Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøpte ny pc for et halvt år siden. Var lei av at jeg på den gamle pc'en stadig fikk beskjed om at virtuelt minne var for lite, program lukket seg, og i det hele tatt mye krøll..

Derfor var jeg opptatt av å kjøpe en pc med mye ram denne gangen, men etter bare et halvt år begynner altså samme problemet igjen.

Slik jeg forsto det den gang, hadde det ikke så mye å si hvor mye jeg hadde liggende på pc'en. Jeg har nå en del mp3 filer og bilder, men ellers ikke så mye, og bruker pc'en til "vanlig"surfing. Sønnen min bruker den en del til spill.

Er det noen som kan forklare meg hva lite virtuelt minne kommer av. Hvilken bruk er det som gjør at man risikerer dette problemet?

Jeg har antivirusprogram som ser ut til å fungere bra og stopper de trusler som har kommet. Er det likevel mulig at det er virus eller spionprogram som lager problemet?

Har de noe for seg å slette filer (rydde) på pc'en? Er det noe annet jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel lite plass på partisjonen windows er installert på (vanligvis C:\).

Skrevet
Du har vel lite plass på partisjonen windows er installert på (vanligvis C:\).

Nei, der skal være god plass. Så det må være noe annet som er problemet.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Virtuelt minne er en funksjon som tillater Windows å bruke en del av harddisken som arbeidsminne dersom du holder på med ting som krever mer minne enn det RAM'en klarer å håndtere. Du kan øke størrelsen på det virtuelle minnet ved å gå til Kontrollpanel -> System -> Avansert -> Innstillinger for ytelse -> fanearket Avansert. Her velger du Endre virtuelt minne. Her krysser du av for "egendefinert størrelse" og velger en størrelse på det virtuelle minnet som tilsvarer 2x mengden RAM du har. F.eks hvis du har 512 MB Ram, så setter du det virtuelle minnet til 1024 MB. Dersom det fra før av er krysset av for "systemstyrt størrelse" istedet for "egendefinert størrelse" kan det forklare problemet, for dette er ikke en optimal innstilling. Er ikke så flink til å forklare meg, men håper det ble noenlunde forståelig. Håper dette hjelper.

Endret av Fairy
Gjest Annen gjest
Skrevet
Virtuelt minne er en funksjon som tillater Windows å bruke en del av harddisken som arbeidsminne dersom RAM'en du har på maskinen er i minste laget. Du kan øke størrelsen på det virtuelle minnet ved å gå til Kontrollpanel -> System -> Avansert -> Innstillinger for ytelse -> fanearket Avansert. Her velger du Endre virtuelt minne. Her krysser du av for "egendefinert størrelse" og velger en størrelse på det virtuelle minnet som tilsvarer 2x mengden RAM du har. F.eks hvis du har 512 MB Ram, så setter du det virtuelle minnet til 1024 MB. Er ikke så flink til å forklare meg, men håper det ble noenlunde forståelig. Håper dette hjelper.

Du er en knupp Fairy. Dett skal jeg prøve, for jeg har hatt samme problem lenge. Virker som om det er helt vilkårlig når maskinen gir beskjed om for lite virituelt minne også.
Skrevet

2 X RAM-regelen, gjelder vel egentlig ikke lenger. Jo mer RAM, jo mindre Virtuelt minne trenger man.

Gjest Gjesta
Skrevet
2 X RAM-regelen, gjelder vel egentlig ikke lenger. Jo mer RAM, jo mindre Virtuelt minne trenger man.

Da lærte jeg noe nytt i dag jeg også. Er lenge siden jeg lærte at 2xRAM var det riktige, så det kan nok stemme. Men er det noen som vet hvor mye virtuelt minne jeg bør sette av dersom jeg har 2048 MB ram?

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takker for svar, selv om jeg ble litt usikker på hva dere kom frem til her nå:)

Men til det du Fairy skriver:

dersom du holder på med ting som krever mer minne enn det RAM'en klarer å håndtere

Hvilke ting er det som krever mer minne?? Dette er jo sjelden noe problem når en pc er ny...så har det noe å gjøre med at den blir for mye fyllt opp liksom?

Får en følelse av at noe er "galt" når dette skjer med en ny pc. Er det det, eller er det helt normalt?

Skrevet

For å skjønne virtuelt minne må man ha mye kunnskaper om hvordan minnet fungerer, hvordan prosesser blir swappet ut og inn av minne, hvordan paging blir brukt osv osv. Dette er ikke noe folk flest trenger å vite, derfor er det litt vanskelig å forklare hvordan virtuelt minne fungerer helt og holdent. :)

Primærminnet ditt er flyktig, det vil si, skrur du av maskinen din, forsvinner det som var der. At du får beskjed om at det er lite virtuelt minne har altså ikke noe med alder på maskinen din å gjøre.

Det har som du sier, med hvilke programmer du kjører og hvor mange programmer du kjører samtidig. Kjører du mange programmer samtidig, blir det flere programmer som skal sloss om plass i primærminnet, derfor tas virtuelt minne i bruk for å øke ytelsen.

Det samme med tunge programmer som krever mye grafikk, for eksempel DAK-programmer eller nye spill. Jeg har fått den virtuelt minne-meldingen når jeg har spilt Civilization 4 for eksempel.

Så det er ikke noe "galt"! Er nok bare at systeminnstillingene dine ikke var helt optimale.

Skrevet

Det KAN også være programmer med minnelekasje som gjør at du får beskjed om dette.

Skrevet

Jeg slet lenge med et problem som dette, maskinen ble utrolig treg og det var som om den arbeidet med noe. Vet ikke om det er samme problemet men jeg fant i hvert fall ut hva som forårsaket dette hos meg.

Jeg holdt av og til på med å laste ned noen filmfiler i avi-format. Men de uferdige filmfilene skapte problemer. Så vidt jeg har forstått så sjekker maskinen fort gjennom alle filer når man starter den opp. Men siden avi-filene ikke var komplette, så fant ikke maskinen "enden" på fila, og fortsatte å jobbe med å finne hele fila. (men den fantes jo ikke fordi filmen ikke var ferdig lastet ned...)

Og da ble veldig mye ressurser brukt på å lete etter "enden" på fila, som visstnok inneholder informasjon som maskinen trenger.

(puh....framleis forvirra?)

Saken er at dette ga seg da jeg fjernet xp service pack 2.

Beklager hvis dette er helt irrelevant :tristbla:

Skrevet

Windows har som regel selv god kontroll på hvor mye virtuelt minne som trengst, men det er ikke mer enn ~2 ganger minnet du har i maskinen.

Hvis du opplever denne feilmeldingen ofte kan det bety at du du bør få deg litt mer minne (RAM) til maskinen. Jeg fikk den feilmeldingen selv før, men har ikke sett den siden jeg gikk over til 1GB minne (1024MB).

Nå bruker jeg 2048MB minne i maskinen og har gått til det steget og mer eller mindre fjerne hele det virtuelle minnet da jeg har nok fysisk minne (RAM).

Oppsummert: Får du feilmeldingen ofte bør du vurdere å kjøpe mer minne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...