Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #1 Skrevet 30. april 2006 Kan man få en jobb på sykehuset som ufaglært? Jeg er 20 år og tar opp fag som privatist, for å forbedre før jeg skal studere medisin...Men har ingen utdannelse innenfor helsesektoren (foreløpig).
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 Ja det kan du, som pleieassistent, men det kan være mye lettere å starte på et sykehjem. Sykehus kan være mer tilbakeholdne på å ta inn folk helt uten erfaring enn det sykehjem er. Dessuten er det igjen lettere å få jobb som pleieassistent på et sykehus hvis du har erfaring fra sykehjem, nettopp fordi arbeidsoppgavene til en pleieassistent er ganske like på sykehus og sykehjem, og pasientene på sykehuset er jo i stor grad også eldre mennesker med behov for pleie og omsorg. Lykke til!
Gjest baby-E Skrevet 30. april 2006 #3 Skrevet 30. april 2006 For å få jobbe på Ullevål som pleieass. må du ha minimum 400timer relevant praksis.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #4 Skrevet 30. april 2006 For å få jobbe på Ullevål som pleieass. må du ha minimum 400timer relevant praksis. ← Trist, for pleieass. der er mye triveligere enn sykepleierne
Gjest baby-E Skrevet 30. april 2006 #5 Skrevet 30. april 2006 Trist, for pleieass. der er mye triveligere enn sykepleierne ← Det har vel noe med at det som regel er noe sykere pasienter på et sykehus, enn sykehjem...Og at derfor er viktigere med erfaring. Håper ikke jeg blir som de sykepleierene du har møtt da
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #6 Skrevet 30. april 2006 Det har vel noe med at det som regel er noe sykere pasienter på et sykehus, enn sykehjem...Og at derfor er viktigere med erfaring. Håper ikke jeg blir som de sykepleierene du har møtt da ← På Riksen er de snille, men på avd min grandonkel ligger på nå var det viktigere å spise vafler enn å hjelpe meg nå i sted
Gjest baby-E Skrevet 30. april 2006 #7 Skrevet 30. april 2006 På Riksen er de snille, men på avd min grandonkel ligger på nå var det viktigere å spise vafler enn å hjelpe meg nå i sted ← Det finnes ALLTID folk som ikke er fullt så glad i å jobbe, men som heller setter pris på å sladdre med kollegaer..
Gjest Sykepleier i Bergen Skrevet 30. april 2006 #8 Skrevet 30. april 2006 Jeg jobber på sykehus,og her får ingen ufaglærte jobb i pleien. Det er rett og slett uforsvarlig! Du kan få pleieassistentjobb etter å ha gått to år på sykepleien eller tre år som medisinerstudent. Ufaglærte kan jobbe som kjøkkenassistent, portør, vaskehjelp osv.
Bentebent Skrevet 30. april 2006 #9 Skrevet 30. april 2006 Jeg jobber på sykehus,og her får ingen ufaglærte jobb i pleien. Det er rett og slett uforsvarlig! Du kan få pleieassistentjobb etter å ha gått to år på sykepleien eller tre år som medisinerstudent. Ufaglærte kan jobbe som kjøkkenassistent, portør, vaskehjelp osv. ← Det kommer vel litt an på hvilken avdeling på et sykehus det er snakk om. Det er vel litt lettere å kunne få jobb som ufaglært på en medisinsk sengepost enn på akuttmottaket f.eks
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 Jeg jobbet ihvertfall på sykehus som ufaglært.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #11 Skrevet 30. april 2006 Jeg jobbet ihvertfall på sykehus som ufaglært. ← Hvor jobber du? Og hva er oppgavene dine da siden du er ufaglært?
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #12 Skrevet 30. april 2006 Jeg jobbet på en medisinsk avdeling. Pleieassistentene gjør omtrent det samme som hjelpepleiere. Oppgavene var å delta i vanlig stell og pleie av pasienter som vasking, mating og snuing, tømme kateterposer, gi bekken etc, etterhvert fikk jeg også opplæring i enkle prosedyrer som målinger av temp, puls, blodtrykk og blodsukker, munnstell, ta urinprøver osv. Dessuten ble det mye sengeskift, og matservering, rydding og sånne små men viktige ting som får avdelingen til å gå rundt. Jeg fikk være med på mye som observatør/en hjelpende hånd under sykepleieprosedyrer, og synes jeg lærte mye. Jeg hadde jobbet ekstra på sykehjem i nesten 2 år før jeg begynte å jobbe på sykehuset. Nå er jeg snart ferdig sykepleier.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 30. april 2006 #13 Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg jobber på sykehus,og her får ingen ufaglærte jobb i pleien. Det er rett og slett uforsvarlig! Du kan få pleieassistentjobb etter å ha gått to år på sykepleien eller tre år som medisinerstudent. Ufaglærte kan jobbe som kjøkkenassistent, portør, vaskehjelp osv. ← Sånn er det ikke her i byen, heldigvis. Det fins mange meget dyktige pleieassistenter der ute. Så lenge de ikke går ut over sin egen kompetanse så skjønner jeg ikke hvorfor det er uforsvarlig å ansette de. Tilbake til tema: Jeg anbefaler også at du søker på jobb på sykehjem først. Man lærer veldig mye pleie der og. Endret 30. april 2006 av KATTAstrofe
Gjest Sykepleier i Bergen Skrevet 1. mai 2006 #14 Skrevet 1. mai 2006 Kan man ikke faget ser man heller ikke potensielle farer. Ufaglærte kan være flinke til stell og mating, men de kan ikke faget, og da har de ingenting i nærheten av akutte/kritiske/ustabile syke pasienter å gjøre. De kjenner ikke diagnosene, vet ikke hva som skal observeres og hvilke tiltak som må settes i verk dersom pasienten blir dårlig. Feil tiltak kan også føre til forverring av sykdommen. Det er flott av mange ønsker seg jobb innen helsesektoren, men man bør kjenne sine begrensninger såpass godt at man holder seg til de stabile syke (f.eks sykehjem) dersom man ikke har en helsefaglig utdanning. Bentebent mener det er tydelig forskjell på akuttmottak og medisinsk avdeling og det er jeg ikke uten videre enig i. På et akuttmottak kommer pasientene inn og er blitt akutt syke (eller skadet) i varierende grad, og der jobber det kun sykepleiere av pleiepersonalet nettopp fordi disse er trent til å observere vital status, og iverksette tiltak for å forbedre/opprettholde denne. Pasientene bli så overflyttet medisinsk avdeling, men det betyr ikke at de er stabile eller ferdigbehandlet. De er under behandling, og situasjonen kan raskt endre seg. Ufaglærte har her ingen kompetanse eller faglig bakgrunn til å drive riktig observasjon. Derfor blir det farlig å ha dem på jobb. Uansett hvor flinke, hyggelige, arbeidsomme og velmenende de er. Det er selvsagt flott at noen jobber på sykehjem for å opparbeide seg erfaring, men det er en grunn til at sykehjemmene sender dårlige pasienter på sykehus. De kan ikke behandle dem selv, og derfor kan man aldri oppnå de nødvendige observasjonskunnskapene på sykehjem. Dette er grunnen til at spl.stud etter andre året og med.stud etter tredje året får pleieassistentsillinger her på sykehuset, fordi de har vært i sykehuspraksis og lært pasientobservasjon! Jeg er sjeleglad for at vi ikke har ufaglærte i pleien, for det er et dårlig sykehus som setter "mannen fra gata" til å pleie sine syke medmennesker. Pasientene forventer å ha kompetent fagpersonell rundt seg, og de syns jeg de fortjener. Så hvis du vil ha jobb på sykehus, begynn utdanning til sykepleier eller hjelpepleier slik at du lærer det som er nødvendig for å gjøre en god og riktig jobb.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #15 Skrevet 1. mai 2006 Kan man ikke faget ser man heller ikke potensielle farer. Ufaglærte kan være flinke til stell og mating, men de kan ikke faget, og da har de ingenting i nærheten av akutte/kritiske/ustabile syke pasienter å gjøre. De kjenner ikke diagnosene, vet ikke hva som skal observeres og hvilke tiltak som må settes i verk dersom pasienten blir dårlig. Feil tiltak kan også føre til forverring av sykdommen. Det er flott av mange ønsker seg jobb innen helsesektoren, men man bør kjenne sine begrensninger såpass godt at man holder seg til de stabile syke (f.eks sykehjem) dersom man ikke har en helsefaglig utdanning. Bentebent mener det er tydelig forskjell på akuttmottak og medisinsk avdeling og det er jeg ikke uten videre enig i. På et akuttmottak kommer pasientene inn og er blitt akutt syke (eller skadet) i varierende grad, og der jobber det kun sykepleiere av pleiepersonalet nettopp fordi disse er trent til å observere vital status, og iverksette tiltak for å forbedre/opprettholde denne. Pasientene bli så overflyttet medisinsk avdeling, men det betyr ikke at de er stabile eller ferdigbehandlet. De er under behandling, og situasjonen kan raskt endre seg. Ufaglærte har her ingen kompetanse eller faglig bakgrunn til å drive riktig observasjon. Derfor blir det farlig å ha dem på jobb. Uansett hvor flinke, hyggelige, arbeidsomme og velmenende de er. Det er selvsagt flott at noen jobber på sykehjem for å opparbeide seg erfaring, men det er en grunn til at sykehjemmene sender dårlige pasienter på sykehus. De kan ikke behandle dem selv, og derfor kan man aldri oppnå de nødvendige observasjonskunnskapene på sykehjem. Dette er grunnen til at spl.stud etter andre året og med.stud etter tredje året får pleieassistentsillinger her på sykehuset, fordi de har vært i sykehuspraksis og lært pasientobservasjon! Jeg er sjeleglad for at vi ikke har ufaglærte i pleien, for det er et dårlig sykehus som setter "mannen fra gata" til å pleie sine syke medmennesker. Pasientene forventer å ha kompetent fagpersonell rundt seg, og de syns jeg de fortjener. Så hvis du vil ha jobb på sykehus, begynn utdanning til sykepleier eller hjelpepleier slik at du lærer det som er nødvendig for å gjøre en god og riktig jobb. ← Trådstarter her. Jeg vil ikke bli sykepleier eller hjelpepleier, men jeg vil bli lege Men det er nå en annen sak. Jeg setter pris alle meninger her inne, og forstår at det tydeligvis er litt forskjell fra sted til sted, og fylke til fylke, hvordan prosedyrene er ved ansettelse av ufaglærte. Noen som vet hvordan prosedyrene er ved Ahus?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 1. mai 2006 #16 Skrevet 1. mai 2006 Kan man ikke faget ser man heller ikke potensielle farer. Ufaglærte kan være flinke til stell og mating, men de kan ikke faget, og da har de ingenting i nærheten av akutte/kritiske/ustabile syke pasienter å gjøre. De kjenner ikke diagnosene, vet ikke hva som skal observeres og hvilke tiltak som må settes i verk dersom pasienten blir dårlig. Feil tiltak kan også føre til forverring av sykdommen. Det er flott av mange ønsker seg jobb innen helsesektoren, men man bør kjenne sine begrensninger såpass godt at man holder seg til de stabile syke (f.eks sykehjem) dersom man ikke har en helsefaglig utdanning. Bentebent mener det er tydelig forskjell på akuttmottak og medisinsk avdeling og det er jeg ikke uten videre enig i. På et akuttmottak kommer pasientene inn og er blitt akutt syke (eller skadet) i varierende grad, og der jobber det kun sykepleiere av pleiepersonalet nettopp fordi disse er trent til å observere vital status, og iverksette tiltak for å forbedre/opprettholde denne. Pasientene bli så overflyttet medisinsk avdeling, men det betyr ikke at de er stabile eller ferdigbehandlet. De er under behandling, og situasjonen kan raskt endre seg. Ufaglærte har her ingen kompetanse eller faglig bakgrunn til å drive riktig observasjon. Derfor blir det farlig å ha dem på jobb. Uansett hvor flinke, hyggelige, arbeidsomme og velmenende de er. Det er selvsagt flott at noen jobber på sykehjem for å opparbeide seg erfaring, men det er en grunn til at sykehjemmene sender dårlige pasienter på sykehus. De kan ikke behandle dem selv, og derfor kan man aldri oppnå de nødvendige observasjonskunnskapene på sykehjem. Dette er grunnen til at spl.stud etter andre året og med.stud etter tredje året får pleieassistentsillinger her på sykehuset, fordi de har vært i sykehuspraksis og lært pasientobservasjon! Jeg er sjeleglad for at vi ikke har ufaglærte i pleien, for det er et dårlig sykehus som setter "mannen fra gata" til å pleie sine syke medmennesker. Pasientene forventer å ha kompetent fagpersonell rundt seg, og de syns jeg de fortjener. Så hvis du vil ha jobb på sykehus, begynn utdanning til sykepleier eller hjelpepleier slik at du lærer det som er nødvendig for å gjøre en god og riktig jobb. ← Sykehuset jeg sikter til er et meget bra sykehus, og ufaglærte jobber da heller ikke med kritisk syke mennesker. Det er ikke alle avdelinger som har like syke pasienter heller, og da ser jeg ikke problemet. Når det gjelder sykehjemmene du refererer til så kjenner jeg ikke igjen det du skriver. Sykehjemmene jeg har vært innom har hatt svært syke pasienter fordi det ikke har vært plass til dem på sykehuset, og vi har fått pasienter sendt tilbake til avdelinga dagen etter store hofteoperasjoner. Beboere på sykehjem idag er mye sykere enn for noen år siden, og terskelen for å få sykehjemsplass blir større og større.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #17 Skrevet 1. mai 2006 Kan man ikke faget ser man heller ikke potensielle farer. Ufaglærte kan være flinke til stell og mating, men de kan ikke faget, og da har de ingenting i nærheten av akutte/kritiske/ustabile syke pasienter å gjøre. De kjenner ikke diagnosene, vet ikke hva som skal observeres og hvilke tiltak som må settes i verk dersom pasienten blir dårlig. Feil tiltak kan også føre til forverring av sykdommen. Det er flott av mange ønsker seg jobb innen helsesektoren, men man bør kjenne sine begrensninger såpass godt at man holder seg til de stabile syke (f.eks sykehjem) dersom man ikke har en helsefaglig utdanning. Bentebent mener det er tydelig forskjell på akuttmottak og medisinsk avdeling og det er jeg ikke uten videre enig i. På et akuttmottak kommer pasientene inn og er blitt akutt syke (eller skadet) i varierende grad, og der jobber det kun sykepleiere av pleiepersonalet nettopp fordi disse er trent til å observere vital status, og iverksette tiltak for å forbedre/opprettholde denne. Pasientene bli så overflyttet medisinsk avdeling, men det betyr ikke at de er stabile eller ferdigbehandlet. De er under behandling, og situasjonen kan raskt endre seg. Ufaglærte har her ingen kompetanse eller faglig bakgrunn til å drive riktig observasjon. Derfor blir det farlig å ha dem på jobb. Uansett hvor flinke, hyggelige, arbeidsomme og velmenende de er. Det er selvsagt flott at noen jobber på sykehjem for å opparbeide seg erfaring, men det er en grunn til at sykehjemmene sender dårlige pasienter på sykehus. De kan ikke behandle dem selv, og derfor kan man aldri oppnå de nødvendige observasjonskunnskapene på sykehjem. Dette er grunnen til at spl.stud etter andre året og med.stud etter tredje året får pleieassistentsillinger her på sykehuset, fordi de har vært i sykehuspraksis og lært pasientobservasjon! Jeg er sjeleglad for at vi ikke har ufaglærte i pleien, for det er et dårlig sykehus som setter "mannen fra gata" til å pleie sine syke medmennesker. Pasientene forventer å ha kompetent fagpersonell rundt seg, og de syns jeg de fortjener. Så hvis du vil ha jobb på sykehus, begynn utdanning til sykepleier eller hjelpepleier slik at du lærer det som er nødvendig for å gjøre en god og riktig jobb. ← Vet ikke om du er helt seriøs eller kverulerer litt. Men jeg er selvsagt enig med deg i at ufaglærte ikke skal ha ansvar for å observere og vurdere pasienter; at de "erstatter" fagpersonell av ulike grunner (som de av og til gjør på dårlige sykehjem). Den ufaglærte pleieassistentens jobb er å vaske, ta daglig stell (ikke sårskifte o.l), hjelpe til med mating, rdde o.l, men dessverre blir man av og til bedt om å gjøre eller ta ansvar for mer enn det som er innenfor kompetanseområdet. DET er selvsagt helt feil men så lenge man holder seg til de arbeidsoppgavene man HAR kompetanse til og det er oppmerksomt fagpersonell på jobb, ser jeg ikke problemet ved å ha ufaglærte på jobb. Dersom det er på en akuttavdeling eller et annet sted hvor det kreves mer effektivitet, kan jeg være enig med deg igjen, men mange steder er det også plass til flinke ufaglærte.
Arkana Skrevet 1. mai 2006 #18 Skrevet 1. mai 2006 Et positivt sykehusopphold handler om mer enn å kurere en sykdom. Min erfaring er at leger og sykepleiere sjelden har tid/tar seg tid til annet enn det mest nødvendige. Jeg er sikker på at de aller fleste pasienter ville ha stor glede av ufaglærte ansatte som har tid til en prat og til alle de småtingene som gjør det lettere å være på sykehus.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #19 Skrevet 1. mai 2006 Kan man ikke faget ser man heller ikke potensielle farer. Ufaglærte kan være flinke til stell og mating, men de kan ikke faget, og da har de ingenting i nærheten av akutte/kritiske/ustabile syke pasienter å gjøre. De kjenner ikke diagnosene, vet ikke hva som skal observeres og hvilke tiltak som må settes i verk dersom pasienten blir dårlig. Feil tiltak kan også føre til forverring av sykdommen. Det er flott av mange ønsker seg jobb innen helsesektoren, men man bør kjenne sine begrensninger såpass godt at man holder seg til de stabile syke (f.eks sykehjem) dersom man ikke har en helsefaglig utdanning. Bentebent mener det er tydelig forskjell på akuttmottak og medisinsk avdeling og det er jeg ikke uten videre enig i. På et akuttmottak kommer pasientene inn og er blitt akutt syke (eller skadet) i varierende grad, og der jobber det kun sykepleiere av pleiepersonalet nettopp fordi disse er trent til å observere vital status, og iverksette tiltak for å forbedre/opprettholde denne. Pasientene bli så overflyttet medisinsk avdeling, men det betyr ikke at de er stabile eller ferdigbehandlet. De er under behandling, og situasjonen kan raskt endre seg. Ufaglærte har her ingen kompetanse eller faglig bakgrunn til å drive riktig observasjon. Derfor blir det farlig å ha dem på jobb. Uansett hvor flinke, hyggelige, arbeidsomme og velmenende de er. Det er selvsagt flott at noen jobber på sykehjem for å opparbeide seg erfaring, men det er en grunn til at sykehjemmene sender dårlige pasienter på sykehus. De kan ikke behandle dem selv, og derfor kan man aldri oppnå de nødvendige observasjonskunnskapene på sykehjem. Dette er grunnen til at spl.stud etter andre året og med.stud etter tredje året får pleieassistentsillinger her på sykehuset, fordi de har vært i sykehuspraksis og lært pasientobservasjon! Jeg er sjeleglad for at vi ikke har ufaglærte i pleien, for det er et dårlig sykehus som setter "mannen fra gata" til å pleie sine syke medmennesker. Pasientene forventer å ha kompetent fagpersonell rundt seg, og de syns jeg de fortjener. Så hvis du vil ha jobb på sykehus, begynn utdanning til sykepleier eller hjelpepleier slik at du lærer det som er nødvendig for å gjøre en god og riktig jobb. ← Er vel ingen som har sagt at ufaglærte skal bedrive observasjon og slikt sett tas faglærte sin jobb. Men at man må da kunne skifte på en seng, dele ut mat og kanskej ha litt ekstra tid til sosial omgang med de syke.
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #20 Skrevet 1. mai 2006 Kan man ikke faget ser man heller ikke potensielle farer. Ufaglærte kan være flinke til stell og mating, men de kan ikke faget, og da har de ingenting i nærheten av akutte/kritiske/ustabile syke pasienter å gjøre. De kjenner ikke diagnosene, vet ikke hva som skal observeres og hvilke tiltak som må settes i verk dersom pasienten blir dårlig. Feil tiltak kan også føre til forverring av sykdommen. Det er flott av mange ønsker seg jobb innen helsesektoren, men man bør kjenne sine begrensninger såpass godt at man holder seg til de stabile syke (f.eks sykehjem) dersom man ikke har en helsefaglig utdanning. Bentebent mener det er tydelig forskjell på akuttmottak og medisinsk avdeling og det er jeg ikke uten videre enig i. På et akuttmottak kommer pasientene inn og er blitt akutt syke (eller skadet) i varierende grad, og der jobber det kun sykepleiere av pleiepersonalet nettopp fordi disse er trent til å observere vital status, og iverksette tiltak for å forbedre/opprettholde denne. Pasientene bli så overflyttet medisinsk avdeling, men det betyr ikke at de er stabile eller ferdigbehandlet. De er under behandling, og situasjonen kan raskt endre seg. Ufaglærte har her ingen kompetanse eller faglig bakgrunn til å drive riktig observasjon. Derfor blir det farlig å ha dem på jobb. Uansett hvor flinke, hyggelige, arbeidsomme og velmenende de er. Det er selvsagt flott at noen jobber på sykehjem for å opparbeide seg erfaring, men det er en grunn til at sykehjemmene sender dårlige pasienter på sykehus. De kan ikke behandle dem selv, og derfor kan man aldri oppnå de nødvendige observasjonskunnskapene på sykehjem. Dette er grunnen til at spl.stud etter andre året og med.stud etter tredje året får pleieassistentsillinger her på sykehuset, fordi de har vært i sykehuspraksis og lært pasientobservasjon! Jeg er sjeleglad for at vi ikke har ufaglærte i pleien, for det er et dårlig sykehus som setter "mannen fra gata" til å pleie sine syke medmennesker. Pasientene forventer å ha kompetent fagpersonell rundt seg, og de syns jeg de fortjener. Så hvis du vil ha jobb på sykehus, begynn utdanning til sykepleier eller hjelpepleier slik at du lærer det som er nødvendig for å gjøre en god og riktig jobb. ← Kan jeg spørre hvor i Bergen du jobber? Et positivt sykehusopphold handler om mer enn å kurere en sykdom. Min erfaring er at leger og sykepleiere sjelden har tid/tar seg tid til annet enn det mest nødvendige. Jeg er sikker på at de aller fleste pasienter ville ha stor glede av ufaglærte ansatte som har tid til en prat og til alle de småtingene som gjør det lettere å være på sykehus. ← Første gang jeg ble hjerteoperert var det en student som tok seg mest av meg. Hun skjønte det med å sitte ved sengen, snakke og stryke meg over håret Er vel ingen som har sagt at ufaglærte skal bedrive observasjon og slikt sett tas faglærte sin jobb. Men at man må da kunne skifte på en seng, dele ut mat og kanskej ha litt ekstra tid til sosial omgang med de syke. ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå