Gå til innhold

Hvor stor er sjansen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg tatt gastroskopi og koloskopi...Alt så bra ut utenom en liten betennelse i tolvfingertarmen. Men de tok biopsiprøver uansett...hvor stor er sjansen for at disse skal vise noe galt da? Kan det være kreft f.eks når legen ikke fant noe under undersøkelsen?? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan ha cøliaki (glutenallergi). Jeg har selv glutenallergi og har hatt diagnosen siden jeg var 5 år. Hvor stor sjansene er vet jeg ikke for at noe er galt. Men det finner du forhåpentligvis fort ut. Og jeg ønsker deg lykke til.

Men har du glutenallergi kan jeg trøste deg med EN ting, det er kanskje vanskelig å venne seg til spisevaner og dietter i begynnelsen men du kommer fort inn i det og før du vet ordet av det tenker du ikke over det en gang og klarer fint å leve med det. Det blir også lettere og lettere for oss med cøliaki og leve med sykdommen vår da de finner ut mer og mer om sykdommen og klarer å gjøre flere og flere tilltak for å gjøre det lett å leve med glutenallergi.

Bl.a. får du støtte fra trygdekontoret hver måned for å kjøpe glutenfri mat da denne er litt dyrere enn "vanlig" mat, og butikker blir også flinkere og flinkere å opplyse om hvilken av varene deres som er glutenfri og ikke, det samme gjelder resturanger og slikt.

Jeg kan jo oppfordre deg til å ta turen innom Norsk Cøliakiforening sine websider så finner du ut litt der hvis det skulle vise seg at du har glutenallergi, selv om jeg håper for din del du ikke har det for selv om det ikke er noe stort problem å leve med det, vil du jo helst ikke ha glutenallergi, sier seg selv.

Sjekk ut http://www.ncf.no/ :)

Rasken

Endret av Rasken
Skrevet

Takk for svar rasken! :)

Noen andre her som vet hvor stor sjansen er for å finne kreft på sånne prøver, når de ikke så noe på koloskopien eller gastroskopien?

Skrevet

Sannsynligheten vil komme an på alder og sikkert noen andre faktorer. Ettersom de ikke fant noe på andre prøver er sikkert ikke sjansen stor i det hele tatt, men biopsi er vel en av de sikreste måtene å finne ut noe på, i hvert fall. På gastroskopi og koloskopi er det vel stort sett ting som er synlige for øyet man ser, så om det er "ny" kreft f eks er det vel ikke sikkert de oppdager det på en slik undersøkelse. Derfor (?) tar de vel celleprøve for å forsikre seg.

Husk også at selv om sannsynligheten er høy eller lav for noe så betyr det egentlig ikke så mye i praksis - noen må jo dekke opp for de små sannsynlighetene her i verden; et kan være "alle andre", eller deg eller meg... Det går helt sikkert bra, og husk at OM de finner noe ville det i tilfelle vært på et så tidlig stadium at det er gode behandlingsmuligheter:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...