Gå til innhold

Hva kom først;


Gjest Orker ikke logge inn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Egget - de trodde jeg faktisk hadde blitt avklart så mange ganger at jeg synes det er merkelig noen gidder å stille spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_d'Arc_*

Kjeder meg litt, så da tenkte jeg vi kunne ta det mye omtalte spørsmålet. Dessuten krever det ikke lange svara ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Fra egg.no:

Hvem kom først, høna eller egget?

Egget! Omne vivum ex ove (latin og betyr: alt levende kommer fra egget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen må ha pressa det egget ut av livmora si?

Ja, det gjorde en fugl. Høna ble til over veldig lang tid, mange egg ble lagt før vi fikk høna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egget kom før hønen da alle fugler nedstammer fra en gren av dinosaurene (som la egg). Så spørsmålet er redusert til om dinosauren kom før egget eller motsatt.

Uten å ha lest noe om det, vil tro det har vært en glidene overgang fra det å legge egg i vann (bløt hinne) til det å legge den på land (med hardere skall som krokodiller og skilpadder) til dagens fugler som har egg med hardt skall. Det at skallet er hardt, er vel en forsvarsmekanisme. De fugleartene som ikke hadde denne egenskapen hadde dårligere reproduksjonsvilkår og døde etterhvert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cumulus_*

I følge min datter på snart fem så kommer egget fra høna, og høna kommer fra bondegården. Så vet dere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
I følge min datter på snart fem så kommer egget fra høna, og høna kommer fra bondegården. Så vet dere det.

Da kom bondegården først da jo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min datter på snart fem så kommer egget fra høna, og høna kommer fra bondegården. Så vet dere det.

Så søtt da.

Da kom bondegården først da jo.

:ler::ler:

Ingen vits i å diskutere det da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj da. Fantes ikke noen bevis imot på høne.no.

:ler:

I følge min datter på snart fem så kommer egget fra høna, og høna kommer fra bondegården. Så vet dere det.

:ler: :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sett igang  :klappe:

Atter en gang her inne på Kg......................................er det 100 gang nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...