Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #1 Skrevet 30. april 2006 Jeg synes det er mye mer dårlig rettskrivning og SMS-språk nå enn før (OK, da jeg gikk på skolen fantes ikke mobiler å skrive tekstmeldinger på). Har yngre folk tenkt å fortsette å skrive like elendig dårlig som mange gjør (ser det mest på internett)? Jeg har store problemer å se for meg at slike får seg en "godt betalt jobb" innen mer krevende yrker der det fortsatt settes en viss standard (domstoler, privat næringsliv...) Lar det private næringslivet seg forme av dårlig rettskrivning (altså gi etter på kravene om ansatte som kan skrive norsk), eller må mennesker som ønsker seg karriære innskjerpe rettskrivingen sin også om f.eks 20 år? Hva tror du?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 Du dømmer andres rettskrivning ut i fra hva folk skriver på internett? Det var veldig mange med dårlig rettskrivning før i tiden på ungdomsskolen før i tiden også, hvis du ikke var klar over det.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #3 Skrevet 30. april 2006 Du dømmer andres rettskrivning ut i fra hva folk skriver på internett? Det var veldig mange med dårlig rettskrivning før i tiden på ungdomsskolen før i tiden også, hvis du ikke var klar over det. ← Rettskrivingen har blitt markant dårligere de siste årene. En del av grunnen er ny læreplan i norsk, der lærerne ikke skal legge så mye vekt på rettskriving og heller prøve å få elevene til å synes det er gøy å uttrykke seg. Jeg savner en leselystkampanje som funker og et pensum i norsk som kunne oppmuntret elevene til å lese litt, det kunne nok veid mye opp for at de ikke lengre lærer så mye rettskriving på skolen, i og med at de ville lært mye om språket ved å lese det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå