Gjest Permittert Skrevet 29. april 2006 #1 Skrevet 29. april 2006 Hei! Jeg har nylig blitt permittert for en periode (midlertidig driftsstans på arbeidsplassen), og har rett på dagpenger. Kan noen enkelt forklare meg om reglene for jobbing i denne perioden? Det er mulig jeg kan få ordnet meg litt småoppdrag gjennom bekjente, en dag hist og pist. Jeg forstår det slik at dersom man jobber for mye, kan man miste dagpengene enten for en kort tid eller for godt? Jeg har lest på aetat.no, men skjønner ikke et kvekk.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 *dytte* Er det ingen her som går på dagpenger?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #3 Skrevet 30. april 2006 Du sender inn meldekort hver 14. dag, og her skriver du hvor mange timer du har jobbet. Dersom du jobber mer enn 50% av "din normale arbeidstid" i løpet av meldeperioden som er to uker, så får du ingenting i dagpenger. Jobber du mindre, så får du dagpenger for de dagene du ikke jobber. "Din normale arbeidstid" ble fastsatt da du søkte dagpenger, det er antall arbeidstimer du hadde i jobben din (som oftest 37,5 timer pr uke). Jeg for min del hadde en meldeperiode hvor jeg jobbet hele den første uken, så ble jeg spurt om å jobbe én dag i uka etter. Sa selvsagt ja til det, men oppdaget da at jeg "tapte" to tusen kroner på det, fordi jeg ikke fikk dagpenger for de resterende fire dagene i uka. Surt, men sånn er reglene.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #4 Skrevet 30. april 2006 Jeg kan forresten fortsette: Jeg sender inn meldekort selv om jeg har jobbet fullt hele meldeperioden og ikke har krav på penger. Hvis det går seks uker hvor jeg har jobbet og ikke fikk dagpenger, så får jeg brev om at dagpengene er midlertidig opphørt. Da må jeg sende inn et skjema når jeg blir ledig på nytt (stikker bare innom aetat og henter det), fortsetter da på de samme dagpengene som sist. Slipper å søke på nytt, og slipper karensdager. Men jeg sender inn meldekort hele tiden likevel. Lykke til! Hpåer du ikke blir permittert så lenge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå