Gå til innhold

Hva tjener en journalist?


Gjest Sukkerert

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerert

Jeg leter etter en oversikt over hva journalister tjener i de ulike avisene.

Har lest en slik tidligere, men kan ikke finne den igjen.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer veldig og tariff stemmer ikke nødvendigvis over fakta og hva folk faktisk tjener.

Hvis du tenker på lokalavisene rundt omkring i dette lille landet, tjener de i snitt ca. kr. 380.000,- hvios de er nokså ferske. Er det eldre journalister i lokalavisene som har jobbet en stund, kan de tjene opp mot 700.000,-

Når det gjelder de liksom "store" avisene her til lands, som VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagens Næringsliv, kan de tjene alt fra kr. 500.000,- til langt over millionen.

Er man nybegynner, gjerne litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig og tariff stemmer ikke nødvendigvis over fakta og hva folk faktisk tjener.

Hvis du tenker på lokalavisene rundt omkring i dette lille landet, tjener de i snitt ca. kr. 380.000,- hvios de er nokså ferske. Er det eldre journalister i lokalavisene som har jobbet en stund, kan de tjene opp mot 700.000,-

Når det gjelder de liksom "store" avisene her til lands, som VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagens Næringsliv, kan de tjene alt fra kr. 500.000,- til langt over millionen.

Er man nybegynner, gjerne litt mindre.

Jeg vet ikke hvor du har disse tallene fra, men de er et godt stykke unna virkeligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du har disse tallene fra, men de er et godt stykke unna virkeligheten :)

Om ikke tallene stemmer for alle, så gjelder de nok for ganske mange av dem, ja. Vet selv om journalister i både lokalaviser og i Aftenposten som tjener langt over 400.000,- lokalt og nær millionen i Aftenposten (og det er uten tilleggene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg veit om en som jobber som nyhetsanker i radio. Han tjener 290 000.

Ja, men de som jobbe i NRK tjener lite, fordi det er en statskanal som netales av lisenspenger bl.a. men denne radiofyren din tjener jo på ubekvemstillegg og kvelder/helger, så lønnen hans vil nok ligge en god del over 300.000,- reelt sett.

Det der var et eksempel på lav lønning, men hvis vi ser på P4, Kanal 24 og andre ikke-statseide jkanaler, tjener journalistene vesentlig mer! Minimum 400.000,- og langt oppover. F.eks. Anette Walther (journalist, radio), m.fl. tjener ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Jeg fant oversikten jeg lette etter.

Tariffen for journalister er 200 500. Og noen journalister tjener såpass lite. Men det er et yrke hvor lønna varierer vesentlig etter hvor du er ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E
Ja, men de som jobbe i NRK tjener lite, fordi det er en statskanal som netales av lisenspenger bl.a. men denne radiofyren din tjener jo på ubekvemstillegg og kvelder/helger, så lønnen hans vil nok ligge en god del over 300.000,- reelt sett.

han jobbe i p4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han jobbe i p4

Da har han en dårlig deal. Mange av hans kolleger i samme kanal og i andre radiokanaler, tjener langt høyere enn ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant oversikten jeg lette etter.

Tariffen for journalister er 200 500. Og noen journalister tjener såpass lite. Men det er et yrke hvor lønna varierer vesentlig etter hvor du er ansatt.

Tariff og tariff du. Man kan vise til tariffer for mange yrker og stillinger - men de stemmer svært dårlig overens med hva folk faktisk forhandler seg frem til i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert
Tariff og tariff du. Man kan vise til tariffer for mange yrker og stillinger - men de stemmer svært dårlig overens med hva folk faktisk forhandler seg frem til i lønn.

Har jeg sagt at de stemmer overens med lønna? Nei. Jeg hevdet det motsatte, akkurat som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her finner du liste over hva journalister kan tjene dersom de jobber i de mediene der det er best betalt.

http://www.journalisten.no/arkiv.asp?GUID=...ID=3&temaID=127

Men dette er altså snittet i de best betalte bedriftene. Jobber du i en lokalavis tjener du langt mindre.

Uansett er journalister rimelig godt betalt om man regner med ulempetillegg og overtid.

Hilsen journalist - men jeg er ikke med på topp ti-lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...