*melis* Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Inspirert av en annen tråd her spør jeg: Skal jeg velge å fullføre utdanningen min (to år igjen) i en by jeg absolutt ikke trives i, med en utdanning jeg liker godt og kunne tenke meg og jobbe med? (Linja jeg går finnes bare i denne byen og i andre byer jeg absolutt ikke kunne tenkt meg å bo i) Eller skal jeg hoppe over til noe annet og flytte til en by hvor jeg kjenner folk og tror jeg kommer til å trives i? Evt. har jeg også vurdert å fortsette der jeg går nå, men bo hjemme/i en annen by og lese til eksamen på egenhånd. (Veldig lite obligatorisk undervisning)
Gjest baby-E Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 jeg hadde fortsatt med studiet i den byen jeg ikke trivdes. Syns det virker bedre å bo et sted en ikke trive i, i to år. Utdannelsen har du med deg hele livet, og du kan jo flytte fra byen om to år
Spirito Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Jeg synes heller ikke byen jeg studerer i er verdens flotteste by, men jeg hopper ikke av studiene for det. Du har bare to år igjen, gjør det beste ut av de! Så flytter du hjem med papirer i hånda som kanskje ikke så mange i hjembyen din har.
*melis* Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2006 Jo, men.. Problemet er ikke selve byen, men mer det at jeg ikke føler meg helt hjemme i miljøet her og fremdeles ikke har blitt kjent med noen. Da føler jeg på en måte at det er på tide å starte på nytt i en ny by. I tillegg har jeg litt lyst til å ta en master senere og da må jeg enten fortsette her eller flytte til en ny by jeg ikke har noe særlig lyst til å bo i. Ahh, hadde det bare vært som videregående når valgene nærmest ble tatt for deg
Saeria Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Uff, sånn er vanskelig. Hva me de andre studiene? Er det noe du kunne trives med? Hvilke er de andre byene du ikke tror du vil trives i? Hvem vet, kanskje en av oss kan fortelle deg om disse byene. Selv bor jeg i og skal begynne å studere på høyskolen i Bergen. Kjempeflott by, og supert studentmiljø.
*melis* Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2006 Uff, sånn er vanskelig. Hva me de andre studiene? Er det noe du kunne trives med? Hvilke er de andre byene du ikke tror du vil trives i? Hvem vet, kanskje en av oss kan fortelle deg om disse byene. Selv bor jeg i og skal begynne å studere på høyskolen i Bergen. Kjempeflott by, og supert studentmiljø. ← Vel..Bergen er nettopp en av de byene jeg kunne tenkt meg å bo i. Hører utrolig mye fint fra de som studerer der, og i tillegg kjenner jeg folk der så da hadde det automatisk blitt litt enklere å gli inn. Når det gjelder de andre byene jeg kan velge mellom så er det byer i Nord-Norge (Harstad, Alta ), Sogndal, Bø osv. Med andre ord små steder hvor jeg er garantert at det aldri vil komme noen kjentfolk. Vet ikke helt hva annet jeg kunne tenke meg å drive med..Har tenkt litt på journalistikk (men det er jo utrolig vanskelig å komme inn på) og psykologi (tror ikke jeg er motivert nok til å klare profesjonsstudiet). I tillegg er jeg interessert i historie og synes makroøkonomi er litt spennende, men tror ikke jeg kunne tenke meg å bli noe innen det. Djezes.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 Dersom du bare har to år igjen, så ville jeg ha fortsatt. Om to år kan du flytte, men papirene etter endt utdannelse har du med deg hele livet. Nå vet jeg ikke hvilken bosituasjon du er i, men kanskje du kan ta deler av de to gjenstående årene som utvekslingsstudent et sted? Da er du jo automatisk "kvitt" 6-12 mnd. Om du studerer med støtte fra Lånekassen, så kan det være lurt å tenke på det og. Det er ikke noe som er så surt som å motta regning på studielån for en utdannelse du har brutt eller ikke kan bruke til noe(snakker av egen erfaring her), samt at du ved avbrutt utdannelse også kommer innunder de berømmelige reglene om "forsinkelse" som Lånekassen kjører. Har du tenkt på å ta et kurs, begynne med idrett eller lignende? Det er en flott måte å komme i kontakt med folk som har de samme interessene som deg.
Saeria Skrevet 1. mai 2006 #8 Skrevet 1. mai 2006 Slenge forslag ut i lufta. Liker du politikk? Makroøkonomi? Jeg vil anbefale deg å saumfare UiB og evt. HiB sine sider for alt de er verdt. Dette er et fint utgangspunkt: http://studere.uib.no/ Hvordan føler du det mde ditt nåværende studie? Er det noe du kunne tenke deg å jobbe lenge med? Klarer du å holde ut i to år, eller er det sånn at mistrivselen ved bostedet går ut over progresjon og resultater i studiet? I såfall ville jeg vurdert å flytte. Kanskje du kan inkorporere noe av det du har i en selvstendig grad?
Gjest -eline- Skrevet 1. mai 2006 #9 Skrevet 1. mai 2006 Når det gjelder de andre byene jeg kan velge mellom så er det byer i Nord-Norge (Harstad, Alta ), Sogndal, Bø osv. Med andre ord små steder hvor jeg er garantert at det aldri vil komme noen kjentfolk. ← ...Alta har faktisk et veldig bra studentmiljø Ellers så har de to ovenfor kommet med mange gode tips.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå