Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest /Venninna/
Skrevet

Ei venninne av meg søker tydeligvis jobber. Det kom i en bisetning her en dag. Det gjør jeg også. Og vi søker visst på de samme jobbene. :forvirret:

Det var en stilling jeg ikke hadde funnet selv på Aetat, men som hun sa hun hadde søkt på. Nå fant jeg den via et "utvidet søk" og ser at den er interessant for meg også.

Er jeg råtten som søker på samme stilling som henne?

PS: Jeg snakker aldri med noen om hvilke jobber jeg har søkt på før søknadstiden er ute med god margin...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er du ikke råtten om du søker. Det er jo arbeidsgiver som bestemmer hvem som skal ansettes uansett.

Gjest gjest1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det gjør noe. For eksempel er jeg ferdig utdannet snart, og regner med å konkurrere med klassekameratene mine om de samme stillingene. Sånn er det bare, hvem av oss som får jobben er det heldigvis ikke vi som må avgjøre.

Skrevet

Jeg skjønner at det kan være en kinkig situasjon hvis du ikke var klar over denne jobben og hun "tipset" deg om den, uvitende om at du var på søkemarkedet. Men det er jo klart av arbeidsgiver velger. Men hvorfor ikke fortelle henne at du også søker, så hun ikke tror at du går bak ryggen hennes? Og da tenker jeg på at hun kanskje ikke har ville fortelle deg om jobbene hun søker på om hun viste at du også ville søke på dem. ;)

Gjest Embla s
Skrevet

Har akkurat vært vitne til at en person mistet jobben til en h*n tipset om jobben. Det må føles veldig surt og bittert...

Når det gjelder noe så viktig som det å få seg en jobb, kan man ikke ta smålig hensyn, men hvis jeg var i den situasjonen ville jeg nok holdt kortene tett til brystet. Dels for å minske konkurransen, dels for å unngå en ubehagelig situasjon der man i ettertid bebreider seg selv for å ha tipset om stillingen.

Syns ikke trådstarter skal la være å søke (eller takke ja til jobben hvis h*n får den) selv om h*n fikk nyss om den via en venn. Så "grei" og hensynsfull kan man ikke være hvis man ønsker seg jobb. Utlysninger er offisiell informasjon, det er ikke slik at den som ser annonsen først har en slags førsterett/enerett på å søke!

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Jeg visste egentlig ikke at hun søkte denne type jobber. Det ligger vel litt i utkanten for oss begge, siden hun har jobbet med regnskap og jeg med data/skole og jobben var innkjøpsassistent.

Hun vet godt hva jeg søker. Tror jeg. Vi er enige at jobbtype ikke er så nøye, bare vi trives.

Jeg søker. Og regner ikke med å få jobben. Men søke skal jeg lell...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...