Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #41 Skrevet 30. april 2006 Jeg liker alle raser, men jeg kunne tenkt meg en ulvehybid, men da måtte jeg ikke bo i byen. Jeg har ingenting i mot små hunder, men de som er verre enn.... må jo bli thsi thu...osv. Dvs hunder med underbitt og pels som ikke ligner baken med hår over øynene slik at de stadig må til veterinær. Min favoritt er blanding mellom dachs og en annen liten rase, toy pomeranian. Bedre blanding har jeg sjelden sett...
Gjest lillelou Skrevet 30. april 2006 #42 Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg er liker ikke schäfere (dårlige barndomsminner), og er heller ikke spesielt begeistret for typiske jakthunder (settere , pointere, etc). Border collie og andre gjeterhunder kan nok være bråkete,men er allikevel en type hunder som passer meg bedre- jeg foretrekker deres form for intellingens. Ellers liker jeg godt boxere (til tross for siklingen), cavlier, rhodesian ridgeback, rottweiler, airedaleterrier og gode gamle labrador, da. Endret 30. april 2006 av lillelou
Gjest camillo Skrevet 1. mai 2006 #43 Skrevet 1. mai 2006 Det er eieren som er farlig. Jeg er redd hundeiere som ikke tør la hunden sin snuse/hilse på andre hunder. Det er livet til hunden, hilse på andre og være sosiale. Kjenner flere eiere som ikke lar hunden sin hilse på andre. Dette gjelder særlig hanhunder. De orker ikke oppdragelsen med at de skal gå pent forbi om de ikke vil den skal hilse. Som regel roer det seg etter hilsing. Hva slags liv har disse hundene? tenk deg selv hvor desperat/usikker du vil bli om du skal nektes all omgang med andre folk. Fra dag en har vi latt hunden vår være sammen med folk/barn/dyr. Han skjønner jo ingenting om det kommer en person med en annen hund som ikke vil hilse. Slike folk/hunder er jeg redd ← Helt uenig! Jeg vil ikke ha en hund som 'må' hilse på alle hunder, og jeg vil heller ikke at den absolutt skal hilse på andre hunder som ikke tilhører flokken. Helt greit å hilse av og til, og hvis jeg kjenner den andre bikkja/eieren dens, men jeg har utrolig lite sans for hundeeiere som absolutt SKAL la alle bikkjer hilse. Dersom hunden først roer seg etter å ha fått hilst, vil jeg si at det heller er DER oppdragelsen er feil, enn om man faktisk prøver å lære hunden til at den ikke må hilse på alt mulig.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #44 Skrevet 1. mai 2006 Jeg liker alle raser, men jeg kunne tenkt meg en ulvehybid, men da måtte jeg ikke bo i byen. ← Du kan nok ikke bo i Norge heller. Forøvrig liker jeg alle hunder, de har hver sin sjarm. Det er nok mer eierene jeg ikke liker (uavhengig av rase).
Gjest Jalileh Skrevet 1. mai 2006 #45 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Heldigvis har disse "farlige" kamphundene et tydelig språk. (Som andre raser) De angriper ikke mennesker (eller dyr) uten forvarsel. Jeg er ikke redd for en spesiell rase, men jeg er redd for alle hunder som flekker tenner eller som ser livredde ut med halen mellom beina. ← Jeg har hørt at kamphunder og den slags kan angripe helt uten grunn, og helt uten forvarsel. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det er også en grunn til at jeg er litt redd for dem. Har også hørt at de er veldig ustabile i lynnet sitt som da igjen kan føre til at de klikker helt ut av det blå. Godt mulig dette bare er en slags skremmselsgreie som man hører om. Det må da være en grunn for at de ikke er lovlige her til lands? Tenker pga temperamentet. :klø: Og ja, selvfølgelig har det mye å si hvordan man oppdrar en hund. Men nå ble jeg litt nysgjerrig på hvorfor pitbuller er ulovlige å ha. Lurer på om det er pga at de kan bli brukt som kamphunder eller om det er pga lynnet. Endret 1. mai 2006 av Jalileh
Gjest gjesta Skrevet 1. mai 2006 #46 Skrevet 1. mai 2006 Eg trur amstaff e ulovlig fordi dei likna sånn på pittbullane. Politi osv klare ikkje sjå forskjell på dei.. Men kvifor pitbulla e ulovlige veit ikkje eg. eg e veldig enig med alle som skrive at det e kun eigarane det står på. Om en oppdrar hunden på en "go måte", trur ikkje eg at en vil få en aggressiv hund. det samme gjelde no for såvid menneske, hesta osv.. Hunderasa eg ikkje lika e: *shetland sheepdog. Har dårlig erfaring med en sånn en, og det henge i. Jobba med ei som hadde en.. og den skulle heile tida opp etter meg, slikke meg overalt, og bjeffa konstant. eg blei gaaaal. derfor syns eg rett og slett ikkje nåke om den rasen der lenger. (men sef. den dagen eg møte en flink eiger som har oppdradd hunden sin godt, og hunden e bare snill, så kan eg skifte meining.) *golden retrivera. Eg syns rett og slett ikkje dei e så fine.. så lukta dei sånn hund. til og med når dei e nyvaska syns eg dei stinka.. (håpa eg ikkje støta nåken med sheepdog eller golden retriver no)
Gjest nightwish Skrevet 1. mai 2006 #47 Skrevet 1. mai 2006 jeg liker ikke schæfere. de er stygge og ser skikkelig late ut. også er eierene dems som regel skikkelig harry eller narkomane. man ser jo nesten bare narkomane gå rundt med schæfere.
Gjest Little me Skrevet 1. mai 2006 #48 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har mindre til overs for små bikkjer, f eks chihuhuaer og pomeranier. Like rbest hunder man kan ta med på fjellet ut på lange situr og lignende.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mai 2006 #49 Skrevet 1. mai 2006 har ikke sansen for schæfere. selv om vi har en i nærheten som er "verdens snilleste".
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #50 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har hørt at kamphunder og den slags kan angripe helt uten grunn, og helt uten forvarsel. ← Kamphunder er ikke en rase, men hvordan en hund er blitt trent. Har en hund blitt trent til å angripe på signal fra eieren, så kan den nok angripe uten forvarsel. Men det har ikke noe med rase å gjøre, men med eier. Jeg er ikke redd visse raser, men kan være redd enkelthunder. Det er en rottweiler jeg synes er kjempeskummel, men det er også et par andre jeg synes er bamsete og gode. Det har med oppdragelsen deres å gjøre. Det er likevel en del hunder jeg ikke liker noe særlig: - pudler må være den rasen jeg liker aller minst, kan rett og slett ikke utstå dem - små overpleide ulldotter er heller ikke stas - sheltie kan jeg styre meg for - pitbuller synes jeg er stygge
Gjest Gjest_Anja_* Skrevet 1. mai 2006 #51 Skrevet 1. mai 2006 Definisjonen på en kamp hund er at hunden er trent til kamp. Dette har altså fint lite med rase å gjøre! Det er like idiotisk som å ikke like et helt folkeslag for få menns feil.
Gjest gjesta Skrevet 1. mai 2006 #52 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har hørt at kamphunder og den slags kan angripe helt uten grunn, og helt uten forvarsel. Har også hørt at de er veldig ustabile i lynnet sitt som da igjen kan føre til at de klikker helt ut av det blå. ← Jeg har en av disse "kamphundene" dere snakker om, og kjenner også endel flere enn min egen "kamphund". De er akkurat som alle andre hunder.
Gjest Jalileh Skrevet 2. mai 2006 #53 Skrevet 2. mai 2006 Søkte litt opp ang. dette. For jeg syns det er veldig rart at en hund blir ulovlig hvis det "bare" er eieren sin feil. Jeg fant dette: Med farlige hunder menes hunder eller hundetyper som spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr. Første ledd gjelder også for hundetyper som lett kan forveksles med farlige hunder. Altså, her står det jo at disse hundene er mer aggressive enn andre hunder. Tatt i fra lovdata.no. Selvfølgelig kan de fleste hunder blir til en kamphund, men noen har vel mer tilbøyelighet til å bli det?
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #54 Skrevet 2. mai 2006 Det du refererer til her er enkelthunder, ikke raser. Det er stor uenighet om forbud av hele raser, men at farlige enkelthunder er uønsklet, det skjønner de fleste. Hvis du leser hele paragrafen du siterer fra, så ser du også at de eierene er ansvarlige, ettersom det står at det er forbudt å holde eller innføre hunder som er gitt trening i å angrip hunder eller mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #55 Skrevet 2. mai 2006 Det er nok denne forskriften du var på jakt etter. Her står det hvilke raser som er forbudt: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20040820-1204-0.html Men fordi noe står i loven, betyr ikke det at det er riktig. Jeg minner om at det har vært forbudt å være "praktiserende" homofil, forbudt for jesuitter, jøder og taterer å tre inn i riket, det har vært egen lov om å steriliesere tatere etc.
Gjest Jalileh Skrevet 2. mai 2006 #56 Skrevet 2. mai 2006 Det du refererer til her er enkelthunder, ikke raser. Det er stor uenighet om forbud av hele raser, men at farlige enkelthunder er uønsklet, det skjønner de fleste. Hvis du leser hele paragrafen du siterer fra, så ser du også at de eierene er ansvarlige, ettersom det står at det er forbudt å holde eller innføre hunder som er gitt trening i å angrip hunder eller mennesker. ← Ja, selvfølgelig, men som jeg sa, noen av hunderasene har vel mer tilbøyelighet til å bli en kamphund enn hva f.eks en Collie har, eller? Jeg er også fullt klar over at kamphund ikke er en rase.
Murmelmy Skrevet 2. mai 2006 #57 Skrevet 2. mai 2006 Her stod det jaggu mye rart :klø: Jeg liker ikke hunder på kattestørrelse. Er ikke redd for noen spesielle hunderaser (er nok litt for lite redd da jeg klapper omtrent alle jeg ser), men ser an eierne. Ser det er flere her som er skeptiske til f.eks amstaff. Nå skal det sies at denne rasens eiere er såpass obs på allmennhetens synd på hundene at de ofte er mer lydige og bedre oppdratte enn andre hunder. Positivt med en terrier (har en jack russell selv som forresten jagde en amstaff på Oslo C for noen uker siden) er at den angriper forfra. Disse andre bikkjene lusker seg bak deg og tar deg når du minst aner det Konklusjon: Det er eierne som er problemet - ikke hundene!
Gjest gjesta Skrevet 2. mai 2006 #58 Skrevet 2. mai 2006 Konklusjon: Det er eierne som er problemet - ikke hundene! ← Den konklusjonen er jeg hjertens enig i!
Murmelmy Skrevet 2. mai 2006 #59 Skrevet 2. mai 2006 (endret) Den konklusjonen er jeg hjertens enig i! ← Skulle tro vi fulgte etter hverandre Endret 2. mai 2006 av Murmelmy
Gjest -eline- Skrevet 2. mai 2006 #60 Skrevet 2. mai 2006 Liker ikke minigneldrebikkjer som man kan puttes i håndveska, og ikke slike hvite ulldotter (som det så pent ble beskrevet tidligere i tråden)... Hunder bør egentlig ha litt størrelse. Ellers så er jeg ganske åpen for det meste, blir det hund her så er det heller tvilsomt om min kjære går med på annet enn rottis, kanskje med unntak av Rhodesian Ridgeback. Noe som passer meg fint da jeg synes begge hunderasene er kjempeflotte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå