Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet

Hei :)

jeg fikk ny jobb nylig hvor jeg tjener 350.000 brutto men lurer på hvor mye jeg egentlig får utbetalt hver måned

jeg har studielån på ca 300.000 men ingen andre lån eller skattefradrag

er det noen som tjener det samme som kan hjelpe meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

350 000 dele på 11, minus det du skal betale i skatt

Endret av Ann Mari
Skrevet
men hva med feriepenger og slikt?

Du får ikke feriepenger før du har jobbet der et år, da. Er ikke feriepengegrunnlaget 11 5 avlønna? Husker ikke, er selvstendig næringsdrivende...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

350 000 delt på 12, - skatt.

Feriepenger får du av fjorårets inntekt, dvs hvis du ikke hadde noen inntekt i fjor, får du ingen feriepenger i år. Til neste år får du 12 % av det du tjente i år i feriepenger.

Skrevet

så feriepenger er ikke inkludert i brutto årslønn?

Skrevet

Nei feriepenger er ikke inkl i årslønn

Skrevet

Selvfølgelig my mistake, det er årslønn delt på 12 minus skatt

Sorry

Gjest Gjest
Skrevet
Nei feriepenger er ikke inkl i årslønn

Er ikke sikkert det vennen,det er ganske vanlig å dele på 11,den tolvte måneden får vi jo feriepengene.....

Gjest Gjest
Skrevet
Er ikke sikkert det vennen,det er ganske vanlig å dele på 11,den tolvte måneden får vi jo feriepengene.....

og her siterte jeg til feil da...typisk men dog

Gjest Gjest
Skrevet

Studielånet ditt har da ingen ting med hva du får i lønn å gjøre!

Gjest Hilde K S
Skrevet
Studielånet ditt har da ingen ting med hva du får i lønn å gjøre!

Lite lån gir mer skatt. Det har noe å si for hvor mye en får utbetalt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Delingstallet er 12, og i 5 uker får du feriepenger i stedet for lønn. Så kommer det helt an på hvor mye du tjente i fjor, hvor mye du får i feriepenger.

Jeg får lønn hver 14. dag. I uke 23 får jeg feriepengene, samtidig som jeg blir trukket for to uker ferie - altså får jeg kun feriepenger og ingen lønn. Neste lønnsperiode får jeg ingenting, og lønnsperioden etter det får jeg kun for 1 uke. Dermed er jeg trukket for fem uker ferie og fått feriepenger i stedet. Ferien kan jeg ta når jeg vil, men feriepengene kommer altså i juni. Hadde jeg ikke tjent noe i fjor, ville det blitt veldig kjipt i juni. Men det finnes løsninger på det også - snakk med lønningskontoret og sjefen din.

Jeg har i utgangspunktet 260 000 i fastlønn (bonus regnes for seg), og siden jeg har 14 dagerslønn er delingstallet 26. Dvs har jeg ca 10 000 i lønn hver 14. dag. Det får jeg ikke om sommeren, altså har jeg egentlig 235 000 pluss feriepenger.

Skrevet

og her siterte jeg til feil da...typisk men dog

Regner med at det var til meg :)

Det er slik vi ordner det på min jobb ja, 11 mnd. med lønn, den 12 med feriepenger.

Da var jeg ikke så hakka gal allikevel da :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...