. I mitt barns klasse er det 3 av 19 som er fremmedspråklige, å de deltar alltid i 17 mai tog, juleforberedelser osv. De må også ta sin del av dugnader. Kanskje vi bare har vært heldige med våre fremmedspråklige, men jeg mener at skal de delta så får de også være med på jobbingen det medfører å arrangere.
Annie Skrevet 1. mai 2006 #9 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har samboer som ikke er faren til datteren min. Jeg har presisert på forskjellige ting hun er med på bl.a. fotballen at han ikke er tilgjengelig når det gjelder dugnader ol. Han har en sønn fra før og vi tar våre egnes barns dugnader. Det blir helt feil at det forventes at barnet har 4 foreldre som stiller opp på alt.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #10 Skrevet 1. mai 2006 Jeg synes du har det helt på det tørre jeg,og det er litt rått at man må forklare seg ihjel på hvorfor man ikke kan( informasjonsplikt ). Jeg har sliti med nerver i mange år,liker ikke å stå i sentrum,har gått til behandlinger i mange lange og brukt medisiner. jeg har aldri vært den som har påtatt meg noe ansvar i skolesammenheng. jeg synes det er flaut og fælt og kjenner alle øynene på meg,men må jeg forklare meg ihjel??? NEI !! På et foreldremøte ble det litt ergrelse pga dette fordi det var 3-4 andre som også ikke hadde vært noe særlig aktive den veien der,så de bestemte seg for å lese opp navnene våre og det gjorde de,jeg ble så flau og skulle ønske det var hull i gulvet. jeg var livende redd for å bli pålagt ansvar for noe jeg ikke ville ha fikset. Jeg kjente jeg ble varm og redd. Følte meg som en liten redd fugleunge som tenkte" ikke velg meg,ikke velg meg osv. Så klassekontaktene kan roe seg litt ned. Hvordan hadde de andre 30 foreldrene følt seg hvis jeg hadde brutt sammen i krampegråt av angst og fortalt hvorfor?? Da hadde de nok kanskje følt seg like ille til mote som meg tror jeg.
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #11 Skrevet 1. mai 2006 Til gjest over: Vet ikke, men det hadde kanskje vært greit å fortalt (ikke høyt på møtet selvfølgelig!) hvorfor du ikke kan stille opp på sånne ting? For det er sikkert irriterende at det er noen som alltid stiller opp mens andre aldri stiller opp. Finnes det en grei forklaring vil alle skjønne, istedenfor å irritere seg
*Ariel* Skrevet 2. mai 2006 #12 Skrevet 2. mai 2006 Litt av problemet med sykdommen der er jo kanskje at man ikke helt klarer å si noe i det hele tatt. Det er ikke som man har lyst å fortelle alle at man er psykisk syk, vips, så snakker alle barn og voksne om det. KJempetøft at man i det hele tatt stiller på foreldremøte. Jeg har nemlig en mann med samme sykdommen, og han møter ikke på noe som har med skole å gjøre.
Gjest Kane Skrevet 2. mai 2006 #13 Skrevet 2. mai 2006 Dette viser bare hva som forventes av steforeldre. Vi skal helst holde oss rolig i bakgrunnen til det kommer en "passende" anledning til å plukke oss fram. Nåja, spøk eller ikke - det er mange som føler det slik, men om det er berettiget eller ikke mener jeg at i denne saken har det faktisk ikke noen betydning ut over de barnet bor hos er de som skal stille, bor barnet slik til at begge foreldrene har mulighet kan begge ringes - men... og det er et stort MEN.. Hvofror ikke forvente fra begge familier at det stiller noen? Jeg syns generelt sett foreldre stille opp på for lite.. Sitter selv i i fau både i skole og b.hage og opplever hver eneste gang at det er de samme foreldrene som stiller opp mens de andre alltid har en for dem plausibel unnskyldning - og verst er faktisk de som har flere i familien som kan stille med barnet på slike ting som dugnad, trening, kamper, teater, kino osv De flinkeste er ofte de som deler seg på barna og aldri har en time til overs - så all ære til trådstarter for at de stiller opp begge to - og denne gangen skal du ha god samvittighet fordi du sa "nei" Ha en flott grunnlovsdag.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #14 Skrevet 2. mai 2006 Litt av problemet med sykdommen der er jo kanskje at man ikke helt klarer å si noe i det hele tatt. Det er ikke som man har lyst å fortelle alle at man er psykisk syk, vips, så snakker alle barn og voksne om det. KJempetøft at man i det hele tatt stiller på foreldremøte. Jeg har nemlig en mann med samme sykdommen, og han møter ikke på noe som har med skole å gjøre. ← Hva med å skrive et brev/ lapp til læreren der det forklares at det er en grunn uten å ville gå nærmere inn på hva grunnen er?
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 2. mai 2006 #15 Skrevet 2. mai 2006 Har nettopp fått en tlf. fra klassekontakten i mitt eldste barns klasse. Hun skulle ha folk til 17.mai komiteen. Jeg gjorde henne oppmerksom på at for meg er det vanskelig i og med at jeg har en liten baby, og faren til sønnen min har termin (samboeren da) i de dager og kan neppe påta seg noe den dagen han heller. Da kommer det fra henne at vi er jo fire så da må jo noen av oss kunne stille opp. Skjønner tankegangen hennes. Men jeg begynner å bli lei av at det at mitt barn har 4 foreldre skal slå tilbake på oss gang på gang. Det er ingen andre som har stillt opp og kjørt så mye på ungene som oss. Mitt barn har så og si alltid stillt opp med to biler til fotballkamper etc., mens de fleste andre aldri stiller opp og kjører. Nå ble jeg litt "harm" når ting blir sagt på den måten som hun klassekontakten klarte å gjøre det. Det er jo oss som er de biologiske foreldrene dem må forholde seg til. Og som sagt jeg kan ikke pga. babyen og faren til sønnen min venter baby og er kanskje på sykehuset da. Skjønner jo også at hun klassekontakten kommer litt i knipa, MEN jeg har en misstanke om at det var meg hun ringte først nettopp fordi vi er 4 og ikke 2. Det hørtes sånn ut på det hun sa. En annen ting som jeg sa til klassekontakten også, er at jeg ikke en gang vet om vi skal på skolen den dagen. Er ikke mitt eldste barn her, så er det jo ikke noe poeng i at vi andre skal dit. Hva tenker dere om det at et barn har dobbelt opp med foreldre, er det ensbetydet med at man skal stille opp mer enn andre fordi enkelte mener man har større mulighet? ← Jeg forstår ikke helt problemet ditt. Hvorfor kan ikke babyens far ta seg av babyen mens du gjør 17. mai-oppgaver? Faktisk har jeg større forståelse for hun som ringte deg - det er ikke så veldig festlig å være den som skal tildele oppgaver når man så ofte møter negative mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #16 Skrevet 2. mai 2006 Jeg forstår ikke helt problemet ditt. Hvorfor kan ikke babyens far ta seg av babyen mens du gjør 17. mai-oppgaver? Faktisk har jeg større forståelse for hun som ringte deg - det er ikke så veldig festlig å være den som skal tildele oppgaver når man så ofte møter negative mennesker. ← Trådstarter her igjen. Babyens far kunne selvsagt tatt seg av babyen. Men får han gitt babyen mat? Har han pupp? OG, det er nå en gang sånn at jeg er den som er mest rutinert på nødvendige bleieskift på uegnede steder. Kunne ikke helt tenke meg å se far skifte bæsjebleie nede i vogna. Det hadde ikke gått så bra. Hjemme klarer han det helt fint. Bleieskift er i og for seg ingen unnskyldning god nok. Men det å få gitt babyen mat er mer enn god nok grunn spør du meg. Synes jeg ser for meg at jeg må stenge pølseboden eller pilkastboden en timestid for å få gitt babyen mat. Nei, nå få jammen ta meg noen andre få ut fingeren mener jeg.
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 2. mai 2006 #17 Skrevet 2. mai 2006 Jeg forstår ikke helt problemet ditt. Hvorfor kan ikke babyens far ta seg av babyen mens du gjør 17. mai-oppgaver? Faktisk har jeg større forståelse for hun som ringte deg - det er ikke så veldig festlig å være den som skal tildele oppgaver når man så ofte møter negative mennesker. ← Nå har det seg sånn at i en klasse er det flere elever, og de fleste har to foreldre. Skjønner ikke hvorfor ikke noen av de andre foreldrene for en gangs skyld kan stille opp. Å klassekontakten som ringte trådstarter er vel også urimelig sent ute med å planlegge 17 mai komiteen nå. Det er noe som burde vært gjort for lenge siden. Jeg vet av erfaring at det alltid er et fåtall av foreldre som stiller opp når det er noe. Det er stort sett de samme foreldrene som stiller opp på skole og fritidsaktiviteter, så jeg synes trådstarter trygt kan si at det ikke passer, og det med god samvittighet.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 2. mai 2006 #18 Skrevet 2. mai 2006 Alle føler at det bare er dem de ringer til. Og det er ikke 17-maikomiteen hun skal ha hjelp til - trådstarter skriver jo at det er å være vakt ved leker, betjene pølseboden, ol ... I klassen til mine barn setter de opp lister hvor foreldrene er vakt en times tid hver ... det går jo an å foreslå noe sånn ... Da er det ingen som kan komme med unnskyldninger.
BayliZ Skrevet 2. mai 2006 #19 Skrevet 2. mai 2006 barnet har 2 biologiske foreldre, de andre er en bonus og skal ikke regnes automatisk med fra skolen og sånn synes jeg. At ste foreldre stiller opp er bare et stort pluss som skolen skal ta med seg de gangene de selv kan. Frekke damen :-)
Gjest Gjest_REA_* Skrevet 2. mai 2006 #20 Skrevet 2. mai 2006 Schtæike... da skulle nok stemor ha sagt sitt, tenker jeg... Jeg kunne godt ha stilt opp for stesønnen, for her i huset Da må jeg jo stille opp selv, hvilket er bare fint for jeg eeeeelsker 17.mai-tog. Men den læreren som våget å være så frekk, skulle nok få seg en sprut i ansiktet fra vannpistolen min eller en rapp over rompa med sameflagget mitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå