Gå til innhold

Utdannelse eller utdanning?


Netten

Anbefalte innlegg

Det er jo egentlig ingen forskjell mellom disse ordene, men finnes der noen regler for når man bruker hva? Man sier jo heller "jeg har en lang utdannelse" enn "jeg har en lang utdanning", mens det på den andre siden høres bedre ut med "lærerutdanning" enn "lærerutdannelse".... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg ser ingen forskjell på disse ordene. Utdanning kan brukes på begge målformer, og er dermed nærmere det som engang var tenkt på som "samnorsk" (det prosjektet er jo skrinlagt nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg foretrekker å si og å skrive "utdannelse". Det er mer dannet.

Jeg synes "utdanning" blir veldig SV-aktig, radikalt, rødt og harry. :frustrert: Litt sånn Ottar-aktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er tillatt. Jeg sier alltid utdannelse, fordi jeg synes det høres bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Har aldri hørt noen regel for bruk av disse ordene, men selv bruker jeg utdannelse hvis det er noe man har, altså "hun har lang utdannelse", og utdanning om skolen/linjen man går på, f.eks. "jeg går siste år på bioingeniørutdanningen". Synes det høres helt galt ut med utdannelse i det siste eksemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Neffi
Jeg foretrekker å si og å skrive "utdannelse". Det er mer dannet.

Jeg synes "utdanning" blir veldig SV-aktig, radikalt, rødt og harry.  :frustrert: Litt sånn Ottar-aktig.

Ja fy fy!!!! :frustrert::frustrert:

Eller kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...