Gå til innhold

Hvorfor blir noen pedofile?

Gjest Birger (ny på forumet)

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet
I så fall blir nok noen pedofile på samme måten som noen blir homseksuelle, transvestitter, transkjønnet, nekrofile og så videre.

Er nekrofili en legning?

Skrevet

Så vidt jeg vet, ja. Men jeg vet ikke alt. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det var en sexolog på tv for kort tide siden som mente at pedofili ikke var en legning, men at det blir betegnet utfra pedofile handlinger. Han mente også at man kunne hjelpe de pedofile til å ikke være det mer.

Hvis pedofili virkelig var en legning er det i såfall oppsiktsvekkende at et overveldende flertall av utøvende pedofile har blitt seksuelt misbrukt av voksne når de selv var barn. Blant andre typer fysisk og psykisk mishandling av barn ser man også denne tendensen, offeret har lettere for å bli mishandler selv som voksen, enn resten av oss.

Dette er med på å bygge opp under teorien som går ut på at pedofili slett ikke er en legning, men mer et utslag av et skadet sinn og en skadet psyke - dyptgående følelsesmessige forstyrrelser når det kommer til det seksuelle.

Pedofili og nekrofili er vel de eneste seksuelle orienteringene hvor det ved utøvelse av seksuelle aktiviteter ikke er snakk om gjensidig tiltrekning mellom partene. Man bruker den andre som et objekt for egen nytelse og tilfredsstillelse.

Dette er hovedpoenget mitt for å påstå at det derfor ikke dreier seg om noen legning, mer et utslag av et seksuelt fortyrret sinn, kanskje på grunn av opplevelser traumer tidlig i livet (evt. medfødte forstyrrelser, årsakene er sikkert mange og komplekse).

Derfor blir disse tendensene av mange regnet som utslag av avvikende seksuell adferd mer enn medfødt legning. En oppfatning jeg deler.

Skrevet

Du har gode poenger, Gjest. Hele temaet er vanskelig, og jeg våger meg ikke på å være for bastant. :)

Skrevet
Hvis pedofili virkelig var en legning er det i såfall oppsiktsvekkende at et overveldende flertall av utøvende pedofile har blitt seksuelt misbrukt av voksne når de selv var barn.
Det trenger jo heller ikke være snakk om enten eller. Altså, mange blir pedofile/overgripere (som tidligere påpekt kan man være enten-eller, eller begge deler) fordi de selv har blitt utsatt for overgrep som barn. Det er det vel ingen tvil om. Samtidig, så er det garantert også de som blir pedofile/overgripere uten å selv ha opplevd det. Så kan man jo spørre seg om det for den første gruppen (som jeg har tro for er størst) er snakk om en skadet psyke, mens den andre gruppen rett og slett har en slik medfødt legning.

Og, hva seksuelle legninger angår, så er det ingenting som gjør meg mer forbannet enn de som (ikke her, da) sammenligner homofili med pedofili. Den ene legningen er tross alt av en slik art at den ikke kan utleves uten at det medfører overgrep.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen som vet hvorfor pedofile er pedofile. Mange fagfolk har ulike hypoteser, men ingen kan støtte seg til empiri som bekrefter deres påstander 100%.

Det som er sikkert er at når det kommer til personlighet eller personlighetstrekk er de ikke en homogen gruppe. Det er ikke slik at de aller fleste sliter med empati, er psykopater, har avstumpet følelsesliv etc.

Men pedofile overgripere har noe til felles:

- de må ha dominans

- ingen eller svært få ovegrep er impulsive

- de mener barna førfører dem

- de mener barna har det godt av å ha sex med voksne, spesielt dem selv

Overgriperens tenkning og forestilling

Mange undersøkelser har vist at mange overgripere har opplevd overgrep selv, men dette inkluderer alt fra seksuelle overgrep, fysisk mishandling, psykisk mishandling, omsorgssvikt eller rett og slett en streng mor eller en fraværende far. I dag er det en kritikk til undersøkelser som viser til antall seksuelt misbrukte overgripere. Dette er fordi man har oppdaget at det i de pedofile ringene og miljøene så har de satt opp liste over fordelaktig kunnskap, om man noen gang skulle bli tatt. Og den forskningen som viser absolutt høyest antall overgrepne overgripere, er for de som sitter inne for seksuelle overgrep av barn. Man mener man bør gå tilbake til tall fra de første forskningene, hvor det ikke var utbredt viten om man kunne "unnskylde" seg med å være et offer selv. I tillegg så viser tall fra anonyme spørreundersøkelser som er gitt til befolkning generelt at andelen av pedofile som har blit utsatt for seksuelle overgrep selv er mye lavere. Tallene er aboslutt høyere enn for de som ikke er pedofile, men tallene er langt fra 50-80% som det kan være fra undersøkesler fra dømte pedofile.

Jeg tror det er like lett og like vanskelig å forklare hvorfor noen er pedofile som hvorfor noen er voldtektsforbrytere (tenker på de som voldtar voksen). Det er mange fellestrekk i hvorfor og hvordan de gjør dette (hva tenner de å og hva som driver de), men vanskeligere å forklare hvordan og hvorfor de har blitt slik.

Men det er en ting jeg mener peker på at i det minste spiller det genetiske noe inn i bildet, og det er at pedofile overgripere oftere begynner sine overgrep i svært ung alder i forhold til andre. Og det er ikke bare de overgriperene som har blitt utsatt for overgrep selv, men også de som har hatt en normal og god barndom. På samme tid er det mye som tyder på dette er tillært atferd, siden mange pedofile har en veldig lang kognitiv prosess hvor de rettferdiggjør sine tanker og handlinger.

Gjest Fasit
Skrevet
Dette tror jeg og. Også tror jeg (mange) pedofile rasjonaliserer bort det de gjør ovenfor seg selv. Ved f.eks. å tro at barnet nyter, at det ikke er så nøye, at de bare koser, osv. Jeg aner ikke om det kan kureres, men jeg tror som deg at terapi kan gi en bevisthet og at det muligens kan løse opp i noen av de bakenforliggende årsakene. Men det er bare hva jeg tror/synser.

Dette er veldig riktig, embla.

Jeg vil legge til at pedofili ikke er noen sykdom. Det er helt enkelt det som står over her: Evnen til å rasjonalisere bort. Jeg mener at det er mye vanligere å være tiltrukket av barn enn hva de fleste er klar over. Alle kjenner en pedofil, man er bare ikke nødvendigvis klar over hvem som er det. Og veldig mange menn ville benyttet sjansen til å ha sex med en tolvåring dersom han var 150% sikker på at ingen noen sinne ville få vite om det. Lukk ikke øynene, folkens. Dette er vanligere enn dere tror.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingen som vet hvorfor pedofile er pedofile. Mange fagfolk har ulike hypoteser, men ingen kan støtte seg til empiri som bekrefter deres påstander 100%.

Det som er sikkert er at når det kommer til personlighet eller personlighetstrekk er de ikke en homogen gruppe. Det er ikke slik at de aller fleste sliter med empati, er psykopater, har avstumpet følelsesliv etc.

Men pedofile overgripere har noe til felles:

- de må ha dominans

- ingen eller svært få ovegrep er impulsive

- de mener barna førfører dem

- de mener barna har det godt av å ha sex med voksne, spesielt dem selv

Overgriperens tenkning og forestilling

Mange undersøkelser har vist at mange overgripere har opplevd overgrep selv, men dette inkluderer alt fra seksuelle overgrep, fysisk mishandling, psykisk mishandling, omsorgssvikt eller rett og slett en streng mor eller en fraværende far. I dag er det en kritikk til undersøkelser som viser til antall seksuelt misbrukte overgripere. Dette er fordi man har oppdaget at det i de pedofile ringene og miljøene så har de satt opp liste over fordelaktig kunnskap, om man noen gang skulle bli tatt. Og den forskningen som viser absolutt høyest antall overgrepne overgripere, er for de som sitter inne for seksuelle overgrep av barn. Man mener man bør gå tilbake til tall fra de første forskningene, hvor det ikke var utbredt viten om man kunne "unnskylde" seg med å være et offer selv. I tillegg så viser tall fra anonyme spørreundersøkelser som er gitt til befolkning generelt at andelen av pedofile som har blit utsatt for seksuelle overgrep selv er mye lavere. Tallene er aboslutt høyere enn for de som ikke er pedofile, men tallene er langt fra 50-80% som det kan være fra undersøkesler fra dømte pedofile.

Jeg tror det er like lett og like vanskelig å forklare hvorfor noen er pedofile som hvorfor noen er voldtektsforbrytere (tenker på de som voldtar voksen). Det er mange fellestrekk i hvorfor og hvordan de gjør dette (hva tenner de å og hva som driver de), men vanskeligere å forklare hvordan og hvorfor de har blitt slik.

Men det er en ting jeg mener peker på at i det minste spiller det genetiske noe inn i bildet, og det er at pedofile overgripere oftere begynner sine overgrep i svært ung alder i forhold til andre. Og det er ikke bare de overgriperene som har blitt utsatt for overgrep selv, men også de som har hatt en normal og god barndom. På samme tid er det mye som tyder på dette er tillært atferd, siden mange pedofile har en veldig lang kognitiv prosess hvor de rettferdiggjør sine tanker og handlinger.

:klappe: Bra skrevet!

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg mener at det er mye vanligere å være tiltrukket av barn enn hva de fleste er klar over. Alle kjenner en pedofil, man er bare ikke nødvendigvis klar over hvem som er det. Og veldig mange menn ville benyttet sjansen til å ha sex med en tolvåring dersom han var 150% sikker på at ingen noen sinne ville få vite om det. Lukk ikke øynene, folkens. Dette er vanligere enn dere tror.

Det tror ikke jeg! :forvirret:

Skrevet

Hvis man ser på antallet barn (prosentvis 5-20%, veldig varierende tall fra forskjellige kilder) i et samfunn som blir misbukt seksuelt av voksne gjennom oppveksten, så tror jeg nok dessverre man kan si at de fleste kjenner minst en pedofil ja. Det er bare så ekstremt tabubelagt at de færreste en gang orker å tenke tanken på at det faktisk ER slik. Dessuten har vi jo de pedofile som altså ikke forgriper seg. Så at det er vanlig tror jeg dessverre jeg må si meg enig i.

Gjest Gjest
Skrevet
Det tror ikke jeg!  :forvirret:

nei, du er vel blant dem som heller velger å lukke øynene da...

Gjest Chrizzy
Skrevet
nei, du er vel blant dem som heller velger å lukke øynene da...

Det jeg egentlig reagerte på var dette som du skrev:

Og veldig mange menn ville benyttet sjansen til å ha sex med en tolvåring dersom han var 150% sikker på at ingen noen sinne ville få vite om det.

Ellers skjønner jeg hva du skriver og det kan sikkert stemme.

Gjest Gjest
Skrevet

Innlegget over er ikke ondskap, derimot skrevet av noen med total mangel på empati.

Noe jeg synes er enda farligere enn "onde" handlinger. Jeg blir nesten skremt når jeg leser slikt

Wikipedia en artikkel om pedofili: http://en.wikipedia.org/wiki/Pedophilia"

Jeg har ikke mangel på empati, tvert i mot.

Det at jeg mener at Pedofili ikke kan behandles (finnes ikke matriale som bekrefter det ihvertfall) og at pedofile ikke har retten til å gå fritt i samfunnet skal være ensbetydende med mangel på empati er i beste fall drøyt.

hvorfor mener du at det er mangel på empati?

Gjest Gjest
Skrevet

Pedofili skaper sterke følelser hos folk.Det er et tema som er tabu,men som har vert siden tidenes morgen.Hvordan takler vi det?

Jeg tenker selv at pedofili er et avvik,en "skade" i hjernen eller noe sånt, som gjør at en, som en tidligere i tråden sa,bortrasjonaliserer det gale ved det å utøve denne type lyst.

Det er milevis forskjell på å føle lyst ovenfor barn og det å virkelig forgripe seg på dem. Det må vi erkjenne,selv om det er vanskelig..

Det jeg mener,er at det først og fremst er HANDLINGEN som gjør noen til pedofil.

Selv tror jeg det er utrolig mange mennesker som ville følt seg beklemte vis de skulle innrømme hva som virkelig tenner dem,lovlig eller ikke??

En ekte pedofil,er en som lever ut dette avviket.Som bortforklarer hvorfor han/hun gjør det. Som ikke "ser" barnet som et offer,men som ....ja,jeg tror:heldig...

Og for å vere klar:DET ER IKKE NORMALT OG KAN IKKE FORSVARES.

Gjest Gjest
Skrevet
Det jeg egentlig reagerte på var dette som du skrev:

Ellers skjønner jeg hva du skriver og det kan sikkert stemme.

hvorfor tror du at det ikke er riktig? Er det fordi det er ubehagelig å tenke tanken at det finnes veldig mange menn der ute som ville hatt sex med et barn hvis de visste at de ikke ville bli tatt?

Gjest Chrizzy
Skrevet
hvorfor tror du at det ikke er riktig? Er det fordi det er ubehagelig å tenke tanken at det finnes veldig mange menn der ute som ville hatt sex med et barn hvis de visste at de ikke ville bli tatt?

Klart jeg synes! Mener du at det er dumt eller merkelig eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...