Gjest Chrizzy Skrevet 2. juni 2006 #21 Skrevet 2. juni 2006 Men poenget mitt er i hvert fall at selv om alderforskjellen er så stor at det kan sees på som pedofili, så kan de to det omhandler ha det like fint sammen som et hvilket som helst annet kjærestepar. ← Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det handler jo ikke om stor aldersforskjell, men om det er et barn involvert.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #22 Skrevet 2. juni 2006 Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det handler jo ikke om stor aldersforskjell, men om det er et barn involvert. ← Enig med deg Chrissie. Hun var litt på viddene med den der... Aldersforskjell har da absolutt intet med pedofili å gjøre, såfremt ikke den ene parten er et barn. Også enig med henne som mente at en voksen person som tenner på f.eks. en 16-åring ikke er pedofil (mulignes umoden om han synes det er okei å leve ut denne lysten, men ikke pedofil). Det er heller ikke automatisk pedofili om den unge er under den seksuelle lavalder, er vedkommende over puberteten blir det dragning mot/seksuell utnytting av mindreårige. Pedofili er seksuell tenning på uutviklede barnekropper. Pedofile mister interessen når ungene kommer i puberteten og får "voksne" kropper.
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #23 Skrevet 2. juni 2006 Jeg, som de fleste andre, synes dette er helt forferdelig og moralsk forkastelig! Men si meg, hvordan kan enkelte få seg til å gjøre slikt? Hva driver dem, og trro dere det er oppdragelsen/hendelser i barndommen som gjør folk slik? ← Å være pedofil og å forgripe seg på barn er ikke nødvendigvis synonymt. Det er to grupper vi bør skille mellom når vi diskuterer det. En pedofil er ikke nødvendigvis en overgriper, og en overgriper trenger ikke være pedofil. Mange av dem som forgriper seg, har blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn. Flere har hatt en traumatisk barndom. Men 'pedofili' har av noen blitt sett på som en legning. De ikke bare tenner på barn, men forelsker seg også i dem.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. juni 2006 #24 Skrevet 2. juni 2006 Jeg synes at det verste som kan skje er at en voksen forgriper seg mot et barn. Utenom kanskje drap og landsforræderi så vet jeg ikke hva verre du kan gjøre egentlig? Men oppi det hele så synes jeg veldig synd på de som er pedofile. Veldig! Særlig fordi man vet at flesteparten er utsatt for overgrep selv. Særlig menn. Noen sier at menn har lettere for å bli overgripere enn kvinner. Fordi vi kvinner har lettere for å prate om overgrep, vi bearbeider det når vi prater. Med menn er det forbundet med mer skam, menn/gutter, prater mindre om det. Om mitt barn hadde blitt utsatt for noe slikt så kunne jeg gjort alt det andre sier, tatt livet av bla. bla. Men jeg synes fryktelig synd på pedofile. De fleste av de var engang et uskyldig barn som det ble gjort noe grusomt mot, de ble sviktet, på det verste. menneskesinnet er forunderlig sårbart! Verden er veldig urettferdig mange ganger!!!
waco Skrevet 2. juni 2006 #25 Skrevet 2. juni 2006 Men vi kan vel alle sammen være enig om at å utvise forakt for pedofile, det er i hverfall riktig, godt og fint.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. juni 2006 #26 Skrevet 2. juni 2006 Jeg synes folk skal begynne å snakke mer om pedofili. Jeg tror det skal bli satt på dagorden som den menneskelige tragedien det er. Kanskje man skal opprette støttegrupper og krisetelefoner for pedofile. Særlig tror jeg at man burde snakke om dette, ta vekk endel tabuer. Kanskje mange unge som er i fare for å utvikle slike tendenser tør å ta tak i dette, tør å prate om dette, tør å ta en anonym telefon til et grønt nummer....
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #27 Skrevet 2. juni 2006 Men vi kan vel alle sammen være enig om at å utvise forakt for pedofile, det er i hverfall riktig, godt og fint. ← Å føle avsky for enkelte handlinger fordi det er handlinger som er så dyptgripende ødeleggende på et forsvarsløst lite menneske som et barn jo er i forhold til en voksen, er ikke nødvendigvist synonymt med å forakte personen. Jeg holder med Chrissie, mange pedofile har hatt en tragisk barndom og har selv vært ofre for overgrep. Det er selvsagt synd på dem. Men vi må allikevel prøve å begrense omfanget av skadene de påfører andre. Hensynet til titalls uskyldige barn må jo veie tyngre enn hensynet til en pedofil som utøver sine syke lyster på alle barn han/hun kommer i kontakt med. Det er selvsagt ikke alle pedofile som lever ut sine lyster, og da er det jo kun dem selv som plages. De andre må samfunnet beskyttes mot. Det gjelder jo for alle som av en eller annen, kanskje tragisk, årsak skader andre. Mordere for eksempel, det er synd på mange av dem som ender opp som mordere, men vi må jo allikevel beskytte andre mot deres handlinger. Kan jo ikke dulle og dalle med kriminelle bare fordi de har/har hatt det vondt! Hjelper det dem noe da, om de får gå løs i blant oss andre og fortsette å skade flere barn? Blir de "friskere" av det? Ja, for etter min mening er det å ha lyster som ved utøvelse skader andre på kropp eller sjel sykelig. Hvorvidt det lar seg behandle er vel mer usikkert.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #28 Skrevet 2. juni 2006 Chrizzy, ser nå at jeg har klart å skrive navnet ditt feil i 2 innlegg! Beklager, det var veldig sløvt av meg... Synes egentlig det er viktig at man prøver å gjengi andres navn korrekt. Er forøvrig også veldig enig med deg i det siste innlegget ditt. Tror det kan være positivt å snakke mer åpent om pedofili, også om hva som evt. ligger bak slik adferd/slike tanker.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #29 Skrevet 2. juni 2006 Dere kan vel heller svare for hvorfor man skal straffe slike mennesker? ← Prøvde å svare på dette også i mitt forrige innlegg (2 hakk lenger oppe).
Gjest Trio Skrevet 3. juni 2006 #30 Skrevet 3. juni 2006 Det er selvsagt ikke alle pedofile som lever ut sine lyster, og da er det jo kun dem selv som plages. ← Dette bør nyanseres. En som kun har fantasiene og tankene i hodet, skader ingen. En som er bruker av barneporno, men ikke utøver, skader jo indirekte. Fordi det er et marked for barnepornografi så vil nye barn misbrukes. Dersom familie finner barnepornoen så skader man de. Selv var jeg samboer med en som tenner på unge jenter i førpuberteten. Jeg fant bilder på pc'n. Jeg gikk rett ned i kjelleren og var ikke-fungerende i flere måneder. I dag sitter han alene i sitt store hus. Jeg flyttet. Føler at dette er så tabubelagt at jeg ikke kan snakke om det. Ytterst få vet hvorfor forholdet tok slutt.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #31 Skrevet 3. juni 2006 Dette bør nyanseres. En som kun har fantasiene og tankene i hodet, skader ingen. En som er bruker av barneporno, men ikke utøver, skader jo indirekte. Fordi det er et marked for barnepornografi så vil nye barn misbrukes. Dersom familie finner barnepornoen så skader man de. ← Enig. Etter min mening er en som bruker barneporno en som lever ut sine pedofile lyster, og dermed skader andre (ved å være med på å opprettholde etterspørselen). Med en som ikke utøver sin pedofili tenker jeg på en som holder dette for seg selv på alle måter, og heller ikke bruker slik porno. Fint at du fikk frem nyansene her! Føler med deg i forbindelse med det forholdet du hadde. Kan ikke være enkelt å finne ut at den man elsker og lever med har slike skjulte lyster.
NinjaTurtle Skrevet 3. juni 2006 #32 Skrevet 3. juni 2006 Jeg synes at det verste som kan skje er at en voksen forgriper seg mot et barn. Utenom kanskje drap og landsforræderi så vet jeg ikke hva verre du kan gjøre egentlig? ← Hva!! Si meg, hvordan kan det å bryte lojaliteten til et land i det hele tatt sammenliknes med pedofile? Ville du sagt at en Nordmann som avslører at Norge planlegger å lage en atombombe, er like forferdelig som en pedofil overgriper?
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #33 Skrevet 3. juni 2006 Tror det har noe med oppdragelsen de har fått, og oppvekstmiljøet.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #34 Skrevet 3. juni 2006 Hva!! Si meg, hvordan kan det å bryte lojaliteten til et land i det hele tatt sammenliknes med pedofile? Ville du sagt at en Nordmann som avslører at Norge planlegger å lage en atombombe, er like forferdelig som en pedofil overgriper? ← Hun sa jo faktisk at drap og landsforræderi er det eneste som er så ille at det er verre enn pedofili. Sånn jeg forsto det ihvertfall. Og det kan vel de fleste være enige i? Ettervirkningene på lang sikt er ganske omfattende, også samfunnsmessig og psykososialt. Mange som er ødelagt av overgripere ender opp med å bli så ødelagte at de enten fortsetter å overgripe selv, havner i prostitusjons- og narkohelvete, og/eller blir destruktive på andre måter. Alt i alt koster disse ettervirkningene dyrt, både for samfunnet generelt og enkeltmennesker.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. juni 2006 #35 Skrevet 3. juni 2006 Hun sa jo faktisk at drap og landsforræderi er det eneste som er så ille at det er verre enn pedofili. Sånn jeg forsto det ihvertfall. Og det kan vel de fleste være enige i? Ettervirkningene på lang sikt er ganske omfattende, også samfunnsmessig og psykososialt. Mange som er ødelagt av overgripere ender opp med å bli så ødelagte at de enten fortsetter å overgripe selv, havner i prostitusjons- og narkohelvete, og/eller blir destruktive på andre måter. Alt i alt koster disse ettervirkningene dyrt, både for samfunnet generelt og enkeltmennesker. ← Ja det var slik jeg mente det Men jeg hørte en gang noen som har blitt opplevd overgrep sa at "han skulle bare ha drept meg, det hadde vært bedre".
Gjest Chrizzy Skrevet 3. juni 2006 #36 Skrevet 3. juni 2006 Chrizzy, ser nå at jeg har klart å skrive navnet ditt feil i 2 innlegg! Beklager, det var veldig sløvt av meg... Synes egentlig det er viktig at man prøver å gjengi andres navn korrekt. ← Det gjør ikke noe, synes det så fint ut med s jeg, var mykere
Cognizance Skrevet 3. juni 2006 #37 Skrevet 3. juni 2006 (endret) Pedofili er ren ondskap. Jeg kan strekke meg til å si at å "tenke tanken" er sykt, det å gjøre noe med det er ren ondskap.... hvis jeg en dag hadde følt seksuell dragning mot barn, så hadde jeg gjort det alle andre normale mennesker hadde gjort; satt hagla under haka og trykket på begge avtrekkerne. Dette kan aldri under noen omstendigheter unnskyldes, forenkles eller for mildes. Dette er ondskap. ← Innlegget over er ikke ondskap, derimot skrevet av noen med total mangel på empati. Noe jeg synes er enda farligere enn "onde" handlinger. Jeg blir nesten skremt når jeg leser slikt Wikipedia en artikkel om pedofili: http://en.wikipedia.org/wiki/Pedophilia Ganske sjokkerende lesning under "Extent of Occurence"!! O.O Extent of occurrence The extent to which pedophilia occurs is not known with any certainty. Some studies have concluded that at least a quarter of all adult men may have some feelings of sexual arousal in connection with children.[22] A study by Hall et al. of Kent State University, for example, found that 32.5% of their sample — consisting of eighty adult males — exhibited sexual arousal to heterosexual pedophilic stimuli that equaled or exceeded their arousal to the adult stimuli. Further studies indicate that even men erotically fixated on adult females are generally prone to react sexually when exposed to nude female children.[23] In 1989 Briere and Runtz conducted a study on 193 male undergraduate students concerning pedophilia. Of the sample, 21% acknowledged sexual attraction to some small children; 9% reported sexual fantasies involving children; 5% admitted masturbating to these fantasies; and 7% conceded some probability of actually having sex with a child if they could avoid detection and punishment.[24] Feierman (1990) predicted that 7-10% of men are sexually attracted to prepubescent boys.[9] Endret 3. juni 2006 av Cognizance
Gjest Hege Skrevet 3. juni 2006 #38 Skrevet 3. juni 2006 Det er ikke enkelt å svare på hvorfor noen blir pedofile, men så vidt jeg vet regnes dette som en legning. I så fall blir nok noen pedofile på samme måten som noen blir homseksuelle, transvestitter, transkjønnet, nekrofile og så videre. Er pedofili virkelig en legning, da er det ikke mye man kan gjøre med det heller. Selv om de som lever ut sin sin pedofile legning blir straffet vil legningen alltid være der. Som kjent lar ikke en legning seg endre, fordi den er grunnleggene. Like lite som det går an å få en homofil person til å bli heterofil. Mange pedofile sliter veldig med dette, og gjør det de kan for å holde seg på matta. Andre klarer ikke det, desverre. Og til dere som måtte føle at jeg forsvarer pedofili med dette svaret: det gjør jeg ikke. Å leve ut pedofili slik at det rammer en uskyldig part, barnet, er som sagt straffbart. Og det skal det være.
Gjest Bellatrix Skrevet 3. juni 2006 #39 Skrevet 3. juni 2006 Det var en sexolog på tv for kort tide siden som mente at pedofili ikke var en legning, men at det blir betegnet utfra pedofile handlinger. Han mente også at man kunne hjelpe de pedofile til å ikke være det mer.
Gjest Hege Skrevet 3. juni 2006 #40 Skrevet 3. juni 2006 Jeg tillater meg å tvile, men jeg håper likevel at han har rett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå